בג"ץ ביטל את החלטת גלנט למנוע מפרופ' עודד גולדרייך את פרס ישראל

בג"ץ החליט היום (חמישי) פה אחד לבטל את החלטת שר החינוך לשעבר יואב גלנט (ליכוד) למנוע מפרופ' עודד גולדרייך את פרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה ומדעי המחשב, והורה לבית המשפט להחזיר לשרת החינוך יפעת שאשא-ביטון את ההחלטה הנוגעת להענקת פרס ישראל על מנת שתשוב ותשקול אם לאשר המלצה זו.

עורכי דינו של גולדרייך, מיכאל ספרד וחגי בנזימן, בירכו על ההחלטה אך גם העלו כמה טענות: "אנחנו מרוצים כמובן מההחלטה שניתנה פה אחד לבטל את החלטתו המופרכת והמסוכנת של שר החינוך לשעבר גלנט. עם זאת, החלטת שופטי הרוב להחזיר את הסוגייה להכרעת הדרג הפוליטי מבלי שנקבע שהתבטאויות פוליטיות שאינן עבירה על החוק אינן רלבנטיות לשאלת הזכאות לפרס – מצערת, וצריכה להדאיג את כל שוחרי חופש הביטוי בישראל".

עו"ד מיכאל ספרד ופרופ' עודד גולדרייך בבית המשפט העליון בירושלים (צילום: דף הפייסבוק של עו"ד ספרד)

 

ההחלטה התקבלה ברוב דעות של שניים מהשופטים בהרכב – נעם סולברג ויעל וילנר – מול השופט יצחק עמית, שסבר כי יש להעניק לפרופ' גולדרייך את הפרס כבר כעת. שלושת השופטים מתחו ביקורת על התנהלותו של גלנט, אשר "שקל שיקולים שאינם ממין העניין", כפי שכתב השופט עמית. יצוין שהשופט יצחק עמית סבר בדעת מעוט כי יש לקבל את העתירה ולהורות על הענקת הפרס לשנת תשפ"א בתחום חקר המתמטיקה ומדעי המחשב לגולדרייך. מטעמה של השרה שאשא-ביטון, לשעבר חברה במפלגתו של גלנט,  נמסר כי היא "קיבלה לידיה את החלטת בג"ץ בנושא הענקת פרס ישראל לפרופ' גולדרייך, תלמד אותה ואחרי בחינת השיקולים לעומקם של דברים תקבל החלטה".

לדברי עו"ד גלעד ברנע המייצג את חברי ועדת השופטים שעתרו נגד גלנט, "התוצאה צריכה להיות כפי שנקבע בחוות הדעת של השופט עמית: הענקת הפרס לפרופ׳ גולדרייך. אכן מדובר במצב בינארי. אנו שוקלים בקשה לדיון נוסף".

 

עוד בנושא:

מנדלבליט לבג"ץ: שלילת פרס ישראל מפרופ' גולדרייך אינה עומדת במבחן משפטי