ארגונים לזכויות פליטים עתרו נגד הסרת ההגנה הקבוצתית של אזרחי קונגו השוהים בישראל

ארגונים לזכויות פליטים ומבקשי מקלט עתרו לבית המשפט המחוזי בירושלים בדרישה להורות לשרי הפנים והחוץ, איילת שקד ויאיר לפיד, ולרשות האוכלוסין ההגירה, לבטל את ההחלטה להסיר את ההגנה הקבוצתית בעניין אזרחי קונגו השוהים בישראל, ולהורות להאריך את רישיונותיהם.

ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, פליקס טשיסקדי, בעת ביקורו בישראל, אוקטובר 2021 (צילום: לע"מ)

 

בסוף 2018 פורסמה הודעה באתר רשות האוכלוסין וההגירה, בה נקבע כי בתוך 90 ימים תוסר ההגנה מאזרחי קונגו. ההחלטה התקבלה על בסיס חוות דעת עלומה שמעולם לא פורסמה. אלא, שבעקבות עתירה של המוקד לפליטים ולמהגרים, הודיע שר הפנים דאז אריה דרעי שהוא חוזר בו מהחלטתו לביטול ההגנה הקבוצתית. זאת, נוכח המידע שהובא בפניו על ידי הגורמים המקצועיים במשרד החוץ ובשל חוסר היציבות בקונגו.

בחלוף שלוש שנים, המצב ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו רחוק מלהיות יציב, להפך – דיווחים רשמיים עדכניים מראים שמצב זכויות האדם בקונגו חמור ביותר ורחוק מלהיות יציב. דו"חות רשמיים מלמדים כי בקונגו עדיין נפוצות פרקטיקות חמורות, בין היתר של הרג שרירותי ללא משפט, העלמות של אזרחים, עינויים וענישה אכזרית ובלתי אנושית, תנאי מאסר מסכני חיים, רדיפה של מתנגדים פוליטיים, פגיעה נרחבת ובלתי חוקית באזרחים, חטיפות, שימוש בילדים על ידי קבוצות חיילים חמושות, אלימות מינית ומבוססת מגדר כלפי נשים וילדים, סחר בבני אדם ועבדות ילדים.

זו גם עמדתה של נציבות האו"ם לפליטים, בעלת המומחיות להעריך את המצב העדכני במדינות המוצא של מבקשי מקלט. על פי חוות דעת של הנציבות מפברואר האחרון בעוד שבשנים האחרונות היו מספר קטן של החזרות של פליטים לקונגו, התנאים ההומניטריים השוררים במדינה נותרו במצב של משבר חמור של עקירה והפרות חמורות של זכויות אדם. בהתבסס על התנאים הנוכחיים בקונגו, עמדת הנציבות היא שהמצב במדינה לא השתנה באופן מהותי כדי לאפשר החזרה ארוכת טווח, בטוחה ומכבדת של קונגולזים למדינת מוצאם, מבלי להפר את עקרון אי-ההחזרה אליו מחוייבת המדינה.

"לכן עתרנו לבית המשפט, במטרה להורות על ביטולה של ההחלטה על הסרת ההגנה הקבוצתית, בשל חוסר סבירות קיצוני בקבלת ההחלטה, והיותה בלתי מידתית ומנוגדת לדין הבין-לאומי המחייב את המדינה", מסרו הארגונים. כמו כן, הארגונים דורשים להורות על פרסום ההחלטה באופן מלא, לרבות התשתית העובדתית עליה היא נסמכת, באופן שיאפשר ביקורת ציבורית ושיפוטית עליה, ובנוסף להורות לשרת הפנים לפרסם את החלטתה בדבר הסרת ההגנה הקבוצתית בעניין אזרחי קונגו בישראל, ולהורות לפרסם באופן מיידי ומלא את התשתית העובדתית עליה התבססה ההחלטה, לרבות חומרי הרקע המקצועיים והדוחות שנערכו עבורה – באופן שיאפשר ביקורת ציבורית ושיפוטית עליה טרם הוצאתה לפועל.

העתירה הוגשה על ידי שורה של ארגונים ובהם רופאים לזכויות אדם, המוקד לפליטים ומהגרים, המרכז לקידום פליטים אפריקאים, א.ס.ף – ארגון סיוע לפליטים והאגודה לזכויות האזרח.

 

לעיון בעתירה שהוגשה: https://hotline.org.il/legal-action/petitioncongo/