ביום חמישי הקרוב אמור להסתיים החל"ת ודמי אבטלה: מאות אלפים נידונים לעוני

ארגוני המעסיקים בירכו בחום את שר האוצר אביגדור ליברמן, וההסתדרות (כהרגלה) שתקה. ממשלת בנט הנחיתה בשבוע שעבר מהלומה קשה על מעמד העובדים.  ליברמן פרסם את תזכיר החוק בדבר המשכן של רשתות הביטחון שתוקפן יפקע השבוע. בשונה מתוכניות קודמות של ממשלת הליכוד, תוכנית זו תבטל את רובן המוחלט של רשתות הביטחון, לבד מזו לבני 45 ומעלה.

 

פוגעים גם בעובדים הקשישים

בלחצם של המעסיקים, המסר שהעביר ליברמן הוא שמבחינתו מגפת הקורונה נגמרה והמשק הקפיטליסטי חזר לשגרה. בין היתר טען ליברמן שהאבטלה ירדה אל מתחת ל־7.5%. זה נכון אך רק בחישוב המצומצם וחסר הקשר למציאות שערך משרד האוצר (ר' בהמשך).

לפי הנתונים האחרונים שפרסם הביטוח הלאומי, רק 32% מהמובטלים יהיו זכאים להמשיך ולקבל דמי אבטלה. בתוכנית הקודמת שהציג האוצר בעת ממשלת הליכוד, דמי האבטלה קוצצו רק לבני 28 ומטה בלי ילדים, כך ש-80% מהמובטלים עדיין היו אמורים לקבל דמי אבטלה. תוכנית ליברמן כוללת הפסקה של המענקים למובטלים בני 67 ומעלה. את המענקים הללו קיבלו קשישים עם פנסיה נמוכה. מדובר ביותר מ-100 אלף אזרחים, ובהם אלפים מיוצאי רוסיה הנמנים עם קהל מצביעיו של ליברמן.

מובטלים מתייצבים בלשכת התעסוקה (צילום: שירות התעסוקה)

 

החלטת ליברמן על הפסקת דמי האבטלה עבור חל"ת למובטלי הקורונה מתחת לגיל 45 הותירה את עתידן הכלכלי של אוכלוסיות רבות לוט בערפל. כאמור, ארגוני המעסיקים מיהרו לברך על ההחלטה שנועדה "להחזיר צעירים רבים למעגל העבודה" (בשכר נמוך, כמובן), ולשבח את שר האוצר החדש. אך הורים לילדים, נשים בהיריון ובני 67 ומעלה המובטלים עקב המגיפה – יישארו מאחור.

 

שתיקת ההסתדרות

ישנם ענפים במשק שלא שבו לפעילות, דוגמת התיירות והתעופה, ובהם עובדים רבים שנקלעו בעל כורחם לחוסר ודאות תעסוקתית מתמשכת.

בשבוע שעבר הודיעה הנהלת אל על לבורסה על הארכת החל"ת של 2,225 מעובדיה ועובדי חברות הבת עד סוף חודש יולי. "חזרה הדרגתית של עובדים מחל"ת תהיה בהתאם להיקף הטיסות המתוכנן", נכתב בהודעה. גם עובדים רבים ברשות שדות התעופה (רש"ת) נקלעו לחל"ת ממושך.

יו"ר ועד עובדי רש"ת, פנחס עידן, פנה לשרי האוצר, התחבורה והתיירות ומתח ביקורת על הפגיעה בעובדים: "לא יעלה על הדעת שמצד אחד נאמר לעובדים כי טרם בשלה העת להשיבם לעבודה בשל החרפת ההדבקה, ומצד שני נודיע להם שהאוצר עומד להפסיק להם את תשלום החל"ת. עם איזו משתי הבשורות הרעות נתחיל?".

"מבחינת רש"ת המשמעות היא נסיגה לאחור", מסר עידן והדגיש, כי "קרוב ל-2000 עובדי הרשות שוהים היום בחל"ת. מדובר באנשי מקצוע מן המעלה הראשונה אשר בהכשרתם ובהתמחות המקצועית שלהם השקענו הון תועפות וזמן לא מבוטל". שתיקת ההסתדרות רועמת במיוחד משום שעובדי רש"ת ואל על, ורבים נוספים במצבם, נמנים עם חבריה.

יותר מחצי מיליון מובטלים

שר האוצר ליברמן (לא בקולו, רק באמצעות דובריו) תירץ את הפגיעה במובטלים בכך ששיעור האבטלה ירד, ולפיכן אין עוד צורך במנגנוני הגנה עבור מחוסרי העבודה. האוצר לא סיפק נתונים, כהרגלו, ולכן נשאלת השאלה: כמה מובטלים ישנם כעת בישראל?

בישראל, 523 אלף מובטלים המוגדרים "דורשי עבודה", מהם כמעט 400 אלף תובעי דמי אבטלה, כ-64 אלף תובעי הבטחת הכנסה ו-כ-62 אלף דורשי עבודה שאינם תובעים כל קצבה. בחודש מאי עלה שיעור המובטלים שנותרו ללא מעסיק על שיעורם של העובדים בחל"ת. כך פרסם בשבוע שעבר (23.6) שירות התעסוקה בדו"ח שכותרתו: "דופק שוק העבודה", אשר סקר את מגמות התעסוקה בישראל בחודש מאי 2021.

כאמור, שיעור העובדים בחל"ת היה הנמוך מאז פרוץ משבר הקורונה, ועמד על 45.4% מכלל דורשי העבודה. מספרם המצטבר של העובדים בחל"ת ירד ב-55% מפברואר עד מאי, בעוד מספרם המצטבר של המובטלים שנותרו ללא מעסיק בקצה ירד ב-9% בלבד, ועמד על 54.6% מדורשי העבודה. לפי עמדת שירות התעסוקה, דורש עבודה שנותר ללא מעסיק בקצה עלול למצוא עצמו מחוץ לשוק העבודה לתקופה ממושכת, ואולי אף להזדקק לקצבת הבטחת הכנסה .

אפרים דוידי