בזכות הרשימה המשותפת: הכנסת אישרה את חוק הגבלת הכהונה של ראש הממשלה

בזכות הרשימה המשותפת, חוק הגבלת כהונת ראש הממשלה עבר אמש (שני) בקריאה ראשונה ברוב של 66 תומכים מול 48 מתנגדים. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) הסביר "הצבענו בעד חוק הגבלת כהונה, אבל המשימה הדחופה היא להעביר את החוק שימנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה. זה חוק צודק ונכון וזה מה שהקואליציה הבטיחה לציבור".

ההצבעה הדרמטית בשידור ישיר בחדשות 12 (צילום מסך: חדשות 12)

 

ההצבעה נערכה לאחר שביום ראשון בלילה אישרו חברי הממשלה את חוק הגבלת כהונה של שר המשפטים גדעון סער במשאל טלפוני. החוק נועד להגביל כהונת ראש ממשלה לשמונה שנים או שתי קדנציות בקריאה ראשונה. החוק לא יחול רטרואקטיבית אך נתקל בהתנגדות מצד אנשי האופוזיציה ויצר סדר יום סוער במיוחד במליאה, אך, כאמור, הוא עבר בשל תמיכה מצד חברי הכנסת של הרשימה המשותפת.

חשיבות תמיכת המשותפת בכך שזהו תיקון לחוק יסוד ולכן נדרש היה רוב מיוחד של 61, בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטבע הדברים, כהונה ממושכת בתפקיד רב עוצמה כראש הממשלה, עלולה להביא לריכוז מופרז של כוח בידי האדם שמכהן בו, ולכך עלולות להיות השלכות מזיקות. הגבלת התקופה המרבית לכהונה בתפקיד ראש הממשלה, באמצעות קביעת הסדר לעניין זה בחוק־יסוד: הממשלה כפי שמוצעת בהצעת חוק זו, יכולה לסייע ביצירת איזון בין היעילות השלטונית וכיבוד רצון הציבור לבין ההשפעה המזיקה של ריכוז עוצמה מופרזת בידי אדם אחד".

"נוסף על כך, קציבת התקופה המרבית לכהונה יכולה להבטיח כי בשנות הכהונה האחרונות שלו יהיה ראש הממשלה פטור מעיסוק בהיבטים הפוליטיים הקשורים בצורך הלגיטימי והמוכר כשלעצמו – לזכות שוב במשרה. באופן זה יופנה מרב הקשב שלו ושל ממשלתו לעשייה עניינית ומועילה לטובת המדינה", נאמר עוד.