ארבעה פלסטינים נורו למוות על ידי חיילים בגבול עזה בסוף השבוע

פלסטיני בן 18 מדיר אל בלח, אימן מוניר שוביר, מת אתמול (שבת) מפצעיו לאחר שנפגע באורח קשה מאוד מירי חי בבטנו ליד גדר המערכת בעזה ביום שישי, מזרחית למחנה הפליטים אלבורייג' – כך מסר משרד הבריאות בעזה. בכך עלה מספר ההרוגים בהפגנות בגבול לארבעה. הפגנות יום השישי האחרון גבו קורבנות לראשונה מאז הסכם האש עם חמאס ברצועה בחודש שעבר.

שלושה פלסטינים נוספים למוות ביום שישי מאש חיילי צה"ל בהפגנות בגבול עזה כך מסר משרד הבריאות ברצועהלפחות 40 בני אדם נוספים נפצעו מירי, ושלושה נפגעו משאיפת גז מדמיע, ביניהם ארבעה אנשי צוותי רפואה ושני עיתונאים. ההרוג הראשון הוא מוחמד אלג'חג'וח, בן 16, שנורה מזרחית לעיר עזה; מאהר יאסין, בן 40, נורה מזרחית לאלבורייג'; ועבד אלעזיז אבו שריעה, בן 28, נורה מזרחית לעיר עזה. על פי סוכנות הידיעות הפלסטינית ואפא, 208 פלסטינים נהרגו מירי חיילי צה"ל ועוד 22,500 נפצעו מאז תחילת הפגנות השיבה בסוף מארס השנה.

2018-12-23_195452

מפגינים עזתים בגבול עם ישראל ביום שישי האחרון (צילום: אקטיבסטילס)

בצד הישראלי של הגבול, הפגינו גם כתריסר פעילים ישראלים עד שפוזרו על ידי חיילי צה"ל. עלפי ידיעה של אורן זיו באתר "שיחה מקומית", אל המפגינים הצטרף "שתול" של "אם תרצו" שתיעד אותם והזעיק את אנשי הארגון הפשיסטי כדי לתעד את המפגינים ולהפריע למהלך ההפגנה. האיש גם הפעיל עמוד פייסבוק תחת השם "עמנואל ברוש", שרבים מחבריו הם אנשי שמאל מוכרים, ובו הביע עמדות שמאל מובהקות, הודיע על הפגנות ובירר כיצד אפשר להגיע להפגנות אחרות.

קבוצה של פעילים ישראלים, "יהודים למען השיבה", מקיימת זה כמה חודשים אירועי הזדהות מול הגדר עם מפגיני "צעדת השיבה" בעזה. בדרך כלל, הם מקיימים את המחאה שלהם מול ההפגנה המרכזית של "צעדת השיבה" הנערכת ממזרח לעיר עזה. בשישי הם הגיעו לנקודה חדשה בגדר – ליד קיבוץ ניר עם, מול הכפר הפלסטיני ח'וזאעה.

הפעילים עברו את תלולית העפר ליד הגדר, התקרבו למרחק של עשרות מטרים ממנה ונופפו בדגלי פלסטין. מאות מפגינים פלסטינים מהצד השני הבחינו בהם. החיילים, שלא ציפו להגעתם, החלו לירות ירי אזהרה באוויר.

דקה מאוחר יותר, בעוד החיילים עסוקים בהרחקת המפגינים מאזור הגדר, הגיעו ראש אגף הפעילים של "אם תרצו", תום ניסני, וצלם נוסף. ניסני שידר את פיזור ההפגנה בעמוד הרשמי של התנועה ובשידור הוא נשמע קורא לחיילים "אני אתכם, באתי לצלם אותם", והצביע על המפגינים.