באותו שבוע: הנערה מנבי סאלח עמדה לדין והוארך מעצרה של חברת הפרלמנט הפלסטיני

האם זה מקרי שדווקא בשבוע בו נעצרה באכזריות עהד תמימי, הנערה שהצליחה לסטור לצבא שלם, חידש בית המשפט את מעצרה המנהלי של חאלידה ג'ראר, חברת הפרלמנט הפלסטיני (מטעם החזית העממית לשחרור פלסטין), בששה חודשים נוספים?

בין ג'ראר לתמימי מפרידים כארבעה עשורים, אולם שתיהן נולדו לאותה מציאות משפטית ופוליטית של חיים תחת כיבוש צבאי. על החלטתן של השתיים להיאבק בכיבוש, הן משלמות בחירותן.

2018-01-09_203029

עהד תמימי בבית הדין הצבאי בעופר (צילום: אקטיבסטילס)

 

הנערה תמימי גדלה ועוצבה בצל המאבק העממי הנועז בנבי סאלח. שבוע אחר שבוע, כסיזיפוס מול ההר, עמדה עם בני משפחתה ובני כפרה מול כוחות הצבא שהגנו על גזל הקרקעות של ההתנחלות הסמוכה, חלמיש-נווה צוף. אלא שבניגוד לסיזיפוס, שמאבקו היה פנימי בלבד, "ההר" הישראלי פוגע כל הזמן בתושבי נבי סאלח.

תושבי הכפר חשופים למעצרים תכופים, לירי קטלני ולפשיטות ליליות, וחיים באווירה תמידית של חרדה רק משום שהעזו להתנגד בגופם לסיפוח הזוחל של השטחים הפלסטיניים לישראל.

הנוכחות הברוטאלית ביותר של שלטון צבאי היא מציאות יומיומית עבור תושבי נבי סאלח.

כל שנותר לתמימי, לאחר שבמשך עשורים מדכאת ההנהגה הישראלית כל התנגדות פוליטית ואזרחית פלסטינית, הוא להביך את החייל ולחשוף את הריבון במערומיו. כזה מאבקם של הילדים והילדות נגד העריצות שהטיל עליהם עולם המבוגרים.

ח'אלידה ג'ראר גדלה והתבגרה אף היא בצל הכיבוש. היא קנתה שפה תרבותית, משפטית ופוליטית במטרה להביסו. היא תקפה את ישראל באמצעות החוק הבינלאומי, מנגנון האמור לפעול לשחרור שטחי המדינה הפלסטינית מהכיבוש. ג'ראר יזמה את החתימה על אמנת רומא, דחפה לכך שהמדינה הפלסטינית תקבל מעמד בינלאומי וחברות בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

ואת כל אלה, סירבה היא לעשות במסגרת ניטרלית, שקופה, של עמותה, ארגון לא-ממשלתי או מלכ"ר. פעילותה נגד הכיבוש של ח'אלידה ג'ראר נטועה בתפישותיה הפוליטיות הסוציאליסטיות של התנועה בה חברה, החזית העממית לשחרור פלסטין. ג'ראר מגלמת את כישלון הניסיון הישראלי ארוך השנים להכפיף את מסלול החיים הפלסטיני לשלטון הכיבוש ולחסל את המבנים הפוליטיים העצמאיים של העם הפלסטיני.

ראשון היה הניסיון למחוק את הזהות הלאומית, כאשר חיילים ישראלים נשלחו להסיר דגלים ירוקים-שחורים-אדומים מכיכרות הערים. בהמשך, הוצאו מחוץ לחוק המפלגות והתנועות הפוליטיות הפלסטיניות. כיום רבים הניסיונות להחריב את החברה האזרחית הפלסטינית האקטיביסטית. בכל במקום בו פלסטינים ופלסטיניות הרימו  את ראשם, מזדרזת ישראל לנסות למלוק אותו.

עהד תמימי עצורה ועומדת בפני בית דין צבאי. ח'אלידה ג'ראר נאבקת במעצר מנהלי שאת ראיותיו מסתירים ממנה. אלה שני פנים של מאבק אחד, ישיר או עקיף, בפרלמנט או ברחוב, או בחצר הבית. כישראלים שוחרי שלום, זו חובתנו להמשיך ולתמוך במאבקן נגד הכיבוש ונגד השליטה הישראלית בעמן.

אמנון דה-ברון

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב