בוטפליקה הודיע שלא ירוץ שוב לנשיאות אלג'יריה; המפגינים דרושים את סילוקו המיידי

"התחבולה האחרונה של בוטפליקה: ביטל את הבחירות – אך נשאר בשלטון". זו הכותרת הראשית שפורסמה הבוקר (שלישי) העיתון "אל ווטאן" היוצא לאור באלג'יר. העיתון מדווח שנורעדין בדואי התמנה לתפקיד ראש ממשלת אלג'יריה לאחר שראש הממשלה אחמד אויחיא התפטר בעקבות הודעתו של נשיא המדינה, עבד אלעזיז בוטפליקה, כי לא יתמודד לנשיאות. יצוין שהבוקר רבבות יצאו לרחובות הבירה ודרשו את התפטרותו המיידית של הנשיא ללא תנאי. לדברי העיתון, בסוף השבוע הקרוב ישובו ההפגנות ההמוניות ברחבי המדינה כדי לדרוש את סילוקו של בוטפליקה.

2019-03-12_204248

מפגינים נגד הנשיא בוטפליקה, הבוקר, במרכז אלג'יר (צילום: אל ווטאן)

ארמון הנשיאות באלג'יריה הודיע אמש כי הנשיא בוטפליקה לא יתמודד לכהונה חמישית לאחר כ-20 שנה בשלטון. ארמון הנשיא הודיע על ההחלטה על רקע מחאות נרחבות נגדו בשבועות האחרונים והוסיף כי הבחירות שהיו צפויות להתקיים בחודש אפריל יידחו, אך לא ציין מועד חלופי.

בנוסף, ארמון הנשיאות הודיע כי אזרחי המדינה יצביעו במשאל עם על חוקה חדשה – בלי לנקוב בתאריך, וכי השלטון "יקדם רפורמות כלכליות ופוליטיות". התקשורת באלג'יריה דיווחה כי בדואי מונה לראש הממשלה במקום אחמד אויחיא, וכי סגן ראש הממשלה הוחלף גם הוא. כמו כן, שר הפנים התפטר מתפקידו.

"אני מבין את המניעים של האנשים הרבים שבחרו בשיטה זו של הבעה", נאמר במכתב שבו הסביר בוטפליקה את החלטתו. הנשיא שיבח את העובדה שההפגנות לא גלשו לאלימות והבטיח רפורמות "למען הדור החדש". לאחר ההכרזה, רבבות מפגינים יצאו לרחובות הערים כשבידיהם דגלי אלג'יריה. זקנים וצעירים קפצו מעלה ומטה בהתרגשות, ונהגים צפרו במכוניות.

בוטפליקה, ששב ביום ראשון לארצו לאחר ששהה שבועיים בבית חולים בשווייץ, צפה בתומכיו הוותיקים נוטשים אותו בזה אחר זה בעוד המחאות נגדו מתחזקות. בין היתר, יותר מאלף שופטים ברחבי המדינה הודיעו כי הם מסרבים להשתתף בפיקוח על הבחירות אם בוטפליקה אכן יתמודד. מיליוני אלג'יראים מכל שכבות החברה וברחבי המדינה הצפוןאפריקאית מחו בשבועות האחרונים מדי יום נגד החלטת בוטפליקה להתמודד בבחירות, ויצאו למלחמה נגד המערכת הפוליטית המושחתת והיעדר צדק חברתי.