בין החשובים והבולטים בעולם: נפטר המלחין היווני הקומוניסטי הנודע מיקיס תאודוראקיס

המלחין הקומוניסטי היווני הנודע מיקיס תאודוראקיס, מהמלחינים החשובים והבולטים בעולם, הלך לעולמו הבוקר (חמישי) בגיל 96. תאודוראקיס התפרסם בעולם בעיקר בזכות המוזיקה שהלחין לסרטי הקולנוע "זורבה היווני" (1964) ו"סרפיקו" (1973).

שרת התרבות היוונית לינה מנדוני ספדה לו: "היום איבדנו חלק מהנשמה של יוון. מיקיס שלנו – המורה, האינטלקטואל הרדיקלי – הלך לעולמו". גם המפלגה הקומוניסטית היוונית, בה היה חבר המלחין המנוח, פרסמה הודעת אבל ובה דברי שבח לפעילותו רבת השנים והשתתפות בצער המשפחה והעם היווני כולו. יצוין שבאוקטובר אשתקד, בעת שחש שימיו ספורים, שיגר המלחין מכתב להנהגת הקומוניסטים בו כתב "אני רוצה למות כקומוניסט".

המלחין הקומוניסטי היווני הנודע מיקיס תאודוראקיס (צילום: המפלגה הקומוניסטית היוונית)

 

מיכאל "מיקי" תאודוראקיס נולד באי היווני כיוס ב-1925. שנות ילדותו עברו עליו בערים שונות במדינה. הוא נמשך למוזיקה מגיל צעיר. בשנות מלחמת העולם השנייה היה פעיל בתנועת המרי נגד כוחות הכיבוש של איטליה הפשיסטית ושל גרמניה הנאצית ועזר לילדים רעבים ללחם ולפליטים יהודים. עקב פעילותו זו נתפס, נעצר ועונה. בעת מלחמת האזרחים ביוון בגלל תמיכתו בקומוניסטים הוגלה לאיים איקאריה ומאקרוניסוס, שם הוכה כמעט למוות ופעמיים נקבר בחיים.

למעט "זורבה היווני", בין יצירותיו המפורסמות של תאודורקיס ישנם גם המותחן הפוליטי "Z", מחרוזת השירים "ארקדי" (שאותה הקדיש ל"כל האנשים המאמינים בצדק, בחיים, בדמוקרטיה ובחופש") וה"בלדה על מאוטהאוזן", מחזורי שירים על טרגדיית היהודים בימי הנאצים.

בשנות ה-60 חזר תאודוראקיס לשורשיו במוזיקה היוונית ובמחזור השירים שלו "אפיטאפיוס" תרם למהפכת תרבות בארצו. כשביסס את החשובות והמשפיעות ביצירותיו על מיטב השירה היוונית והעולמית – "אפיפניה", "קיקלדים קטנים", "אקסיון אסטי", "רומיוסיני" ו"רומנסרו גיטאן" – ניסה להשיב למוזיקה היוונית את הכבוד שאבד לה, כפי שטען. בגלל מוזיקה שלו זכה עד מהרה להכרה בינלאומית ולהוקרה כגדול המלחינים היוונים החיים.

בבחירות 1964 נבחר לפרלמנט היווני מטעם השמאל. בשל השקפותיו הפוליטיות הקומוניסטיות, הכניס אותו הממסד התרבותי לרשימה השחורה; בשיא תהילתו האמנותית, צונזרו רבים משיריו לפני הקלטה ונאסרו לשידור בתחנות הרדיו. בשנת 1963 כתב את נעימת הנושא לסרטו של מיכאל קאקויאניס, "זורבה היווני", המהווה מאז את סמלה המסחרי של יוון באמנות העולמית.  ב-1978 היה מועמד של המפלגה הקומוניסטית לראשות עיריית אתונה ובין השנים 1985-1981 כיהן בפרלמנט כחבר בסיעה הקומוניסטית. באירוע ציבורי שערכה המפלגה לציון חום הולדתו ה-90 הכריז תאודוראקיס "שנותיי היפות ביותר עברו תחת הדגל האדום של המפלגה הקומוניסטית".

 

מכתבו של מיקיס תאודוראקיס "אני רוצה למות כקומוניסט" (ביוונית):

https://www.kke.gr/article/I-epistoli-toy-Miki-THeodoraki-pros-ton-Dimitri-Koytsoympa/

 

הודעת המפלגה הקומוניסטית שפורסמה הבוקר עם מותו של תאודוראקיס (ביוונית):

https://www.kke.gr/article/Anakoinosi-tis-Kentrikis-Epitropis-toy-KKE-gia-to-thanato-toy-Miki-THeodoraki/