אקדמיה לשוויון לצד עמיתיה בטורקיה: משלחת ישראלית בבית המשפט באיסטנבול

כאלף אקדמאים טורקים הואשמו בסיוע לטרור בגין חתימה לפני כשנתיים על עצומה שקראה להפסיק את ההתקפות באזורים הכורדיים. ב-29 בינואר נטלתי חלק במשלחת סולידריות עם האקדמאים העומדים לדין כחלק משיתוף הפעולה בין הארגונים "אקדמיה לשוויון" ו"אקדמיה לשלום".

במשלחת השתתפו גם ד"ר הילה דיין, ד"ר גיא שליו וד"ר יערה בנגר אללוף, שעמדה בראשה ואף נאמה במשמרת המחאה מחוץ לבית הדין. לאחר המשמרת השתתפנו כמשקיפים בשימועים של אקדמאים טורקים העומדים לדין.

2018-02-05_204845

מימין לשמאל: דיין, קאיה, לוזון ובנגר אללוף בבית המשפט באיסטנבול (צילום: אקדמיה לשוויון)

בקרוב נפרסם שורה של עדויות להן נחשפנו בבית המשפט. למשל, נאשמת שלימדה 13 שנה באוניברסיטת גלאטסראיי (איסטנבול) והיום מלמדת בלונדון סיפרה, כי בניגוד להאשמות לא קיבלה הוראות משום ארגון טרור, פעלה לפי צו מצפונה וביקשה לתרום לשיח ציבורי על אודות האפשרות לשלום עם הכורדים.

ב-30 בינואר הצטרפנו למשמרת מחאה של אקדמאים המתייצבת לכל שימוע. ביום השני לשימועים פגשנו בבית המשפט את חברת הפרלמנט ממפלגת השמאל הפרוכורדית HDP, הודה קאיה (Hüda Kaya), מנהיגה ידועה שישבה יחד עם שלוש בנותיה בכלא לאחר שהשתתפו בהפגנה נגד איסור לבישת חיג׳אב באוניברסיטאות ב-1999. היא שיתפה אותנו באתגרי האופוזיציה הפוליטית וההתנגדות למלחמה.

התחושה העולה מהדיונים – איש אינו רוצה בהכרעה. צד אחד מציע דחייה והצד האחר מסכים. מרבית הדיונים נדחו לפברואר, לאפריל וליוני. ואלה רק מי שהדיון שלהם החל. ישנם אקדמאים רבים שבית המשפט טרם דן בתיקיהם.

האישומים יצרו מצב בלתינסבל עבור האקדמאים. רבים פוטרו מיד ממוסדות השכלה גבוהה פרטיים וציבוריים (ישנן בטורקיה אוניברסיטאות פרטיות רבות, אפילו כאלה הקרויות על שמן של חברות מסחריות). אחרים עדיין עובדים, אך מרגישים מפוחדים בשל כתב האישום. רבים חוששים להשתתף במחאות.

המשלחת תוכננה לפני למעלה מחודש. הביקור עצמו עמד בסימן הפלישה הטורקית העכשווית לעפרין, אזור כורדי בסוריה. עם הגעתנו, נעצרו 11 רופאים חברי המועצה הרפואית העליונה של טורקיה שהוציאו גילוי דעת נגד ההרג באזור עפרין. גם הוא, בדומה לגילוי הדעת של האקדמאים שנאשמו בסיוע לטרור, כללי מאוד. אפשר לומר "חלבי", אך אפילו בגינו נעצרו רופאים. נכחנו במסיבת העיתונאים שלהם שהמשטרה ניסתה למנוע את עריכתה, אך לבסוף התקיימה כסדרה. גם בהזדמנות זו היו מעצרים, אך כל חברי המשלחת שלנו יצאו בשלום.

בעת המחאות בהן נכחנו, הבחנו בשוטרים סמויים בין קהל המפגינים. לאחר מכן ראינו את השוטר הסמוי מתהלך במסדרונות בית המשפט. גם משטרה גלויה מסתובבת בכל מקום.

המערכת עובדת לכאורה לפי הספר, אך אין להתעלם מההגבלות ומהחבלות המכוונות של המשטר. בבית המשפט המעלית באורח פלא לא עצרה בקומה של הדיונים, ונאלצנו לחפש את הדרך אל האולם. במסדרונות הוצבו מחסומים ועמדו שוטרים שקבעו מי רשאי להיכנס לדיון ומי לא. בהפסקות רוקנו את אולם בית המשפט מכל יושביו ומנעו מאיתנו להישאר בפנים עד להתחדשות הדיונים. ניצלנו את ההפסקות למפגשים בלתי אמצעיים עם אקדמאים מקומיים, החלפנו חוויות והבטחנו להמשיך ולהיות בקשר. יחד עמנו נכחה באולם גם קבוצה של פעילי זכויות אדם מצרפת.

הגענו ב-2018 להביע סולידריות עם המוחים נגד הרג כורדים בטורקיה וההתנכלות הפוליטית שבאה בעקבותיו ב-2016, ואת פנינו קיבלה טורקיה עם הרג כורדים בסוריה.

שרון לוזון

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב