ארדואן זה כאן: נתניהו מנצל את משבר הקורונה כדי לשמור על כיסאו ולדבוק בגזענות

משבר הקורונה מספק לראש ממשלת המעבר בנימין נתניהו ולשריו תירוץ מצוין כדי לסובב את הגה השלטון ימינה – ואגב כך להבטיח את המשך שלטונו חרף ההפסד שספג בבחירות (בפעם השלישית ברציפות!), ב-2 במארס.

"מצב חירום לדמוקרטיה": פעילי חד"ש מפגינים ביום ראשון האחרון מול מטה הליכוד בתלאביב (צילום: זו הדרך)

באצטלה של "מצב החירום" שבפועל לא הוכרז רשמית, מנסים נתניהו וחבר מרעיו להיאחז בשלטון. הנפנוף של נתניהו ב"ממשלת חירום לאומית" אינו אלא טמינת מלכודת פוליטית עבור מפלגות המרכז והמרכזשמאל.

"מצב חירום לדמוקרטיה" – נכתב בכרזות שהניפו ביום ראשון האחרון פעילי חד"ש בפתח מצודת זאב, מטה הליכוד, במרכז תלאביב. ההחלטה בדבר מינוי שירות הביטחון הכללי (שב"כ) כאחראי למאבק במגפה צריכה להדאיג את כולנו. כדאי להזכיר שהליכוד כבר הפעיל ביום הבחירות טכנולוגיות מעקב,, אשר באמצעותן ניתן לאתר מצביעים ולדעת בזמן אמת אם כבר הצביעו או יצאו מבתיהם. "ראינו מי נשאר בבית ומי יצא להצביע", אמר אחד מאנשי המטה ("דה מרקר", 9.3).

ההשבתה של מערכת בתי המשפט החל ב-15 במארס באמצעות התקנות שעת חירום, אשר מבוססות על תקנות ההגנה לשעת חירום של שהתקין השלטון הקולוניאלי הבריטי ב-1945, היא נדבך נוסף במאמציו של נתניהו המואשם בפלילים, לדחות את פתיחת משפטו. ואכן פתיחת משפטו נדחתה לחודש מאי.

"אלה צעדים מסוכנים שמבוצעים בידי ראש ממשלה שלא בוחל בשום אמצעי כדי להמשיך לאחוז בכס השלטון, למרות שאין לו רוב בציבור" – נאמר בהודעה המשותפת שפרסמו המפלגה הקומוניסטית הישראלית מק"י והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון חד"ש (ההודעה המלאה מתפרסמת בעמ' 4 בגיליון "זו הדרך"). נתניהו זורע תבהלה בציבור כדי לבצר את מעמדו הציבורי הרעוע. תוך כדי זריעת הבהלה, שב נתניהו ומשמיע את מסריו הגזעניים והמסיתים נגד האוכלוסייה הערבית ונגד הרשימה המשותפת.

"רוב יהודי", "רוב ציוני" וכל הגרסאות המדירות הנוספות הפכו כלי מרכזי במדיניות של נתניהו – גם בעת משבר הקורונה.

הליכוד ימשיך לטפח את תוכניותיו הגזעניות גם אם תיפול כחוללבן במלכודת "האחדות הלאומית". סכנה זו קיימת למרות הרוב שיש לממשל בראשות גנץ הודות להמלצת הרשימה המשותפת לנשיא לתת בידיו את המנדט להרכבת הממשלה. במקרה שתקום ממשלת נתניהוגנץ, צפוי שזו תנסה לשלול סמכויות המוקנות בחוק ליו"ר האופוזיציה, שכן יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), צפוי להיות ראש הרשימה הגדולה באופוזיציה. אחד ממקורבי נתניהו, ח"כ שלמה קרעי, כבר מקדם הצעת חוק בנושא. אין לשכוח שאיהוודאות והחרדה בקרב הציבור מנוצלים בידי ממשלת הימין והמעסיקים גם כדי לפגוע בזכויות העובדים (ר' עמודים 3 ו-9 בגיליון השבוע של "זו הדרך"). משבר הקורונה יחלוף – אך הפגיעה בעובדים ובזכויותיהם תישאר.

הרשימה תתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב