בבית הסופר יתקיים ערב קריאה מיצירותיו של המשורר הקומוניסטי אלכסנדר פן

בבית הסופר ברחוב קלפן 6 בתל-אביב יתקיים ביום שני הקרוב (13.6) ערב קריאה מיצירותיו של המשורר הקומוניסטי אלכסנדר פן, לציון 50 שנה לפטירתו ותחת הכותרת "לא אני הוא האיש". ב-19 באפריל 1972 מת פן בתל-אביב, שנולד בשם אברהם פפליקר שטרן בצפון רוסיה על גדות הים הצפוני. פן החל לכתוב שירה רוסית בשנת 1920 ובמקביל התאגרף במועדון האגרוף של "מכבי" במוסקבה.

השיר "שיכרון", משנות ה-30, בכתב ידו של אלכסנדר פן (צילום: קדם)

 

פן הגיע לארץ ב-1927 באונייה נוביסבירק כשהיה בן 19 בלבד, יחד עם נתן אקסלרוד היו הראשונים להקים בית ספר לאומנות ראינוע בשם "מולדת". בהמשך היה חבר בקבוצת "השחר" ברחובות. ב-1928 הכיר את אלתרמן, ביאליק ואברהם שלונסקי שעודד אותו לפרסם שירה בעברית, שיריו התפרסמו בעיתון "דבר", "במפנה" ובכתבי העת "כתובים", "עתים", "טורים". ב-1935 פרסם את השיר "נגד!" שהיה שגור בפיהם של רבים מפעילי המפלגה הקומוניסטית שבמחתרת: "חברים/ הקשיבו בשקט!/ אני – חייל ופועל אדום/ ממצה את כולי במילה אחת – נגד!/ נגד הרצח הזה האיום". בזמן מלחמת האזרחים בספרד פרסם את הפואמה "ספרד על המוקד".

בין 1947 ל-1967 פרסם טורים פוליטיים וערך המדור הספרותי בעיתון "קול העם" של המפלגה הקומוניסטית הישראלית. לעיתים חתם בשם "יוד חת", ראשי התיבות של "יישר חוח" (קוץ) על משקל יישר כוח.

באירוע שיתקיים ביום שני בשעה 20:00 ישתתפו שוקי גוטמן, צביקה ניר, שלמה אברמוביץ, נילי ארד, אדיבה גפן, פרופ' רפי וייכרט, ד"ר דורית זילברמן, אלמז זרו, אריאנה מלמד ודבי סער. יופיעו גם השחקנים רמי ברוך, רודיה קוזלובסקי, עודד קוטלר ומיכה סלקטר בליווי מוסיקלי של אבני בנימין ומיכל ויינברג. הכניסה ללא תשלום והאירוע ישודר בפייסבוק ובאתר אגודת הסופרים.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/112022