בדיוק כמו בנמלים: יו"ר ההסתדרות נגד עובדי אל על – למען ההנהלה והאוצר

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד הודיע אמש (שני) על השעיה מידית של חברי מועצת העובדים בחברת אל על. זאת, בטענה כי "התנהלו בניגוד להוראות ההסתדרות ובאופן הפוגע בכלל עובדי החברה". נציגי העובדים פרצו אתמול אל ישיבת הנהלת אל על יחד עם נציגות הטייסים ויו"ר איגוד התחבורה, אבי אדרי. הנציגים פתחו בצעקות, איומים וקללות, תוך שהם זורקים באלימות כיסאות וכוסות שתייה. אדרי פועל כעת להחלפת ארגון העובדים.

חדר הישיבות במטה אל על לאחר הוויכוח הקולני שפרץ בעקבות המו"מ הנפרד הנערך בין ההסתדרות, הטייסים וההנהלה ללא השתתפות נציגיהם של רוב עובדי החברה (צילום: ההסתדרות)

הרקע לאירוע יוצא הדופן הוא ניהול משא ומתן בין טייסי החברה לבין ההנהלה על החזרת טייסים נוספים לעבודה בשכר מלא ללא השתתפות מועצת העובדים המאגדת את כלל המועסקים בחברת התעופה המופרטת. נציגי המועצה זועמים על המהלך, שכן בזמן ש-90% מעובדי החברה האחרים, אנשי תחזוקה, מנהלה, צוותי קרקע, דיילים ועוד נמצאים עדיין בחל"ת, וחלקם לדברי אנשי המועצה אף הגיעו לפת לחם בתקופת החל"ת, הטייסים ש-50% מהם כבר חזרו לעבודה, מנהלים משא ומתן נפרד, בתמיכת ההסתדרות, על הגדלת אחוז הטייסים שיחזרו להעסקה בהיקף מלא.

לדברי מועצת אל על, לא רק שהטייסים המאוגדים יחד איתם בנציגות העובדים הכללית לא היו רשאים לנהל את המשא ומתן בנפרד משאר העובדים, עצם החזרתם לעבודה ללא הצדקה לדבריהם, ובכללה תשלום המשכורות הגבוהות שלהם, פוגע כלכלית באל על ובתהליך ההבראה שלה.

"הנהלת החברה ונציגי איגוד התחבורה בהסתדרות נכנעים פעם נוספת לבריונות ולסחטנות שמפעילים הטייסים באל על. מעל ל-90% מעובדי החברה נמצאים בחל"ת, ועתידם התעסוקתי תלוי בין שמיים לארץ. למרות זאת הוחזרו כ-50% מטייסי החברה לעבוד בשכר מלא, למרות שאין בכך צורך אמיתי, ונציגי הטייסים אף דורשים כעת להחזיר טייסים נוספים, וזאת בניגוד לכל היגיון או צורך של החברה".

עוד מזכירים כי למרות בקשת הטייסים להתפצל מנציגות העובדים, הם עדיין חלק מהנציגות: "זאת ההתנהלות שהביאה את אל על למצב שבו היא נכנסה למשבר הקורונה. וועד העובדים לא מתכוון לתת לזה יד. הטייסים כופים על החברה פעם נוספת הסכמים שמרוקנים את קופת החברה ומסכנים את המשך קיומה של חברת אל על. הטייסים מחזיקים את ההנהלה ואת ההסתדרות כאחד, כבני ערובה, ומתנהלים כגנבים בלילה, מאחורי גבה של נציגות העובדים המשותפת. בעוד שעובדי החברה מכל המגזרים תחזוקה, מנהלי ודיילים, אשר חלקם הגיעו לפת לחם בתקופת החל"ת הממושכת, מבינים את גודל השעה ואת המצב הקריטי בה נמצאת אל על, עסוקים טייסי החברה, אשר גם כך שכרם גבוה במאות אחוזים משכרם של יתר עובדי החברה, בדאגה אך ורק לעצמם".

עוד מבהירים בוועד כי: "נציגות העובדים לא תאפשר לטייסים להמשיך לחלוב ולהרוס את החברה, ולעשות בה ככל העולה על רוחם בחסות ההסתדרות, ולכן עצרה נציגות העובדים את ישיבת המו"מ שהתנהלה הבוקר בין ההנהלה לטייסים, בהשתתפות נציגי איגוד התחבורה בהסתדרות". יצוין שיו"ר ההסתדרות ונאמנו אדרי פועלי באל על בדיוק כפי שפעלו לאחרונה כדי לקדם את הפרטת הנמלים, לטובת בעלי ההון ובהתאם למדיניות ממשלת הימין. מתחילת המשבר ראשי ההסתדרות מצדדים בהנהלה נגד העובדים ואף תומכים במדיניות האוצר שפירושה פיטורי שליש מעובדי החברה. פיזור מועצת העובדים, כדי למנות תחתיה "אומרי הן" הוא צעד שכבר ננקט במסגרת הפרטת הנמלים.