בית הדין הארצי לעבודה קבע כי ההסתדרות הלאומית אינה הארגון היציג בנמל המפרץ

בית הדין הארצי לעבודה קבע היום (ראשון) כי ההסתדרות הלאומית אינה הארגון היציג בנמל המפרץ המופרט שבבעלות סינית, תוך שהוא מותח ביקורת חריפה על הנהלתו שלדבריו "התערבה בהתארגנות ופעלה לטובת הלאומית".

בפסק הדין קובע בית הדין כי הנהלת הנמל הפרטי החדש בצפון, נמל המפרץ, התערבה באופן אסור על פי חוק בהתאגדות עובדיה, וניסתה לכפות עליהם ארגון עובדים נוח ורצוי לה, הסתדרות העובדים הלאומית. בהמשך לדברים אלה, ביטל בית הדין הארצי לעבודה את יציגותה של הלאומית בנמל.

נמל מופרט וטוב לה: נאום של שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, בעת פתיחת נמל המפרץ, ספטמבר 2021 (צילום: לע"מ)

 

במוקד פסק הדין עמדו התבטאויות מוקלטות של יואב צוקרמן, הדירקטור הישראלי בנמל, בגנות הצטרפות העובדים להסתדרות הכללית ולטובת הצטרפותם להסתדרות הלאומית, שהיא, לשיטתו, ארגון נוח יותר למעסיק.

סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופט אילן איטח, קבע כי "אין כל דרך סבירה להבין את הדברים שנאמרו פרט לכך שהחברה ביקשה לקדם את התארגנות עובדיה בלאומית על מנת למנוע מהכללית דריסת רגל בנמל. דברי מר צוקרמן בשיחה מיום 22 בפברואר 2022 הם נקיטת עמדה ברורה לטובת הלאומית, התערבות בוטה בחופש ההתארגנות של עובדי החברה ובגדר השפעה בלתי הוגנת על העובדים בקשר להתארגנות, לטובת הלאומית".

בהמשך לקביעות החמורות, הורה בית הדין לעבודה על ביטול כל טפסי ההצטרפות ללאומית שנחתמו לאחר הדברים של צוקרמן, וכן על בטלות יציגותה של ההסתדרות הלאומית בנמל. בית הדין קבע כי הקלטות צוקרמן מהוות "אקדח מעשן" להוכחת ההתערבות האסורה בהתאגדות. ביחס לדברי צוקרמן בתצהירו כי לא הייתה לו כוונה להשפיע על זהות הארגון היציג, קבע בית הדין הארצי כי "קשה לקבלם".

בית הדין סקר בפסק הדין מאפיינים נוספים "מעוררי תמיהה" של התנהלות נמל המפרץ וההסתדרות הלאומית מקיץ 2021 ועד לאמירת הדברים של צוקרמן, וקבע כי לא מן הנמנע שאחרית הדברים מעידים על ראשיתם, ועל תמיכה של נמל המפרץ בלאומית לאורך כל הדרך ולא רק ממועד הקלטת השיחה עם צוקרמן.

כאמור, בית הדין הורה על ביטול יציגות ההסתדרות הלאומית בנמל והקציב 14 יום להכרזת יציגות מחודשת מצד ארגון העובדים שישיג את מספר הטפסים הנדרש בחוק. בית הדין הארצי שיגר גם אזהרה מפורשת להנהלת הנמל כדי שתימנע מחזרה על אותן פעולות לא חוקיות שנסקרו בפסק הדין.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/114066