בימין דורשים לבטל כנס בתל-אביב על השואה, הנכבה ותרבות הזיכרון בגרמניה

שגריר ישראל בגרמניה, רון פרושאור וארגוני הימין דורשים לבטל כנס שייערך מחר (רביעי) בשעה 19:00, לציון יום השנה ה-84 ל"ליל הבדולח" בגרמניה הנאצית. הכנס, ביוזמת קרן רוזה לוקסמבורג, יערך במכון גתה בתל אביב, רח' ויצמן 4 תחת הכותרת "להבין את כאבו של האחר – השואה, הנכבה ותרבות הזיכרון הגרמני".

שריפת בית הכנסת בסיגן בליל הבדולח, גרמניה הנאצית, נובמבר 1938 (צילום: יד ושם)

 

בהזמנה לאירוע שישודר באמצעות הזום, נאמר "כמעט 75 שנה לאחר הקמת מדינת ישראל, הזיכרון נותר שטח שנוי במחלוקת מבחינה פוליטית. היהודים מתמקדים בשואה, ואילו הפלסטינים מתמקדים בשנה הגורלית  1948, שבה מאות אלפים מהם היו קורבנות של בריחה וגירוש בידי לוחמים יהודים,  שנה המכונה בערבית הנכבה (אסון)".

הדיון יעסוק בספרה של שרלוטה וידמן "להבין את כאבו של האחר" בו מציעה העיתונאית זיכרון המקדם צדק וסולידריות בין הצדדים השונים על פני תחרות בין קורבנות. בכל הנוגע לפרקטיקות הזיכרון בגרמניה היא משוכנעת שיש לפתח מודעות לפשעים הקולוניאליים באפריקה של התקופה האימפריאלית וכי אין בכך כדי להטיל ספק בייחודיותה של השואה.

וידמן היא פובליציסטית ובעלת טור בעיתון "טאץ" הברלינאי ופרסמה ספרים, בין היתר על השואה בצל השתיקה ששררה במשפחתה. היא עוקבת אחר הוויכוחים סביב האחריות הגרמנית לנציונל-סוציאליזם כבר ארבעה עשורים.

עוד ישתתפו בדיון פרופ' בשיר בשיר מהאוניברסיטה הפתוחה ועמית מחקר בכיר במכון ון ליר בירושלים. תחומי מחקרו כוללים תיאוריה דמוקרטית, לאומיות, אזרחות, רב-תרבותיות והפוליטיקה של הפיוס; ופרופ' עמוס גולדברג מהחוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו וחבר במכון המחקר ליהדות זמננו באוניברסיטה העברית בירושלים. במשך עשרות שנים עסק גולדברג בחקר השואה וזכרה בצומת שבין היסטוריה, תיאוריה ביקורתית וספרות. מחקריו ופרסומיו מתמקדים בין היתר בחקר הטראומה.

תנחה את הדיון אינגה גינתר, שעבדה ככתבת בישראל ובפלסטין במשך יותר מעשרים שנה, בין היתר עבור ה"פרנקפורטר רונדשאו" וה"ברלינר צייטונג". היא זכתה בכמה פרסים על כתיבתה העיתונאית, האחרון שבהם "פרס העיתונאי" מטעם היוזמה הגרמנית למזרח התיכון בשנת 2017. לצד ברלין הפכה ירושלים לביתה השני מסיבות מקצועיות ואישיות.

 

לפרטים נוספים ולהרשמה:

https://www.goethe.de/ins/il/he/ver.cfm?event_id=24278029