בחרבי העולם מיליונים ציינו את יום עובד הבינלאומי; רק בישראל האיגודים לא לקחו חלק ב-1 במאי

מיליונים ברחבי העולם ציינו אתמול (שבת) את ה-1 במאי, כאשר עובדים וראשי איגודים מקצועיים הפגינו בדרישה להבטחת ביטחון תעסוקתי על רקע השלכות מגפת הקורונה, שפגעה בתעסוקה ובשכר. ההסתדרות היא פדרציית האיגודים היחידה בעולם שלא ציינה את ה-1 במאי.

באיסטנבול יותר מ-200 עובדים נעצרו אתמול בעימותים עם המשטרה בטורקיה. השוטרים עצרו את המפגינים, שיצאו לתהלוכות לרגל ה-1 במאי, בטענה של הפרת עוצר נגיף הקורונה. חרף האיסור שהטיל המשטר של הנשיא ארדוגן, רבבות יצאו לרחובות ברחבי המדינה כשהם נושאים שלטים ודגלים אדומים והתעמתו עם כוחות המשטרה. המסכות שעטו המפגינים היו תזכורת לשינוי העמוק שהתרחש מאז הפעם האחרונה שצוין ה-1 במאי.

מנהיגי איגודים בודדים הורשו להניח זרים בכיכר טקסים בבירה איסטנבול, אך המשטרה עצרה רבים אחרים שניסו להגיע למקום. לשכת מושל איסטנבול דיווחה על 212  מפגינים שנעצרו בגין "הפרת הגבלות הקורונה". המסגרת סגר כללי שחל על המדינה עד ה-17 במאי, נאסר על תושבי המדינה לצאת מבתיהם שלא למטרות רכישת אוכל או תרופות. גם בפיליפינים המשטרה, בהוראת הנשיא דוטרטה, אסרה על קיום צעדות לציון האחד במאי, ועצרו מאות מפגינים שיצאו בכל זאת למחות.

חרף אלימות המשטרה, בטורקיה צוין אתמול יום העובד הבינלאומי (צילום: אברנסל)

 

בצרפת, כ-150 אלף עובדים יצאו לרחובות על פי קריאת האיגודים המקצועיים ובראשם הקונפדרציה הכללית של העובדים (CGT). בפריז ובליון המשטרה התעמתה עם מפגינים ואף פיזרה אותם גז מדמיע. בפריז ביצעו השוטרים 34 מעצרים, ובליון דיווחו הרשויות על חמישה מעצרים ועל 27 שוטרים שנפצעו. עם זאת, 178 הפגנות נוספות התקיימו ברחבי צרפת ללא כל תקרית.

רבבות יצאו להפגין בהמחאות ברחבי אינדונזיה נגד הצעת חוק ניאו-ליברלית "להגמשת שוק העבודה" שהממשלה מקווה למשוך בעזרתה תאגידי ענק ובעלי הון זרים. העובדים חוששים שהחוק יפגע בתשלומי פיצויי הפיטורים ויגרום לשחיקת שכרם, בכלכלה הגדולה ביותר בדרום מזרח אסיה. כמו כן, מצעדי האחד במאי נערכו בקרוב ל-200 ערים במדינה. מפגינים בבירה ג'קרטה העמידו מצבות נייר ברחובות.

בגרמניה, בה הפגנות ה-1 במאי בשנים קודמות הפכו לעתים אלימות, המשטרה הציבה השנה אלפי שוטרים והזהירה כי תעצור כל מחאה שתחרוג ממגבלות ההתקהלות. בברלין רבבות מפגינים קראו להוריד את שכר הדירה ולהעלות את המשכורות. מאוחר יותר באותו היום, הפכה אחת מהעצרות הגדולות בברלין לאלימה, כאשר מפגינים שרפו פחי אשפה ברחובות והשליכו בקבוקים ואבנים לכיוון כוחות המשטרה. באירוע בוצעו מעצרים ונרשמו פצועים הן בקרב המפגינים והן בקרב השוטרים. ברחבי ארה"ב יצאו גם רבבות לרחובות לציון ה-1 במאי ובסולידריות עם העובדים מהגרים. ברחבי אמריקה הלטינית נערכו עצרות והפגנות לציון יום הסולידריות הבינלאומי של העובדים ממקסיקו בצפון ובעד ארגנטינה וצ'ילה בדרום – זאת חרף המגפה הפוגעת קשה באוכלוסייה.

כאמור, בישראל אף האיגודים מקצועי לא ציין את ה-1 במאי בעצרות והפגנות ורק המפלגה הקומוניסטית (מק"י) חד"ש ערכו הפגנות ואירועים בתל-אביב, בנצרת, בגליל המערבי ובאום אל-פחם. ארגון כוח לעובדים פרסם גילוי דעת לציון האחד במאי בו נאמר ש"לפני כמעט 150 בארה"ב וקנדה החלו סדרת אירועי מחאה שמטרתם לצמצם את יום העבודה ל-9 שעות עבודה. אירועים ששיאם בהפגנה ושביתה כללית בשיקאגו בה נהרגו כ- 60 מפגינים. ה-1 במאי הוגדר מאז כיום הפועלות והפועלים הבינלאומי, כביטוי לסולידריות בין ארגוני עובדים ולמען קידום זכויות עובדות ועובדים. במאה ה-21 מחאות העובדים במקומות רבים כבר לא גוררת אולי תגובה אלימה, אך הצורך בשעות עבודה מוגדרות , יציבות תעסוקתית, מסלולי קידום ,חתירה לצמצום פערי שכר ובטיחות בעבודה רלוונטיים מתמיד. שינויים כאלה הושגו ומושגים רק בפעולה מאורגנת של עובדים". לדברי כוח לעובדים "בישראל 2021 פועלים כוחות משמעותיים, כלכליים ופוליטיים , לפגיעה בעבודה המאורגנת ובהישגיה. התשובה שלנו בכוח לעובדים נעשית בשטח. באיגוד של עובדות ועובדים במקומות עבודה שונים".

 

הצהרת כוח לעובדים לציון ה-1 במאי:

shorturl.at/iHW09

 

עוד על ה-1 במאי בישראל:

אלפים הפגינו במרכז נצרת לציון ה-1 במאי; מפגש בירושלים של פעילי ארגוני עובדים

גילוי דעת של המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) לציון ה-1 במאי