ארגוני נשים בישראל תובעים העברתם לפלסטינים של חיסונים נגד נגיף הקורונה

שורה של ארגוני נשים, ובכללם תנועת נשים דמוקרטיות בישראל (תנד"י), אשה לאשה, פרופיל חדש ומחסום ווטש, פנתה השבוע לראש הממשלה נתניהו בדרישה להפסיק את העיכובים בהעברת חיסונים לקורונה לגדה המערבית ולרצועת עזה. כן דורשים הארגונים לסייע במידת הצורך לרשות הפלסטינית במימון של הספקת החיסונים ושל רכישת ציוד רפואי אחר הנדרש בימי המגיפה.

ציוד שנשלח על ידי ארגון הבריאות העולמי אל הרשות הפלסטינית כדי להתמודד עם מגפת הקורונה (צילום: ארגון הבריאות העולמי)

קריאת ארגונים הנשים הצטרפה לקריאה נוספת ברוח דומה שפורסמה על ידי 29 ארגונים לזכויות אדם ישראלים, פלסטינים ובינלאומיים. בהודעתם הדגישו הארגונים "ישראל חייבת למלא את חובתה על פי חוק ולהבטיח שחיסונים איכותיים יסופקו לפלסטינים החיים תחת כיבוש ושליטה ישראליים בגדה המערבית וברצועת עזה". עוד הזכירו שסעיף 56 באמנת ז'נבה הרביעית קובע מפורשות שחובתו של הכובש "להנהיג ולהפעיל את אמצעיהמגן ואמצעיהמנע הדרושים כנגד התפשטותן של מחלות מידבקות ומגפות". חובה זו כוללת מתן סיוע לרכישתם ולהפצתם של חיסונים לאוכלוסייה הפלסטינית הנתונה לשליטתה של ישראל.

כמו כן, "במידה וחוסרים תקציביים הנובעים מההגבלות ארוכות השנים שמטילים הכיבוש והמצור הם הפוגעים ביכולתה של הרשות הפלסטינית לרכוש ולהפיץ את החיסונים, על ישראל לספק את המימון הנדרש, וזאת במסגרת חובותיה המעוגנות בחוק. אי לכך, אסור למדינה לנכות את עלות החיסונים מההכנסות ממסים שהיא גובה בשם הרשות". עוד קראו הארגונים להסיר את הסגר מעל רצועת עזה כדי שמערכת הבריאות ברצועה תוכל לתפקד כראוי בהתמודדות עם מגיפת הקורונה.

בין הארגונים שחתמו על הקריאה: עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, מרכז אלמיזאן לזכויות האדם, אמנסטי אינטרנשיונל – סניף ישראל, בצלם – מרכז המידע הישראלי לזכויות האדם בשטחים, גישה – מרכז לשמירה על הזכות לנוע, רופאים לזכויות אדם, המרכז הפלסטיני לזכויות האדם, המוקד להגנת הפרט, שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם ולוחמים לשלום.