בגדה השמאלית יוקרן הסרט 'פאטימה' – על מהגרת ועובדת ניקיון בצרפת

במועדון "הגדה השמאלית" יוקרן מחר (מוצ"ש) בשעה 20:0 הסרט "פאטימה" של הבמאי פיליפ פוקון. הסרט הופק לפני ארבע שנים בצרפת, 79 דקות, צרפתית וערבית, תרגום לאנגלית. "פאטימה" אמנם לא הופץ מסחרית בישראל וכמעט ולא הוקרן כאן, אבל הוא מן הסרטים הצרפתיים הבולטים, החשובים והמוערכים של העשור האחרון. הסרט מבוסס על כתביה של פאטימה אלאיובי, מהגרת צפוןאפריקאית שרוב השנים עבדה בצרפת כמנקה, ורק בערוב ימיה מצאה את הדרך לבטא את קולה, ופרסמה שני ספרי שירה. את דמותה בסרט מגלמת סוריה זרואל, שחקנית לא מקצועית שמסלול חייה דומה לשלה, ורק בגיל מאוחר זכתה לפרוץ ולשאת על גבה סרט באורך מלא.

הסרט יוצא דופן בנוף הקולנוע הצרפתי בכמה מובנים: גם בגלל שהוא מתאר את חוויית ההגירה דרך נקודת מבטו של המהגר, ולא בזמן הגעתו למדינה אלא שנים לאחר מכן; בשל העובדה שהוא מתרחש בצרפת, אך רובו דובר ערבית; ובשל העיסוק שלו ביחסים בין פאטימה לבנותיה – היא מדברת איתן ערבית והן עונות לה בצרפתית, וכל אחת מהן מציגה מודל אחר בכל הקשור ליחס לחברה הצרפתית ולמסורת המוסלמית.

'פאטימה" נמשך בסך הכל 79 דקות, אבל בזמן הזה מצליח לעסוק בשלל נושאים: פערי דורות, מרכזיותה של השפה בחברה הצרפתית, האפשרות לזכות בדרך גאולה דרך האמנות ועוד סוגיות של זהות ומגדר. את כל זה הוא עושה בעדינות, רגישות ואנושיות יוצאות דופן, ובזכות כך התוצאה היא אחד הסרטים היפים שנעשו בשנים האחרונות, ולא רק בצרפת.
יציג את הסרט וינהל את השיחה אחריו אבנר שביט.

ההקרנה בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/419427258658857