בלי בל"ד: הרשימה המשותפת ממליצה על יאיר לפיד להרכבת הממשלה

הרשימה המשותפת החליטו להמליץ לנשיא המדינה להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על יאיר לפיד – מלבד ח"כ סמי אבו שחאדה מבל"ד שלא הצטרף להמלצה. בכך יו"ר יש עתיד עולה ל-56 ממליצים, אל מול 7 לנפתלי בנט ו-52 ח"כים מן הימין והחרדים שממליצים להחזיר את המנדט לכנסת.

"בבחירה בין הטלת המנדט על ח"כ נפתלי בנט, החזרת המנדט לכנסת, והטלת המנדט על ח"כ יאיר לפיד, הרשימה המשותפת, ברוב דעות, מעדיפה את הטלת המנדט על ח"כ יאיר לפיד" כתבו חברי הסיעה. "הרשימה המשותפת מדגישה כי אינה תומכת בממשלה שבראשה יעמוד ח"כ נפתלי בנט, ותמשיך לנהל מגעים מול ח"כ יאיר לפיד. יצוין, כי חד"ש ותע"ל תמכו בהחלטה זו ואילו בל"ד התנגדה על כל המשתמע מכך".

מפגש שנערך ב-19 באפריל האחרון בהשתתפות ח"כ יאיר לפיד ונציגי הרשימה המשותפת, היו"ר ח"כ איימן עודה וח"כ איימן עודה (צילום: אל-אתיחאד)

 

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) הסבירה אמש (רביעי) ברדיו 103 אף.אם את הסיברות להחלטה: "הבחירה לא הייתה קלה, אנו אמרנו שבין האופציות הקיימות, אנו מעדיפים שהמנדט יעבור ללפיד. ההמלצה לא מבטיחה שאנו נתמוך בכל ממשלה". היא הוסיפה כי "למען האמת, עמד לנו מול העיניים לנסות לעשות מה שאמרנו כל הזמן – אנחנו רוצים לחסום את הימין הפשיסטי. מה שראינו אתמול בוועדה המסדרת, הצעות החוק שהביאו אותן ביחד כדי להעביר ולתת להם פטור מחובת הנחה אומרות דבר אחד – אפילו אם הטקטיקה רק להפיל ולשנות את ראשות הוועדה המסדרת ולחסום את הדרך להעלאת חוקים כאלו, שיעברו כנראה גם במליאה, בגלל זה עשינו את זה".

ח"כ תומא-סלימאן הדגישה כי "אמרנו גם במכתב שנשלח לנשיא, שלא נתמוך בכל ממשלה. שום דבר בהמלצה לא מבטיח שנתמוך בכל ממשלה, אלא אומר שאנחנו רוצים לפתוח אופציות חדשות. אולי העברת המנדט תפתח אופציות חדשות. מה שאני יודעת זה שכן, אנחנו רוצים לבוא בשיח עם לפיד, להגיד לו שיש לנו תנאים ועניין קווי היסוד של כל ממשלה הוא המכריע. אבל מעכשיו עד שנצטרך להצביע על ממשלה אנחנו רוצים גם שיושב ראש הוועדה המסדרת יהיה אחר, אולי יו"ר הכנסת יהיה אחר. אנחנו רוצים להתחיל לשנות את המציאות".

בנוגע ליו"ר רע"ם, ח"כ מנסור עבאס, אמרה: "בעבר הייתה המלצה והיום שקלנו ואמרנו לא המלצה אלא מהמציאות הקיימת מה עדיף. אנחנו התנהלנו בדיוק באחריות שדיברנו עליה כל הזמן. כשיש אפשרות כן להשפיע, אנחנו לא חיים באשליות. אנחנו לא באים ואומרים כמו מנסור עבאס 'כבוד הנשיא תחליט מי אתה רוצה ואנחנו נשתף איתו פעולה'. זה להפקיע את היכולת של ההשפעה מהידיים של עצמו ולהגיד 'נעשה מה שתבקשו מאיתנו – רק תכירו בנו'".

בסיום דבריה אמרה: "אנחנו לא מוכנים לתת יד לכל ממשלה, אנחנו מאוד ברורים בעניין הזה. אני חושבת שבעתיד הקרוב לא תהיה ממשלת החלומות שנוכל לתמוך בה, גם אם יהיה או לא יהיה בה מנסור עבאס. זה לא הקריטריון. הקריטריון הוא קוויי היסוד והפוליטיקה שתוביל הממשלה הזו. אנחנו לא מוותרים על נושא המשך הכיבוש והצורך בהסכם מדיני, בשלום ובנסיגה כי אנחנו חושבים שזה הנושא הבעייתי ביותר שמשפיע על חיי היומיום לא רק של הפלסטינים אלא של כל אזרחי מדינת ישראל. לא מוותרים על אזרחות שוויונית, זכויות שוות וטיפול בבעיות שהן תוצר של מדיניות אפליה והזנחה נפשעת בעיניי. ואנחנו כן מוכנים לשחק תפקיד בהובלת הפוליטיקה למקום טוב יותר".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/102822