אקדמיה לשוויון: אוניברסיטת בן גוריון פועלת נגד חופש הביטוי וחופש המחאה

"בניגוד מוחלט לכללי חופש הביטוי וחופש המחאה, בוחרת אוניברסיטת בן-גוריון להעמיד לדין משמעתי סטודנטית שבמהלך טקס לזכר הנכבה הפלסטינית הקריאה פסקה מתוך טקסט של המשורר מחמוד דרוויש", כך נמסר מאקדמיה לשוויון, התארגנות של מאות מרצים מן השמאל במוסדות להשכלה גבוהה.

אוניברסיטת בן־גוריון זימנה את וטן מאדי, סטודנטית וחברת מזכירות תא חד"ש בקמפוס, לדין משמעתי ביום שני הקרוב. בכתב התביעה שנשלח אתמול סטודנטית עולה כי הסיבה לכך היא הקראת ציטוט שמתוך שירו של המשורר הלאומי הפלסטיני מחמוד דרוויש בעצרת יום הנכבה באוניברסיטה במאי. מאדי הקריאה אז את פסקת הסיום של המאמר, ובה גם המשפט: "לא נשכח את השהידים שהגשימו את אחדות הארץ, העם וההיסטוריה". בכך, טוענת האוניברסיטה, היא הביעה תמיכה בטרור.

לדברי אקדמיה לשוויון "הטקסט, המבקש את הדרכים לחירות ולשלום, מזכיר את החוב ההיסטורי למי שנפלו במאבק על החירות ומי שגורשו מבתיהם במהלך הנכבה ב-1948. הטקס עצמו התנהל בכבוד ובשקט, כיאה לטקס זיכרון, ואופי כזה נושא גם הטקסט של דרוויש. אולם אוניברסיטת בן-גוריון בוחרת להתייחס להקראת הטקסט כאל אקט אלים, תוך התעלמות מהאלימות הפיסית האמיתית שהפגינו המשטרה ופעילי ימין קיצוני כלפי הסטודנטים הפלסטינים בעת האחרונה".

"מדובר ברגרסיה מבישה ביחסה של האוניברסיטה לסטודנטים הערבים הבאים בשעריה, כאשר המסר העובר הוא שהזיכרון הפלסטיני הוא אלים מעצם הווייתו", הדגישו והוסיפו: "אנו עומדות ועומדים לצדה של וטן מאדי, מגנים את העמדתה לדין ומתנגדים לכניעה המבישה של האוניברסיטה ללחצי הימין הקיצוני. אנו שבים וקוראים לאוניברסיטאות להבטיח ולהגן על החופש האקדמי וחופש הביטוי והמחאה של הסטודנטים הפלסטינים, ולפעול בנחרצות כנגד האלימות וההסתה האמיתיים המופנים כנגדם מדי יום ביומו".

וטן מאדי, סטודנטית וחברת מזכירות תא חד"ש בקמפוס, במהלך האירוע לציון הנכבה שנערך באוניברסיטת בן גוריון (צילום: "זו הדרך")

 

יצוין שמכתב הזימון נשלח בעקבות קובלנה שהגישה פעילה בתא "אם תרצו" באוניברסיטה, ולפיו הסטודנטית "חשודה בהתנהגות שיש בה אי ציות, או סירוב לציית להוראות של הרשויות".  בקובלנה לבית הדין שהוגשה על ידי הנהלת האוניברסיטה על ידי המזכירה האקדמית, מירה גולומב נאמר כי הסטודנטית "חשודה בהתנהגות שיש בה אי ציות, או סירוב לציית להוראות של הרשויות המוסמכות של האוניברסיטה ובכלל זה: התקנות לגבי פעילות פוליטית והפגנות במקום האוניברסיטה כפי שפורסמו בתקנון האקדמי". בדיון ישבו פרופ' אברהם רובין, פרופ' יונתן סיון, אלעד מלול והתובעת נורית קריף. מאדי השתתפה בישיבה של וועדה החינוך של הכנסת והעידה: "אני סטודנטית שסובלת מקמפיין הימין הקיצוני. זה לא אקראי שבחרו להפעיל קמפיין הסתה ורדיפה דווקא נגד שתי סטודנטיות. כתבו עלינו 'שיאנסו אותה' ודברים קשים אחרים. מפחיד אתכם ששיש אישה ערבייה במאבק צודק?".

 

עוד בנושא:

הנהלת אונ' בן גוריון מתעקשת להעניק נקודות זכות על פעילות באם תרצו