ארגון העיתונאים: בשנתיים האחרונות נרשמו 27 מקרי אלימות משטרתית כלפי כתבים וצלמים

ארגון העיתונאים והעיתונאיות פנה ביום חמישי שעבר, 4 באוגוסט, במכתב לפרקליט המדינה עו"ד עמית איסמן בדרישה לבחון את חוסר התפקוד של המחלקה לחקירות שוטרים ביחס לתלונות עיתונאים על אלימות משטרתית. "מזה זמן רב אנו מתמודדים עם חוסר מענה, היעדר מתן סעדים והיעדר חקירה מצד מח"ש כלפי תלונות שהגישו עיתונאים", כתבו לאיסמן. "בהמשך לדבריך לפיהם מח"ש מגישה מעט מדי כתבי אישום, אנו דורשים לקבל את תוצאות בדיקת הטיפול בתלונות של עיתונאים, ולגבש נוהל ייעודי לטיפול בתוקפי עיתונאים".

"תקשורת חופשית מפחד", העיתונאית ענת סרגוסטי (צילום: ארגון העיתונאיות והעיתונאים)

 

מבין הנפגעים ב–27 מקרי האלימות המשטרתיים נגד אנשים שהזדהו כעיתונאים בשנתיים האחרונות, היו 16 יהודים ו–11 ערבים, 26 גברים ואישה אחת, 18 צלמים ותשעה כתבים, 15 עצמאים ו–12 עובדי כלי תקשורת מרכזיים בישראל. העיתונאים הותקפו בין היתר בהפגנות חרדים, בהפגנות נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, בהפגנות נגד הכיבוש בשכונת שייח' ג'ראח הפלסטינית, במסגד אל-אקצה, באום אל-פחם, ובזמן מבצע "שומר החומות" במאי אשתקד.

בין העיתונאים שהותקפו גם כמה ידועים יותר, כמו משה נוסבאום מחדשות 12 בשייח' ג'ראח במאי 2021 שהותקף לאחר שניסה להעיר על אלימות נגד מפגינים, וכתב "הארץ" גידי וייץ, שנאזק בידיו וברגליו, ונלקח לתחנת משטרה בדצמבר 2021 בתואנת שווא על הפרעה לשוטרים במילוי תפקידם. שניהם הזדהו כעיתונאים.

חבר ההנהגת האיגודים, יאסר עוקבי נעצר בעת המחאות נגד נטיעות קק״ל בנגב בדצמבר אשתקד. הוא הזדהה בפני השוטרים כעיתונאי והתאפשרה לו גישה למתחם סגור, משם דיווח בשידור חי לתחנת הרדיו שבה הוא עובד ולאתר האינטרנט. במהלך הדיווח ניגש אליו קצין במקום ודרש ממנו לצאת. אחרי דין ודברים בין השניים עוקבי נלקח לניידת, משם לתחנת משטרה, שם בוצעו על גופו שני חיפושים ואחריהם הוא נעצר וננעל בתא סגור. גם עוקבי הגיש תלונה למח״ש, בינתיים לא נקרא לתת עדות ולא ידוע לנו שנפתחה חקירה בנושא, ו/או שננקטו צעדים נגד מי מהשוטרים המעורבים בסיפור.

צלם פלסטיני ותיק ומוכר בירושלים, ראמי ח'טיב, וחבר ארגון העיתונאים נעצר ב-15 באפריל האחרון, הוא תיעד מחאות במסגד אל-אקצה בירושלים המזרחית. למרות שהוא מוכר גם לשוטרים כעיתונאי, ולמרות שהזדהה ככזה כאשר התבקש, קבוצה של שוטרים תקפה אותו באלימות והוא אף הוכה באמצעות אלות. האירוע נמשך דקות ארוכות. ובסופן פונה ח'טיב לחדר מיון בבית החולים הדסה, ומאז הוא סובל ומטופל בקופת החולים. ח'טיב הגיש תלונה למח"ש

בארגון ציינו שלושה מתלוננים מוכרים: צלם "הארץ" תומר אפלבאום, שבעת פיזור הפגנה באפריל 2020 בכיכר רבין בתל אביב, התנפלו עליו שוטרים, זרקו אותו על הרצפה והשליכו אותו לניידת על אף שהזדהה כעיתונאי. בסופו של דבר הוא שוחרר ושהה בלילה בחדר המיון של בית החולים איכילוב. תלונה שהגיש נבדקה, אך התיק נסגר והוא הגיש ערעור על כך. גם צלם "הארץ" אוהד צויגנברג נעצר בידי המשטרה בזמן שעשה את עבודתו, במהלך הפגנה בירושלים כחלק ממחאת בלפור נגד נתניהו. אירוע נוסף, שהתרחש לאחר כתיבת המכתב, הוא האלימות כלפי צלם סוכנות הידיעות הצרפתית אחמד גרבלי, שהגיע לאל-אקצה ביום ראשון האחרון לתעד את כניסת ח"כ איתמר בן גביר ממרחק של כ–50 מטרים, הוכה על ידי שוטרים ללא סיבה או התרעה, ונגרר בכוח לתחנת משטרה. גרבלי סיפר שהתחנה סירבה לקלוט אותו משום שהוא עיתונאי, ומאוחר יותר נלקח לתחנת משטרה נוספת ואז שוחרר.

"ברוב המכריע של אירועי תקיפת השוטרים יש תיעוד מצולם. די לאסוף את התיעוד ולתחקר כמה מהעדים שהיו במקום, כדי לאסוף את הראיות הנדרשות. ככל הידוע לנו הדברים האלה לא נעשים. לא נשלחו התראות לשוטרים המכים ולא ניתנה הנחיה לדרגים הבכירים במשטרה לתדרך את שוטרי השטח לגבי חשיבותה של עיתונות חופשית. בשום מקרה לא הוגש כתב אישום, או אפילו תלונה כנגד שוטר שפגע בעיתונאי. יתרה מכך, המשטרה נמנעת מנקיטת צעדים, אפילו משמעתיים, כנגד השוטרים האלימים", נכתב במכתב ובו 4 עמודים, שעליו חתומים מנכ"ל הארגון אלי גרשנקרוין ואחראית חופש העיתונות בו ענת סרגוסטי.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/109818