בית הדין החוקתי בגרמניה ביטל האיסור על הקומוניסטים  להשתתף בבחירות לפרלמנט

בית המשפט החוקתי הפדרלי בגרמניה פסק אתמול (רביעי) לטובת עתירה של המפלגה הקומוניסטית הגרמנית (DKP) שקיבלה באחרונה הודעה מטעם גורם ממלכתי לפיה לא תוכל לרוץ בבחירות לפרלמנט, הבונדסטג, שיתקיימו בספטמבר הקרוב. העילה הרשמית לפסילה הייתה שהמפלגה לא הגישה את דוחותיה הכספיים בזמן, אולם מנהיגי המפלגה ותומכיה סברו כי המהלך נועד לשלול את מעמדה החוקי.

"סולידריות עם המפלגה הקומוניסטית", חברי תנועת הנוער הגרמני החופשי הפגינו לקראת הדיון בבין הדין בפדרלי לחוקה (צילום: אונסרה צייט)

 

יו״ר המפלגה פטריק קבלה הבהיר בעתירה כי מדובר בניסיון להוציאה אל מחוץ לחוק. קבלה מתח קו ישיר בין צמצום חופש הפעולה של הקומוניסטים בגרמניה לאורך השנים לבין הניסיון הנוכחי למנוע את השתתפות המפלגה במערכת הבחירות. קבלה אמר כי ״המפלגה הוצאה אל מחוץ לחוק ב-1933 בידי הפשיסטים וב-1956 בידי הקנצלר דאז קונרד אדנאואר. אנו חוששים למרות שהניסיון הנוכחי נעשה בכסות בירוקרטית".

קבלה בירך על ההחלטה של בית הדין ואמר "באמצעות קשיים הבירוקרטיים ניסו לחסל את המפלגה הקומוניסטית,  המשך של קו נוקשה יותר מצד השלטונות הגרמניים כלפי השמאל העקבי. זה המשך לתקיפת גוש הנוער הגרמני החופשי (עליו מוטל איסור חוקי שנוי במחלוקת) בצעדה לזכר רוזה לוקסמבורג וקרל ליבקנכט שהתקיימה בחודש מרס השנה. אנו המפלגה היחידה בגרמניה שציינה אירוע טרגי בתולדותיה: 80 שנה לפלישת ברית המועצות בידי חיילי הצבא הנאצי". עוד הדגיש את הסולידריות הבינלאומית עם מפלגתו מצדם של ארגונים בינלאומיים, סיעת השמאל בפרלמנט האירופי ויותר מ-50 מפלגות קומוניסטיות מרחבי העולם.

המפלגה הקומוניסטית הגרמנית (DKP) הוקמה במערב גרמניה ב-1968, שכן על פעילותה של המפלגה הקומוניסטית ההיסטורית של גרמניה (KPD) הוטל איסור ב-1956. KPD עודנה קיימת במתכונת מצומצמת, אך רשמית היא אינה חוקית.