ביקורת קשה בשמאל: המפלגה הסוציאליסטית תאפשר הקמת ממשלת ימין בספרד

המפלגה הסוציאליסטית הספרדית הודיעה אמש (ראשון) כי תאפשר למפלגה השמרנית לזכות בשלטון. זאת, לאחר שבהצבעה פנימית הוחלט כי תימנע בהצבעת איאמון בממשלה בהמשך השבוע. בכך תשים המפלגה קץ למבוי סתום שנמשך עשרה חדשים ותאפשר לראש הממשלה מריאנו ראחוי הימני והכושל כהונה שנייה בתפקידו. כך מוסר הבוקר העיתון הקובני "גראנמה".

2016-10-24_180347

פעילים סוציאליסטים מפגינים אמש מול מטה מפלגתם במרכז מדריד נגד החלטת המוסדות לאפשר כהונה נוספת של ראש הממשלה הכושל של הימין (צילום: גראנמה)

ראחוי, העומד בראש "המפלגה העממית", הפסיד בהצבעת אמון בתחילת חודש ספטמבר כשזכה לתמיכתם של 170 חברי פרלמנט אך לא הצליח לרתום את תמיכת האופוזיציה וכשל בהשגת מספר הקולות הנחוץ להקמת ממשלה. הפסד זה עלול היה להביא את ספרד למערכת בחירות שלישית תוך שנה, אך הצעד שעליו הודיעה המפלגה הסוציאליסטית יאפשר לראחוי לתפוס את התפקיד מחדש וללא בחירות.

בהצבעה הקודמת הצביעה המפלגה הסוציאליסטית, כמו גם מפלגת "אונידוס פודמוס" של השמאל (קואליציה של פודמוס והשמאל המאוחד של המפלגה הקומוניסטית), יחד עם מפלגות בסקיות וקטלוניות, נגד ראחוי, שזכה בבחירות האחרונות שנערכו ביוני האחרון ב-137 מושבים בפרלמנט. הסוציאליסטים הגיעו אז למקום השני עם 86 מושבים, והימנעותם בהצבעת האמון תאפשר לראש הממשלה המכהן להשיג את הרוב הדרוש לו בפרלמנט – שכן כדי לעשות זאת הוא זקוק להימנעותם של לפחות 11 חברים בבית הנבחרים. "אונידוס פודמוס", המתנגדת לצעדי הצנע, סיימה ביוני במקום השלישי עם 71 מושבים, ואילו שותפתה הקואליציונית הפוטנציאלית של השמרנים, מפלגת סיודדנוס הימנית, קיבלה 32 מושבים בלבד.

על רקע המשבר הקפיטליסטי שאינו מרפה, המערכת הפוליטית בספרד נקלעה למשבר מתמשך בשנה האחרונה לאחר שמערכות הבחירות בדצמבר וביוני לא אפשרו למפלגה כלשהי להקים ממשלה. בבחירות שנערכו בדצמבר 2015 נשברה המערכת הדומפלגתית של השמרנים והסוציאליסטים, ששלטו בספרד במשך 40 שנה בעקבות הופעת "אונידוס פודמוס" בשמאל. כמו כן, נמשך הזעם בציבור כלפי הממסד הפוליטי על רקע סדרת פרשות שחיתות של המפלגה השמרנית השלטת הדוגלת במדיניות ניאוליברלית קיצונית.

החלטת המוסדות העליונים של הסוציאליסטים התקבלו ברוב של 60 אחוז מחברי המזכירות. ההחלטה גררה אמש ביקורת בתוך המפלגה ומחוצה לה. בתחילת החודש התפטר מתפקידו מנהיג המפלגה הסוציאליסטית פדרו סנצ'ז, זאת לאחר שהפסיד בהצבעה שבה הכריעו חברי המזכירות כי יודח מתפקידו. ראשי המפלגה ביקשו להדיח את סנצ'ז, שהתנגד לראחוי ולממשלתו הימנית, בתקווה כי הצעד יוכל לסלול את הדרך עבורה להקמת ממשלה חדשה. אמש הפגינו מאות מחברי המפלגה מחוץ למטה הסוציאליסטים שבמרכז מדריד ודרשו שלא לאפשר הקמת ממשלת ימין נוספת. רכז ה"שמאל המאוחד" וחבר הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית, אלברטו גרסון מתח ביקורת קשה על ההחלטה. הוא האשים את מנהיגי הסוציאליסטים שברצונם "להלבין את מעשייה של המפלגה השמרנית המושחתת ביותר באירופה". הוא גם הדגיש שניתן היה להקים ממשלה אלטרנטיבית בהשתתפות הסוציאליסטים, פודמוס, השמאל המאוחד והמפלגות הבסקיות והקטלוניות; אך ראשי הסוציאליסטים העדיפו לתת לימין להמשיך ולשלוט.