בג"ץ: אסור לכלוא מבקשי מקלט ללא הגבלת זמן; ח"כ חנין בירך את ההחלטה

בית המשפט העליון קבע אתמול (שני) כי המדינה לא רשאית לכלוא מבקשי מקלט לפרק זמן בלתי מוגבל עקב סירובם להיות מגורשים. פסק הדין התקבל בשמחה בקרב ארגוני הסיוע, על אף שהוא מאפשר למדינה לגרש את מבקשי המקלט, ומקבל את ההסכמים החשאיים שהושגו בין ישראל לאוגנדה ורואנדה.

2017-08-29_183530

הפגנה של פליטים מאריתריאה מול הכנסת, ינואר 2017 (צילום: המוקד לפליטים ולמהגרים)

 

הרקע לעתירה בה הכריע בג"ץ הוא רצונה של המדינה להעמיד את מבקשי המקלט, שלא הגישו בקשת מקלט או שבקשתם סורבה, בפני ברירת גירוש או כליאה לזמן בלתי מוגבל. את מבקשי המקלט ביקשה המדינה לגרש לרואנדה או אוגנדה, עמן השיגה הסכמים. ההסכמים הללו נועדו, לפי התכנית המקורית, לאפשר למדינה לגרש כמעט כל מבקש מקלט – כאשר התנאי היחיד הוא אי אישור בקשת המקלט שלו, עליה מחליטה המדינה בעצמה. חשוב לציין כי המדינה ביקשה לגרש את מבקשי המקלט בהסכמתם בלבד, ולא בכפייה, בגלל שזהו התנאי שהציבו המדינות איתן חתמה ישראל על ההסכמים. כלומר, אוגנדה ורואנדה הן אלו שדרשו לקלוט רק מי "שעזב מרצון". לכן ביקשה המדינה להשתמש באיום הכליאה לזמן בלתי מוגבל כמנוף לחץ.

בתגובה לפסק הדין מסר ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת): "אסור לכלוא מבקשי מקלט ללא הגבלת זמן. אני מברך על החלטת בג"ץ שקבעה זאת היום. אמשיך לדרוש בדיקה אמיתית של בקשות המקלט של כל המבקשים. אמשיך להיאבק למען פתרונות אמיתיים עבורם וגם לתושבי דרום תל אביב, הנושאים היום בנטל ההזנחה וההפקרה".

מהקליניקה לזכויות פליטים באוניברסיטת תל אביב, שהגישה את העתירה, יחד עם המוקד לפליטים ולמהגרים, האגודה לזכויות האזרח, קו לעובד, רופאים לזכויות אדם וא.ס.ף, נמסר "אנחנו מברכים על החלטתו של בית המשפט העליון, שקבע היום שאי אפשר להחזיק את מבקשי מקלט במעצר בלתי מוגבל כאמצעי לחץ. בהחלטתו היום החליט שלא להכשיר הסדר דרקוני וחסר תקדים בחומרתו שמאפשר כליאה ללא הגבלת זמן של אנשים חפים מפשע".

המוקד לפליטים ולמהגרים הוסיף "בית המשפט פסק לטובתנו, ברוב פסק הדין, ואמר שלא ניתן יהיה להשתמש במעצר בלתי מוגבל כאמצעי לחץ. אנחנו מברכים על ההחלטה שלא להכשיר הסדר דרקוני וחסר תקדים בחומרתו שמאפשר כליאה ללא הגבלת זמן של אנשים חפים מפשע. מאז 2012  חיו בישראל 64,000 מבקשי מקלט. כיום נותרו רק 28,000 אריתראים ו-8,000 סודאנים. מבקשי המקלט נמלטים מישראל באלפיהם עקב התעמרות הרשויות, גם ללא הלחץ העצום שמופעל עליהם באמצעות כליאתם. אנחנו נמשיך להיאבק עד שמדינת ישראל תתן מענה אנושי למבקשי המקלט שחיים כבר עשור בגבולותיה, תאפשר להם להגיש בקשות המקלט, תבחן אותן ותיתן מעמד למי שזכאי לכך".