בגלל איומים ולחצים אגד ודן הסירו קמפיין המוקיע את אלימות המתנחלים

חברות התחבורה דן ואגד, החליטו להסיר קמפיין המוקיע אלימות מתנחלים בשטחים הפלסטינים הכבושים, בשל לחץ של הימין ואיומים "לשרוף את האוטובוסים". שורה של ארגונים ובהם שוברים שתיקה, לוחמים לשלום, עומדים ביחד, יש דין, שלום עכשיו, מחזקים וזזים – קהילה פועלת, רכשנו שלטי פרסום על אוטובוסים, לאחר שבשבוע שעבר 80 רעולי פנים יצאו ממאחזים בלתי-חוקיים וביצעו פוגרום, שהסתיים באשפוז של ילד פלסטיני בן 3, עם סדק בגולגולת. "בעקבות איומים של גורמי ימין בריוני בשריפת אוטובוסים החליטו חברות התחבורה להתקפל, להתנער מהפרסום ולהסירו", נמסר משוברים שתיקה.

הכרזות שהוסרו אתמול מהאוטובוסים של "דן" בעקבות הלחצים והאיומים (צילום: שוברים שתיקה)

 

לדברי הארגון "אלימות מתנחלים לא נשארת רק בגדה המערבית, היא זולגת אל תוך ישראל כבר עשרות שנים. מנגד אנחנו נמשיך לחשוף את מציאות הכיבוש לחברה הישראלית, נאסוף עדויות וניקח לשטח אזרחים ואזרחיות ממש כמו בשבת האחרונה בדרום הר חברון".

יצוין שלפני כמה שבועות העלו הארגונים קמפיין דומה נגד אלימות מתנחלים על גבי כמה שלטי חוצות בירושלים, גם אותו הימין הוריד. "הסיפור הוא זהה, פעילי הימין מבינים שברגע שהציבור בישראל יראה מה הם עושים תתעורר מחאה כנגדם, לכן הם מגיבים בעוצמה לכל אזכור של אותה אלימות המופנית כנגד פלסטינים. דרך אגב את הכסף שקיבלו חזרה מחברת הפרסום השקענו בקמפיין האוטובוסים הנוכחי", הוסיפו.

לדברי ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) "אסור לדן ואגד להיכנע ללובי של הימין הקיצוני לפיו אסור לבקר מתנחלים. צריך להגיד בקול רם: ההתנחלויות הן פשע, אלימות המתנחלים היא טרור מסכן חיים לפלסטינים. האחריות היא על הממשלה". על פי נתונים שפורסמו אתמול (ראשון) ב"הארץ", ב-2019 תועדו 363 מעשי פשיעה לאומנית של יהודים נגד פלסטינים בגדה. ב-2020 כבר היה זינוק ל-507. במחצית הראשונה של 2021 כבר תועדו 416 מקרים כאלה. גורם ביטחוני אמר ל"הארץ" את המובן מאליו: בדרג המדיני מפחדים להתעסק עם מתנחלים אלימים, והמתנחלים האלימים הבינו את זה ראשונים.