ארגנטינה תטיל סנקציות נגד חברה ישראלית לחיפושי נפט בגלל פעילותה באיי מלווינאס

ממשלת ארגנטינה תטיל סנקציות נגד חברה ישראלית לחיפושי נפט בגלל פעילותה באיי מלווינאס (פוקלנד) שתחת כיבוש בריטי. כך מסר השבוע דובר משרד החוץ הארגנטיני בבואנוס איירס. בידיעה נאמר כי תת-שר החוץ דניאל פילמוס החליט לפתוח בהליכים נגד החברה הישראלית, "נאוויטס פטרוליום" ונגד שתי שותפותיה הבריטיות.

שחקני קבוצת בוקה באצטדיון הבית בבואנוס איירס, "לה בומובנרה", מניפים את הכרזה "איי מלווינאס הם חלק מארגנטינה" (צילום: אנדרס דאבוס)  

 

מייסד ויו"ר החברה הוא יו"ר דלק קידוחים לשעבר, גדעון תדמור, הקשור לניצול מאגרי הגז הטבעי לחופי ישראל וקפריסין ובהן תגליות הענק תמר ולוויתן. מייסדים שותפים נוספים בנאוויטס הם המנכ"ל חנן רייכמן, לשעבר מנהל פיתוח עסקי בדלק קידוחים; קובי כץ, לשעבר מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות ומנכ"ל משותף בדלק אנרגיה וחנן וולף, בכיר לשעבר בצוות אנרגיה, מיזוגים ורכישות בארנסט אנד יאנג. החברה נסחרת בבורסה של תל-אביב ומשרדיה בהרצליה ובטקסס.

יצוין שהאו"ם הגדיר את האיים שבדרום האוקיאנוס האטלנטי כ"שטח כבוש" בידי בריטניה. מדינות אמריקה הלטינית והאיים הקריביים התייצבו מזה כעשור לצדה של ארגנטינה, ותמכו בשכנתם במחלוקת עם בריטניה בשאלת הריבונות על איי מלווינאס וניצול עתודות הגז והנפט. לפני כעשור, יום לאחר שאסדת הנפט הסקוטית "אושן גרדיאן" החלה בקידוחים מאה ק"מ מצפון לאיי המריבה הודיע נשיא מקסיקו דאז, פליפה קלדרון, כי בפסגת מדינות אמריקה הלטינית גובש מסמך שמביע התנגדות לקידוחים, ואשר מציע לבואנוס איירס תמיכה מלאה במאבקה הטריטוריאלי עם לונדון.

"נמשכות ההפרות השיטתיות של החוק הבינלאומי, שעל כל המדינות לכבדו", אמרה אז נשיאת ארגנטינה כריסטינה פרננדס, שארצה תובעת ריבונות על האיים. "אני חושבת שהעיקר הוא שגייסנו תמיכה משמעותית מאוד, שמצדדת בטענותינו כנגד קידוחי הנפט", אמרה בפסגה. ארגנטינה, עומדת זה כ-200 שנה על תביעתה לריבונות על האיים מאז השתלטו עליהם הבריטים בתחילת מאה ה-19. היא מעולם לא חזרה בה מתביעתה לריבונות על האיים, וחיפושי הנפט הציתו מחדש את הסכסוך. הדיקטטורה הצבאית בארגנטינה, בסיוע נשק ותחמושת מישראל, פלשה אל האיים ב-1982. אחרי מלחמה שנמשכה חודשיים, שגבתה את חייהם של 649 חיילים ארגנטינים ושל 255 חיילים בריטים, היא נאלצה לסגת.