ביבי חייב ללכת הביתה: המאבק נגד הפשיזם אינו מאפשר הפוגה

פיטורי שר הביטחון יואב גלנט היו הגפרור שהצית את התבערה הגדולה ביותר מאז החלו המחאות ההמוניות נגד שלטון הימין וההפיכה המשטרית שהוא מקדם – תבערה שכילתה את שורות הקואליציה שבשלטון.

שתיקתו הממושכת של מחולל הטירוף הרודני, ראש הממשלה בנימין נתניהו, רק העמיקה את המשבר השלטוני. הניסיון לפתור את התסבוכת באמצעות קומבינה על גבי קומבינה, שיטה האהודה במיוחד על נתניהו, לא הביאה לתוצאות המצופות. שלושה חודשים לאחר תחילת כהונת הממשלה, הספינה השלטונית לא מפליגה לשום מקום והסדקים שנפערו בה מאיימים להורידה למצולות.

המחאה ההמונית, הדמוקרטית והנחושה, היא האחראית לסדקים שנפערו. בלעדיה ההסתדרות לא הייתה מכריזה על שביתה כללית (קצרה ובאיחור רב…) בלעדיה האוניברסיטאות והמכללות לא היו משביתות את הלימודים, בלעדיה הצונאמי הפשיסטי היה עובר מעל ראשי רוב האזרחים, בדומה לחקיקת חוק הלאום ביולי 2018 ברוב של 65 חברי כנסת מול התנגדות של 55.

אבל המלאכה טרם הושלמה. הצלחות בקרב לא תמיד מסתיימות בניצחון במלחמה. מלחמה זו פתחה ממשלת הימין נגד הדמוקרטיה הישראלית, דמוקרטיה חלקית ככל שתהיה. זו מלחמה נגד הפשיזם וחייבים לנצח בה. לכן, אין מקום לפשרות, אין מקום "לעצירת החקיקה עד שיירגעו הרוחות" ואין מקום למתווכים – יהיו אלה הנשיאים בוז'י הרצוג או ג'ו ביידן.

החקיקה נבלמה, אך כעת חיוני לפעול להפלת הממשלה. ברוח זו פרסמו אמש (שני) חד"ש ומק"י קריאה תחת הכותרת "להעמיק את המאבק בפשיזם ולסלק מייד את ממשלת ההפיכה". לדבריהן, "הדמוקרטיה הישראלית תמיד הייתה חלולה וסלקטיבית כי הייתה מבוססת על העליונות היהודית ועל אפליית החברה הערבית. לכן אין זה מפתיע שהחברה הערבית אינה רואה עצמה חלק מהמחאה הנוכחית". אך "אסור שהביקורת המוצדקת על מוסדות הממסד ובהם בית המשפט העליון, תגרום להתעלמות מסכנות הפשיזם. הכוחות המתקדמים בחברה הערבית והיהודית, האוכלוסיות המוחלשות, מוכרחות להתנגד למתקפה הפשיסטית".

מק"י וחד"ש בירכו על העמקת המאבק העממי הרחב נגד ההפיכה הפשיסטית, אבל קראו לכינון מציאות שונה: של שיווין לאומי ואזרחי, למען מדינה שתפסיק לשלוט בעם אחר, ולחברה של צדק ורווחה.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/119913