בג"ץ: לחשוף נוהל המאפשר למשטרה לקבל רשימת שיחות של עיתונאי ללא צו שופט

הרכב מיוחד של שבעה שופטי בג"ץ דן אתמול (יום א')בעתירה שהגישה האגודה לזכויות האזרח בישראל נגד חוק נתוני תקשורת, המוכר גם בשם חוק "האח הגדול", בשל פגיעתו הבוטה בזכות לפרטיות. החוק, שנכנס לתוקף ביוני 2008, מאפשר למשטרה ולרשויות חקירה נוספות לקבל מחברות הסלולר ומספקיות האינטרנט מידע אישי על אזרחים, בהיקף שלא היה קיים עד כה: מידע על מיקומו הגיאוגרפי של אדם בזמן נתון, שמות הגורמים שאליהם התקשר מהטלפון הנייד, אתרי אינטרנט שגלש בהם, אנשים שעמם התכתב באימייל, וכן מידע על  כל מספרי הטלפון החסויים. דוגמא לבעייתיות החוק נחשפה כאשר בדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת, הודו נציגי המשטרה כי בחודשים האחרונים פעלו בניגוד לחוק, כאשר דרשו וקיבלו מחברות הסלולר מידע אישי בהיקף החורג מהמותר להם וכי חלה עליה חדה במספר המורשים במשטרה לאשר איסוף נתוני תקשורת ללא צו שופט.

בדיון שנערך בבג"ץ נתן בית המשפט למדינה 30 יום להגשת מסמכים אחרונים, כולל את הנוהל המשטרתי הפנימי שהותקן בשבוע שעבר הקובע הגבלות חדשות לחיסיון קבלת נתוני תקשורת של בעלי מקצוע, בהם עיתונאים – נוהל שנותר עד כה חסוי. פסק דין צפוי לאחר הגשת המסמכים ותגובת המשיבים. מלבד האגודה לזכויות האזרח השתתפו בדיון גם נציגי מועצת העיתונות ולשכת עורכי הדין, שהגישה עתירה נפרדת בנושא.

בדיון דנו שופטי בג"ץ בהרחבה בהחלת החוק על חיסיון בעלי מקצוע, בראשם עיתונאים ועורכי דין. עו"ד דורי ספיבק, יו"ר הנהלת האגודה לזכויות האזרח, אמר בדיון כי אין מקום לטענת המדינה ולפיה די בנוהל פנימי של המשטרה כדי להגן על חיסיון בעלי מקצוע. בעקבות דברים אלה דרש בית המשפט מהמדינה לחשוף במלואו את הנוהל הפנימי בעת הגשת המסמכים המסכמים כדי לעמוד על טיבו. בנוהל, שתוקן בשבוע שעבר, נקבע שהמשטרה לא תוכל לקבל את רשימת השיחות הנכנסות והיוצאות של עיתונאים ללא צו שופט, גם לא במקרים דחופים. השופטת איילה פרוקצ'יה הקשתה ושאלה את באת כוחה של המדינה, האם עצם התקנת הנוהל אין בה כדי להעיד שהמדינה בעצמה סבורה כי הוראות החוק אינן מגנות באופן מספק על חיסיון העיתונאי. "האם נוהל פנימי מהווה תשובה מספקת מבחינה חוקתית? נוהל יכול להשתנות, והוא אינו חשוף במלואו לידיעת הציבור." בית המשפט ביקש מהמדינה גם לספק נתונים על השימוש שנעשה מאז נחקק החוק ביוני בסעיף 4, המתיר במקרים דחופים לקבל נתוני תקשורת ללא פניה לשופט, ולמעשה מהווה מסלול עוקף בית משפט.

לעיון בבג"ץ 3809/08