ארגוני זכויות אדם קוראים להפסיק את פלישות הצבא לאדמות החקלאיות ברצועת עזה

ארגוני זכויות אדם קוראים להפסיק את פלישות הצבא לאדמות החקלאיות ברצועת עזה ולפצות את החקלאים על הנזק שנגרם מהן. יצוין שלאחר פרוץ האינתיפאדה השנייה, בספטמבר 2000, החלה ישראל לפעול לצמצום הנוכחות הפלסטינית באזורים הצמודים לגדר המערכת המפרידה בין הרצועה לבין ישראל – רבים מהם שטחים חקלאיים. בין השאר, ישראל אסרה על פלסטינים לעבד שטחים אלה והטילה איסורים גורפים על הכניסה אליהם.

במהלך השנים, הצבא שינה מעת לעת את היקף השטחים שאליהם אסר על חקלאים להיכנס – לעיתים הוגבלה הגישה למרחק של 500 מטרים מהגדר, ובמקרים אחרים היא הגיעה אף ל-1,000 עד 1,500 מטרים, תלוי באזור. עם זאת, לכל אורך השנים הצבא שמר על עמימות באשר להיקפם של שטחים אלו והצבא הקפיד שלא יימסר לתושבים מידע מדויק בנושא.

טרקטורים משוריינים המשמשים את צה"ל בעת הפלישות לשטחים החקלאיים ברצועת עזה (צילום: עדאלה)

על פי העדויות אכיפת האיסור נעשתה בדרכים שונות – כולל באמצעות ירי, לעיתים קטלני, לעבר חקלאים פלסטינים שעיבדו את שדותיהם או באמצעות ריסוס השטחים הסמוכים לגבול. לפני כחודש, ב-13 באוקטובר, בשעות הבוקר המוקדמות, ביצעה ישראל עבודות הרס שחרגו אפילו ממדיניותה השגרתית. באותו בוקר, נכנסו ארבעה דחפורים ומחפרון דרך שער בגדר המערכת, והשחיתו אדמות חקלאיות הנמצאות במרחק של כ-150 מטרים מערבית לגדר. לפי משרד החקלאות הפלסטיני ברצועת עזה, הצבא השחית באותו יום, בסך הכל, 25 דונמים של גידולי פטרוזיליה, שמיר, קישואים, במיה וחצילים וכן הסב נזק לרשתות מים ששימשו להשקייתם ולהשקיית יותר מ-20 דונם נוספים של קרקע. בכך פגעו בפרנסתם של 13 משפחות, המונות ביחד כ-90 בני אדם, מחציתם קטינים.

על פי נתוני האו"ם, בין ינואר ל-19 באוקטובר השנה נרשמו 42 פלישות של הצבא לשטח הרצועה. משנת 2014 ישראל מרססת קוטלי עשבים מן האוויר לאורך הגדר למטרת "חשיפה". בכל השנים האלה חקלאים חיים בחרדה מתמידה מפני פגיעות במקור פרנסתם. ישראל המשיכה לנקוט בפעולות ההרסניות גם על רקע המשבר הבריאותי העולמי והחשש לביטחון התזונתי ולפרנסה, ובניגוד לחובתה להגן על זכויות האדם של תושבי עזה החיים תחת שליטתה.

לעיון בפנייה של ארגון זכויות אדם:

https://gisha.org/UserFiles/File/LegalDocuments/Letter_November_2020.pdf

סרטון פלישת הצבא לאדמות החקלאיות ברצועת עזה:

https://www.facebook.com/btselemheb/videos/380240439749725