אנמסטי: הסלמה בין אוקראינה ורוסיה עלולה להוביל למשבר הומניטרי חריף

רוסיה שיגרה בצהריים (ראשון) מסר מאיים על רקע המתיחות הצבאית במזרח אוקראינה, והזהיר כי להודעות החוזרות ונשנות על תאריכי פלישה אפשריים לכאורה עלולות להיות השלכות מזיקות. עוד נאמר כי המילה האחרונה שרוסיה רוצה להשתמש בה היא "מלחמה".

בהודעה מטעם הקרמלין שצוטטה בסוכנויות הידיעות "ריא" ו"אינטרפקס" נאמר כי המתיחות באזור דונבאס שבמזרח אוקראינה הגיעה "לשיא" וכי "כל פרובוקציה קטנה" עלולה להוביל "להשלכות בלתי הפיכות".

טנקים רוסיים בגבול אוקראינה (צילום: משרד ההגנה של רוסיה)

 

לדברי ארגון זכויות אדם הבינלאומי אמנסטי ההסלמה בין רוסיה לאוקראינה עלולה להוביל לא משבר המוניטרי חריף וללא תקדים. לאחרונה ולאחר מחקר ממושך לגבי ההשלכות האפשריות אם סכסכוך מזויין יפרוץ, אמנסטי פרסמה את ממצאיה וקבעה כי עימות בגבול יוביל למשבר הומניטרי משולב בהפרות זכויות אדם חמורות. "הסלמה נוספת", קובעת אמנסטי, "צפויה להוביל לפגיעה ישירה בחפים מפשע."

לדברי הארגון המשבר הנוכחי החל בחודשים האחרונים של השנה שעברה, אך שורשיו הם בעצם המשך ישיר של יחסים דיפלומטיים רעועים בשנים האחרונות בין המדינות, שכללו בין היתר את המלחמה בדונבאס והסיפוח החד-צדדי של חצי האי קרים. הסכסוך הנוכחי כבר נתן את אותותיו בתחום זכויות האדם עם עלייה חדה במחירים של מזון וציוד רפואי, בעיקר בצד האוקראיני, והוא פגע בעיקר בשכבות החברתיות המוחלשות.

בשנים 2014-2015 הסכסוך בין השתיים הפך למלחמה מזויינת באזור דונבאס שבמזרח אוקראינה. אז, מליציות פרו-רוסיות וכוחות לאומניים מקומיים נלחמו כדי לקבוע את עתידה של אוקראינה: פרו-מערבי או פרו-רוסי. כך אז הלחימה הובילה להפרות זכויות אדם קשות מצד שני הצדדים, כ-13 אלף בני אדם נהרגו ולמעלה ממיליון נעקרו מבתיהם. במהלך השנים, כל צורות ההתנגדות האוקראינית לשלטון באזורים אלו הובילו לדיכוי קשה מצד הבדלנים הרוסים, לרבות מעצרים שרירותיים, היעלמויות בכפייה, כליאה בתנאים לא אנושיים, עינויים של לאומניים אוקראינים ועוד.

הכיבוש של חצי האי קרים גם הוא הוביל להפרות זכויות אדם של אזרחים לא מעורבים. מהלך הכיבוש, שארך כחודש ימים והושלם במרץ 2014, אמנסטי אינטרנשיונל פרסמה קריאה לכוחות המקומיים. בשנים האחרונות מאז הסיפוח, הפרות זכויות אדם ממשיכות להתקיים בחצי האי, לרבות רדיפות דתיות ושל גופי אופוזיציה. "בסכסוך המזויין הקודם מיליוני בני אדם נאלצו לעזוב את בתיהם והפכו לפליטים. כמו כן, רבים היו קורבנות לחטיפות, עינויים, היעלמויות כפויות, מעצרים שרירותיים והוצאות להורג ללא משפט, שבוצעו מצד שני הצדדים", הדגישו באמנסטי.

לפי הממשלה האוקראינית, כמיליון וחצי בני אדם עדיין עקורים מביתם לאחר שנמלטו מהסכסוך בדונבאס ובחצי האי קרים. עתה, אמנסטי מזהיר מפני הסלמה נוספת אשר תוביל למשבר פליטים בהיקף עצום שעוד לא נראה כמוהו במזרח אירופה ולאסון הומניטרי נרחב. במידה והסכסוך יהפוך למזויין, אמנסטי צופה זרם של מיליוני פליטים שיציפו את המדינות השכנות וישפיעו עמוקות על האזור, והעולם כולו, מבחינה כלכלית, חברתית ופוליטית. באמנסטי מודאגים גם "מהתערבות אקטיבית אפשרית של צדדים נוספים, באופן אשר יפגע במערכת האיזונים והבלמים הגיאופוליטיים של האזור, אשר גם כך סובלים מהטלטלות של השנים האחרונות, ויובילו לעימות כולל – אשר מעמיד את כולנו בסכנה".