בגלל הקורונה נרשמה אשתקד ירידה במספר השביתות; המורים הכריזו סכסוך עבודה

ירידה במספר השביתות נרשמה אשתקד בגלל הקורונה. כך עולה מדו"ח שפרסמה אתמול (ראשון) הממונה על יחסי עבודה במשרד הכלכלה והתעשייה, עו"ד רבקה ורבנר. בשנת 2021 התקיימו במשק 24 שביתות מלאות בהן נטלו חלק כ-57,000 שובתים לעומת 31 שביתות מלאות בשנת 2020 בהן נטלו חלק כ-35,000 שובתים. כ-148,000 ימי עבודה אבדו למשק כתוצאה משביתות בשנת 2021 לעומת כ-391,000 ימי עבודה בשנת 2020.

עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2021 התקיימו במשק שש שביתות חלקיות – עיצומים, בהן נטלו חלק כ-30,000 שובתים לעומת 15 שביתות חלקיות בשנת 2020 בהן נטלו חלק כ-22,000 שובתים.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד (צילום: הסתדרות המורים)

 

לדברי הממונה הראשית על יחסי עבודה "הימשכותה של תחלואת הקורונה יצרה אווירה ציבורית תומכת להגיע להבנות בדרך של משא ומתן והניעה את הצדדים לסכסוך העבודה לנקוט במדיניות מכילה ללא הצורך להפעיל כלים חריפים יותר העומדים לרשותם על פי חוק כגון שביתות ועיצומים. אך בדומה לשנה קודמת, חלק מהשביתות הן תוצאה ישירה של תחלואת הקורונה עקב עומס העבודה שחוו קבוצות מסוימות של עובדים במערכת הבריאות ובמשרד הרווחה".

על מה שבתנו בשנה החולפת? כ-25% היו כתוצאה מתביעות שכר, כ-21% מכלל השביתות היו תוצאה של שינויים ארגוניים, כ-17% נבעו מעומס ניכר במקום העבודה וכ-20% מסיבות הקשורות בהסכמי עבודה (הסכמי עבודה חדשים או אי חידוש הסכמים), יחסי עבודה ומשמעת ומכירת חברה.

מחלוקת השביתות לפי ענפים, מתברר כי 29% מכלל השביתות המלאות בשנת 2021 התקיימו במינהל הציבורי והמקומי עם כ-12 אלף עובדים ששבתו וכ-11 אלף ימי עבודה שאבדו בעקבות השביתה. מיד לאחריהם מגיעים עובדי שירותי תחבורה, דואר ובלדרות עם כ- 25% מכלל השביתות – במספרים מדובר בכאלפיים עובדים ששבתו וכ-3,000 ימי עבודה שאבדו למשק. ענף החינוך תפס נפח של 17% בלבד מכלל השביתות עם כ-17 אלף עובדים ששבתו. בחלוקת השביתות המלאות על פי מגזר מתברר כי 62% מכלל השביתות המלאות היו בציבורי, לעומת 38% במגזר הפרטי. מדובר בעלייה משמעותית במספר השביתות בסקטור הפרטי למרות שאובדן ימי העבודה בסקטור זה קטן משמעותית אל מול הסקטור הציבורי. כ- 75% מכלל השביתות היו קצרות – עד יום אחד, כ- 13% מעל יום אחד ועד שלושה ימים, וכ- 12% מעל שלושה ימים ועד ששה ימים. בשנה זו לא ניכרו במשק שביתות ממושכות.

בתוך כך, הסתדרות המורים הכריזה אתמול על סכסוך עבודה בעקבות "גרירת הרגליים המכוונת של משרד האוצר בגיבוש הסכם השכר, אשר מובילה לעזיבה מסיבית של עובדי ההוראה באופן שמסכן את פתיחת שנת הלימודים הקרובה".

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, אמרה כי "אם משרד האוצר ימשיך לגרור רגליים, נאלץ לנקוט בצעדים ארגוניים עוד הרבה, כדי להציל את מערכת החינוך מקריסה. למרות שהתרענו בשבוע שעבר, לפני הכרזת הסכסוך, משרד האוצר אינו נוקף אצבע וממשיך למרוח את הדיונים כאילו אין משבר במערך החינוך. כולם מבינים שרק הסכם שכר מיטיב יוכל למנוע את קריסת מערכת החינוך ורק פקידי האוצר מתנהלים בעצלתיים. הם מנותקים ולא רואים בכלל את המציאות הקטסטרופלית שאיתה אנו מתמודדים מידי יום". עוד נמסר מטעם ההסתדרות המורים כי "בניגוד למה שהיה נהוג בעבר, לא ימתינו ל-1 בספטמבר ויתחילו בצעדים ארגוניים בתקופה הקרובה. זאת כדי להאיץ את גיבוש הסכם השכר, שרק באמצעותו ניתן להתמודד עם העזיבה הגדולה".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/112626