אמנסטי: בהנפקה הראשונה AIRBNB מסתירה את פעילותה בהתנחלויות

ארגון זכויות אדם הבינלאומי אמנסטי האשים הלילה (חמישי) את חברת Airbnb בכך שהיא מסתירה מידע בנוגע לעסקיה בהתנחלויות בשטחים הפלסטינים הכבושים. זאת, לקראת ההנפקה הראשונה לציבור של התאגיד. באמנסטי הדגישו כי Airbnb הייתה צריכה לציין את עסקיה בשטחים בתוך "גורמי סיכון" לקראת ההנפקה, מאחר ו"עליהם להיות הוגנים עם המשקיעים שלהם ולהפסיק להרוויח מהתנחלויות בלתי חוקיות".

בעוד חברת Airbnb נערכת להנפקה הראשונית שלה, ששוויה מוערך בכמה מיליארדי חברת התיירות המקוונת, שבסיסה בסן פרנסיסקו, מציגה בימים אלה כ-200 רשומות של נכסים להשכרה בהתנחלויות הישראליות הבלתי חוקיות, שבלב ההפרה השיטתית של זכויות האדם של הפלסטינים בידי ישראל. לפני כשנתיים Airbnb הודיעה כי תסיר את הרשומות שבשטחים, אך חזרה בה מן ההחלטה

 בתגובה לדיווחים כי בכוונתה של Airbnb להפוך לחברה ציבורית רשומה אחרי שמילאה את מסמכי ההנפקה הראשונית בארצות הברית, אמר סאלח חיג'אזי, סגן מנהל אזור המזרח התיכון וצפון אמריקה באמנסטי: "אף חברה אינה אמורה להיות שותפה להפרות זכויות אדם, ועד שAirbnb תסיים את מערכת היחסים העסקית שלה עם ההתנחלויות, היא תהיה נגועה באופן עמוק ביותר".

לפי התשקיף שפרסמה, החברה רשמה ברבעון השלישי רווח נקי של 219 מיליון דולר והכנסות של 1.34 מיליארד דולר – ירידה של 19% מול הכנסות של 1.65 מיליארד דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. את שנת 2019 סיימה Airbnb עם הפסד של 674 מיליון דולר והכנסות של 4.81 מיליארד דולר. עד כמה מתחילת 2020 רשמה החברה הפסד של 697 מיליון דולר והכנסות של 2.52 מיליארד דולר.

עם זאת, במסמכים שהגישה Airbnb לרשויות בארצות הברית לקראת ההנפקה, החברה אינה מציינת כל פעילות בהתנחלויות הישראליות או את העובדה שהחברה מופיעה ברשימה השחורה של האו"ם בנוגע להשקעות בהתנחלויות. המידע הזה נעדר מסעיף "גורמי סיכון" במסמכים, שאמור ליידע את מחזיקי המניות בחברה על סיכונים לפגיעה בחברה במובן החוקי, במוניטין של החברה או באופנים אחרים.

המניה של Airbnb צפויה להירכש על ידי קרנות השקעה וקרנות פנסיה בכל רחבי העולם, מה שעשוי לגרום למצב שבו מספר גדול מאוד של בני אדם יחזיקו באופן עקיף בהשקעות בAirbnb מבלי להבין את מלוא ההשלכות של הדברהבנקים הבינלאומיים הגדולים שמשמשים חתמים של Airbnb בהנפקה, לרבות גולדמן סאקס, ברקליס קפיטל ומורגן סטנלי, אחראים גם הם להבטיח שהגילוי הנאות בפני מחזיקי המניות יהיה מדויק