בימין מנסים לטרפד הצטרפות ישראל לאמנת איסטנבול למיגור האלימות כלפי נשים

​ בימין מנסים לטרפד הצטרפות ישראל לאמנת איסטנבול למיגור האלימות כלפי נשים. כך חשפה אתמול (שני) יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) בישיבה שנערכה בכנסת.

מועצת אירופה יזמה את האמנה הבינלאומית למניעה ומאבק באלימות כלפי נשים ואלימות במשפחה ובישראל נעשו בשנים האחרונות ניסיונות לקידום הצטרפותה שאושרה בחודש שעבר. האמנה, שנחתמה בשנת 2011 ונכנסה לתוקף באפריל 2014, עוסקת באופן מקיף באלימות נגד נשים. עד היום חתמו עליה 45 מדינות, כולל האיחוד האירופי, והיא אושררה ב-34 מדינות. האמנה קובעת כללים משפטיים מחייבים למניעת אלימות נגד נשים ואלימות במשפחה, להגנה על הקורבנות ולהענשת העבריינים, וקוראת ליישומם. היא מורכבת מארבעה פרקים מרכזיים: מניעה, הגנה, העמדה לדין והמדיניות המשולבת.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן בתהלוכה שנערכה בנצרת לציון ה-1 במאי, יום העובד הבילאומי, 30 באפריל 2022 (צילום: זו הדרך)

 

ח"כ תומא-סלימאן, בירכה אתמול בפתח הדיון של הוועדה את עו"ד איילת רזין בית-אור על כניסתה לתפקיד החדש כמנכ"לית הרשות לקידום האישה, אך הדגישה כי לצערה ישנם גורמים בכנסת אשר תוקפים את בקשת המדינה להצטרף לאמנת איסטנבול. "אנו רואות סוג של נסיגה בשיח של זכויות אדם ונשים. אנו חייבות להיות ערניות על מנת שהמתקפה הזו לא תעבור בשקט" הדגישה יו"ר הוועדה והוסיפה כי לרשות יש תפקיד ייחודי בהגנה על האמנה.

על פי נייר עמדה שחובר במרכז למדיניות הגירה ישראלית של הימין בפרק 7 לאמנה שכותרתו "הגירה ומקלט", "קיימת התערבות בוטה בעיקרון האוטונומיה החקיקתית והשלטונית של מדינת ישראל. משכך, הצטרפות מדינת ישראל לאמנה כלשונה, תהווה מעין רפורמה עקיפה של מדיניות ההגירה של ישראל, ותעביר את השליטה בה לפיקוח גורמים על-מדינתיים זרים". מחבר המסמך, ד"ר יונה שרקי, אמר כי משמעותה המעשית של האמנה היא התחייבות של מדינת ישראל לקלוט כל אישה בעולם אשר טוענת כי נפגעה מאלימות, וכן התחייבות שלא להוציא מהארץ את מי שטוענת כי היא עלולה להיפגע מאלימות כזו, אם תחזור למדינה שממנה באה.

ח"כ קטי שטרית (הליכוד) אמרה ל"ישראל היום" כי "אישור אמנת איסטנבול הוא מהלך פזיז שיפרק מהיסוד את מוסד המשפחה, באמצעות אימוץ עולם ערכים פרוגרסיבי קיצוני. האמנה פוגעת בריבונות הכנסת. היא תכלול בחומרי הלימוד את תפיסת העולם הפרוגרסיבית הקיצונית, שלפיה אין שום הבדל בין נשים לגברים. זו תפיסת עולם שיוצרת בלבול ומבוכה בקרב ילדים ונוער, ואינה תואמת את המציאות האובייקטיבית". עוד אמרה שטרית כי "אמנה מסוכנת זו תפתח את שערי המדינה לכל אישה בעולם שתטען שהיא נרדפת על רקע 'אלימות מגדרית'. מושג עמום זה ישרת את מערכת המשפט, שהוכיחה שפריצת גבולות המדינה ושמירה על יהדותה אינם בראש מעייניה. אין שום סיבה בעולם להכניס את מדינת ישראל למיטה חולה זו".

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) ייערך מחר כנס במשכן הכנסת נגד ההצטרפות לאמנה. "לכאורה", אמר רוטמן ל"ישראל היום", "מדובר באמנה למאבק באלימות נגד נשים – נושא שכולנו תומכים בו ולכן כל מי שמעז לבקר אותה מייד מותקף. אולם למעשה זהו מסמך בעייתי ביותר שמכניס את מועצת אירופה לתוך השיקולים הרגישים ביותר של מדינת ישראל, ואף לתוך השיקולים של התא המשפחתי".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/112083