במאים מחו"ל יתארחו במועדון הקולנוע של הגדה השמאלית במהלך חודש יוני

שני במאים מחו"ל יתארחו במהלך יוני במועדון קולנוע בגדה השמאלית. כמו כן, במהלך החודש יוקרנו סרטים מפורטוגל, ניז'ר, צרפת, ארה"ב וירדן. הסרט הראשון יוקרן במוצ"ש הקרוב, 3 ביוני: שני פרקים מהטרילוגיה "סיפורי אלף לילה ולילה" של מיגל גומש. נמסר שכל פרק ניתן לצפייה בנפרד והם אינם תלויים אחד בשני. הפרק הראשון (בשעה 17:00) מתורגם לאנגלית והפרק השני (בשעה 20:00) מתורגם לעברית.

הסרט אינו עיבוד של "סיפורי אלף לילה ולילה" למרות שהוא שואב מן המבנה שלו. במגנום אופוס הזה של מיגל גומש, מבקש הבמאי הפורטוגלי המחונן ("טאבו", "ימי אוגוסט האהובים"לעבד את "סיפורי אלף לילה"  אל ימינו אנו ולמקם אותם בפורטוגל של היום, זאת כדי להאיר את מצבה העדכני של המדינה, הנמצאת במשבר חריף ורגע מקריסה כלכלית. התוצאה היא טרילוגיית סרטים ייחודית ונועזת שמאתגרת כל קונבנציה ולמעשה מגדירה מחדש את הקולנוע כאקט פוליטי. קולה של שחראזדה מלווה את סרטי הטרילוגיה המחולקים גם הם בתוכם לסיפורי האגדה והמורל. עבר מדומיין ומציאות כואבת נשזרים זה בזה לכדי פואמה קולנועית מבריקה, סוערת ובלתי צפויה. זהו קולנוע גדול, יצירה חד פעמית, חדשניתשנעשתה ביד אומן, מתוך דחיפות פוליטית , אהבת אדם ורדיפת החופש.  

במוצאי שבת 10 ביוני, בשעה 20:00 יוקרן הסרט "קוקוריקו מסייה פּוּלֶה" של הבמאי: ז'אן רוּש, צרפת/ניז'ר, 93 דקות (צרפתית, תרגום לאנגלית) שהופק ב-1994.

2017-05-30_162340

האתנוגרף הקולנועי והדוקומנטריסט המהפכני שהמציא את ה"סינמה וריטה", ז'אן רוש ("אני שחור", "כרוניקה של קיץ"), מתלווה לסוחר תרנגולות אפריקאי ולשני עוזריו למסע חוצה יבשת בג'יפ מקרטע ששמו "סבלנות". היוצר שלימד את במאי הגל החדש הצרפתי איך לפסוח על ההבחנה בין תיעוד לבדיון ובין אוונגרד לבידור, ממשיך לפתח כאן את סגנונו החד פעמי בסרט מסע דוןקישוטי שהוא קומדיה מאולתרת של טעויות כשם שהוא מחקר אנתרופולוגי שיתופי. שיעור מענג על כוחה של האימפרוביזציה, בקולנוע, בחיים ובנקודה שבה הם נפגשים. את השיחה אחרי ההקרנה ינהל אדם אבולעפיה.

במוצ"ש 17 ביוני, בשעה 20:00 יוקרן "לוויתן" של במאים לוסיין קאסטאינגטיילור, וורנה פרבל. ארה"ב צרפת, 87 דקות, דובר אנגלית, 2012. ההקרנה בנוכחות הבמאים ושיחה איתם אחריה, ינחה אבי מוגרבי.

דימויים מרהיבים וכואבים של טבע, מוות מול חיים, מצולות ים מול שמים גדולים, דגים מול ציפורים – כל אלה יוצרים תמונות שכאילו יצאו מציוריו של אשר, רק הרבה יותר קודרות, מאיימות וקמאיות. מול הים והטבע נראים פורטרטים ארוכים ומטרידים של דייגים –  כאלו שחיים בספינות הדייג במסעות ארוכים באוקיינוס האטלנטי, כאילו יצאו מספרו של מלוויל, "מובי דיק". ומעל הכול הפסוקים מספר איוב שנותנים את המוטו לסרט, שהוא יצירת מופת מבית מדרשם של לוסיין קסטאינג טיילור וורנה פרבל מהמעבדה לקולנוע אתנוגרפי שבהרווארד. טיילור ופרבל יצרו שפה קולנועית חדשה בתיעוד האמת הקולנועית עם שתיים עשרה מצלמות גו פרו שחוקרות דימויים חדשים מנקודות מבט לא צפויות ומשנות את המושגים אמת, תיעוד וחקר המציאות למושגים מיתיים וקמאיים. הבמאים הם אורחי פסטיבל קולנוע דרום שבמכללת ספיר בו יוצגו מבחר מסרטיהם.

במוצ"ש 24 ביוני, בשעה 20:00, יוקרן הסרט הירדני "ד'יב") ذيب) של הבמאי נאג'י אבו נָוואר, 100 דקות, ערבית, תרגום לאנגלית (2014). בנופים מדבריים מרהיבים מתחולל סיפור אישי והיסטורי. השנה היא 1916, בה החלה "המהפכה הערבית הגדולה" בחסות בריטניה נגד האימפריה העות'מנית.

ד'יב, ילד בן 10, יוצא עם אחיו הגדול חוסיין ללוות שני נציגים של המהפכה, האחד הוא בן שבט בדווי והשני קצין אנגלי, ליעד במדבר. המסע של הארבעה מלא סכנות, מארבים מסכני חיים ועוד הפתעות בדרך. הילד ד'יב עובר מסע התבגרות בדרך הקשה, עליו להיאבק כדי לשרוד וגם לומד שיעור בחיים בנוגע לאמון ולבגידה. הסרט שמתכתב עם ז'אנר המערבון תוך שהוא בורא את עולמו הייחודי, נותן מבט מחודש על פיסת היסטוריה שהומחשה בסרט "לורנס איש ערב". לא במקרה הסרט צולם באותם נופים מדבריים בוואדי רם שבירדן בהם צולם "לורנס איש ערב". לקראת הצילומים בילה הבמאי נאג'י אבו נָוואר שנה שלמה במדבר בלימוד חיי השבטים המקומיים וגם ליהק בדווים חסרי ניסיון משחק לגלם את הדמויות בסרט. הסרט היה מועמד לאוסקר הסרט הזר ב– 2016 ונחשב לשיא בגל הסרטים העצמאים הירדנים בשנים האחרונותאת השיחה אחרי ההקרנה ינהל תאופיק אבוואיל. כל ההקרנות יתקיימו במועדון הגדה השמאלית, אחד העם 70, תל אביב.

מועדון קולנוע בגדה השמאלית בפייסבוק:

https://www.facebook.com/LeftBankMC