בג"ץ הורה לשרת החינוך להעניק את פרס ישראל לפרופ' עודד גולדרייך

בג"ץ הורה היום (שלישי) לשרת החינוך יפעת שאשא-ביטון להעניק לפרופ' עודד גולדרייך, פעיל עקבי נגד כיבוש השטחים הפלסטינים ממכון ויצמן את פרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה ומדעי המחשב לשנת תשפ"א. זאת, חרף החלטתה בנובמבר האחרון למנוע ממנו את קבלת הפרס בטענה שתמך בחרם על ישראל. פסק הדין פורסם בעקבות עתירה של ועדת הפרס נגד שר החינוך בממשלת הליכוד, יואב גלנט.

פרופ' עודד גולדרייך יחד עם פרופ' דנה רון (צילום: מכון ויצמן)

 

השופטים יצחק עמית ויעל וילנר החליטו בדעת רוב להורות לשרה לתת לו את הפרס, ואילו השופט נעם סולברג סבר בדעת מיעוט כי אין עילה משפטית להתערבות בהחלטתם של שני השרים.. באוגוסט האחרון ביטלו השופטים את החלטת קודמה של שאשא-ביטון בתפקיד, יואב גלנט, שהחליט למנוע מגולדרייך את הפרס, והורו להפקיד את ההחלטה בידיה של שאשא-ביטון. כעת הם פסלו גם את החלטתה.

פרופ' גולדרייך הגיב להחלטה ואמר כי הוא "מקווה שפסיקת בג"ץ תתקן את הנזק שנעשה לחופש הביטוי וליוקרתו של פרס ישראל". עו"ד גלעד ברנע, שייצג את ועדת הפרס, מסר כי מדובר ב"החלטה חשובה ומתבקשת בנסיבות העניין. טוב שבית המשפט שם סוף לסאגה המתמשכת בעניין הענקת הפרס לפרופ' גולדרייך, שלא הוסיפה כבוד לפרס. נקווה שמעתה הענקת הפרס לזוכות ולזוכים בו תהיה נקייה משיקולים בלתי רלוונטיים".

לעומתם, שאשא-ביטון מסרה היום " צר לי על החלטת בג"ץ, אך אכבד אותה". גם אלון שוורצר, ראש אגף מחקר ומדיניות בתנועת אם תרצו הפשיסטית אשר הובילה מערכה נגד הענקת פרס ישראל לפרופ' גולדרייך, טען כי אישור מתן הפרס בבית בג"ץ "הוא יום שחור לציונות ולבית המשפט העליון".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) סבורה "טוב שבג"ץ הפך את ההחלטה המקרתיסטית של שאשא ביטון ו'ממשלת השינוי' למנוע מעודד גולדרייך פרס ישראל. עודד הוא מדען מבריק שמחויב בכל ליבו למאבק נגד הכיבוש ולמען שלום, שוויון ודמוקרטיה – אנחנו צריכים עוד הרבה אנשים כמוהו".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/108400