ארבעה תושבי עזה נהרגו מירי צה"ל ונפצעו 618 מפגינים; 'יש גבול' קראה לחיילים לא לבצע פשעי מלחמה

כוחות ישראלים הרגו אתמול (שישי) על גבול הרצועה ארבעה פלסטינים, בהם ילד בן 15, ופצעו 618 מפגינים. משרד הבריאות בעזה ציין כי 254 מהפצועים הועברו לבתי חולים, בהם 117 שנפגעו מתחמושת חיה. עוד נמסר כי שמונה מהם במצב אנוש. על פי דיווחים, חייל ישראלי אחד נפצע קל. מספר הנפגעים אתמול היה הגבוה ביותר מאז ההפגנות ב־14 במאי, שבהן נהרגו יותר משישים פלסטינים וכאלפיים נפצעו, מספר הנפגעים הגבוה ביותר ביום אחד ברצועת עזה מאז מעשי האיבה ב־2014. ההרוגים אתמול הם: חאתם אלג'מאל (בן 15), יוסף אלפסי, זיאד ג'אדללה בורהים ועמאד נביל אבו דרבי.

2018-06-09_163440

בין 20 אלף ל־30 אלף בני אדם השתתפו אתמול בהפגנות בחמשת מחנות האוהלים הממוקמים במרחק 700-600 מטר בקירוב מגדר המערכת, מספר המפגינים הגבוה ביותר בשבועות האחרונים. בדומה לשבועות קודמים, מאות מפגינים צעדו ממחנות האוהלים לעבר הגדר, הבעירו צמיגים, יידו אבנים ועצמים אחרים על כוחות ישראליים, והעיפו עפיפונים ובלוני הליום שאליהם הוצמדו חומרים דליקים. אלה האחרונים גרמו בשבועות האחרונים נזקים לאדמות חקלאיות וליבולים בדרום ישראל. ישראל דיווחה כי מספר מטעני נפץ ורימון הופעלו נגד כוחותיה וכי בצפון עזה בוצע ירי לעבר עמדה ישראלית. לקראת ההפגנות תגברו הרשויות הישראליות את הכוחות באזור, לרבות הצבת מאות צלפים. ביום חמישי פיזר חיל האוויר הישראלי כרוזים מעל למחנות האוהלים, וכן בערים המרכזיות בעזה, ובהם הוזהרו בני אדם שלא להשתתף בהפגנות ונקראו להתרחק מהגדר ולהימנע מניסיונות לפרוץ אותה או לחבל בה.

לפי נתוני משרד הבריאות בעזה, מאז 30 במארס הרגו כוחות ישראליים במהלך הפגנות "צעדת השיבה הגדולה" 101 פלסטינים, 13 מהם ילדים. 34 פלסטינים נוספים נהרגו בתקופה זו שלא במסגרת ההפגנות, לרבות שישה בני אדם שגופותיהם מוחזקות על פי דיווחים בידי הרשויות הישראליות. על פי דיווחים, חמישה ישראלים נפצעו.

המספר הגבוה של פצועים מבין מפגינים מאז 30 במאי, ובמיוחד השיעור הגבוה של נפגעים מתחמושת חיה, עורר חששות בעולם בדבר שימוש מופרז בכוח, לצד קריאות לחקירות בלתי תלויות ושקופות של התקריות הללו, לרבות מצד מזכ״ל האו״ם. הרשויות הישראליות אמרו כי רבים מההרוגים היו אנשי חמאס וארגונים חמושים אחרים, והודיעו שיחקרו את השימוש בכוח, לרבות תקריות של ירי קטלני.

הנפגעים הפלסטינים כללו אנשי סגל רפואי: על פי נתוני משרד הבריאות הפלסטיני, אגודת הסהר האדום הפלסטיני, אגודת הסיוע הרפואי הפלסטינית וועדת איגוד עובדי הרפואה, מ־30 במרס ועד 3 ביוני נפגעו 321 אנשי סגל רפואי ו־41 אמבולנסים. 23 מבין הנפגעים – לרבות שני הרוגים – נפגעו מאש חיה; בהרוגים צעירה בת 21 שנורתה ב־1 ביוני בעת שהתנדבה באגודת הסיוע הרפואי הפלסטינית.

מערכת הבריאות בעזה, הכורעת ממילא תחת הנטל, מתקשה להתמודד עם זרם הנפגעים האדיר. האספקה הרפואית הידלדלה משמעותית וגישתם של מטופלים שאינם נפגעי טראומה לטיפול רפואי נפגעה, מאחר שכדי להתמודד עם המוני מטופלי הטראומה הוסבו מחלקות שאינן כירורגיות למחלקות כירורגיות. התפתחויות אלה החריפו את מצבה של מערכת הבריאות בעזה, שהינו שברירי ממילא בשל עשר שנות מצור, הפילוג המדיני הפלסטיני המעמיק מבית, משבר אנרגיה הולך ומידרדר ותשלום לא סדיר של משכורות לאנשי סגל רפואי במגזר הציבורי.

יצוין שאתמול בבוקר, לקראת יום נוסף של הפגנות על גבול רצועת עזה, תנועת יש גבול קראה לחיילים לסרב לירות אש חיה על מפגינים שאינם מהווים סכנה של ממש על חייהם. "זוהי פקודה בלתי חוקית בעליל", נאמר.

"ההפגנות שצפויות להתקיים היום בצדו הפלסטיני של החיץ עם עזה יהיו בסימן 51 שנים לכיבוש ולמלחמת 1967. רבים מאזרחי ישראל חיים תחת האשליה שהתנתקנו מעזה, אך בפועל ישראל מחזיקה את הרצועה על מיליוני תושביה תחת סגר, מונעת מהם לצאת, מונעת מהם זרימה סדירה של מים ראויים לשתייה ולכל שימוש אחר, וכן את אספקת החשמל ואת האפשרות לשקם את הריסות המלחמה", נכתב בפנייה.

ועד: "בחודשיים האחרונים יוצאים תושבי ותושבות עזה להפגין נגד המצור המתמשך, בעוד שהצבא וממשלת ישראל מדכאים את ההפגנות בירי באש חיה, שגבה כבר למעלה ממאות הרוגים ואלפי פצועים, בהם צעירים, נכים ועיתונאים שכלל לא הפגינו. דיכוי ההפגנות באש חיה וירי באזרחים בלתי חמושים שאינם מהווים סכנה ממשית מהווה פקודה בלתי חוקית בעליל ופשע מלחמה. חייל, עצור. לפני שאתה יורה, תדע אדם הגון לא יורה במפגינים בלתי חמושים ולא שותף לפשעי מלחמה נגד אוכלוסייה אזרחית".