אלפי עובדי טבע הפגינו אבל המנכ"ל מתעקש: פיטורים המוניים וסגירת מפעלים

הפגישה שנערכה אחר הצהריים (שלישי) בירושלים, בזמן שאלפי עובדי טבע ובני משפחותיהם נגד פיטוריהם הצפויים, הסתיימה ללא תוצאות ובמהלכה הודיע המנכ"ל קאר שולץ לראש הממשלה בנימין נתניהו כי אין בכוונתו לשנות כלל את תכנית לפטר 1,700 איש מעובדי טבע בישראל ולסגור את המפעלים.

שולץ אמר לנתניהו כי לא ישנה את מספר המפוטרים, סירב לכל ההצעות שהועלו והבהיר כי תוכנית הפיטורים תצא לפועל במלואה. "זאת התכנית שלנו להתמודד עם המצב שאליו נקלענו. כל ניסיון שלכם לשנות משהו בתכנית, עלול להסב לחברה נזק גדול גדול ולגרום לעוד מפוטרים וסגירת מפעלים נוספים", איים שולץ.

בהפגנה שנערכה ליד משרד ראש הממשלה נשא דברים חבר הכנסת דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת): "אני ממש מצטער שאתם צריכים להיות כאן. עובדים ועובדות ממפעלים מצויינים, נהדרים מבחינה כלכלית, וצריכים לשלם מחיר על ספקולציות פיננסיות של הנהלה חסרת אחריות".

2017-12-19_204050

תחילת ההפגנה מול משרד ראש הממשלה, היום, בירושלים (צילום: ההסתדרות)

 

עם תחילת המחאה קראו העובדים "מלחמה" וחסמו את הרחובות רופין וקפלן. בהמשך הפנו העובדים את זעמם לעבר מנכ"ל החברה וקראו: "בדם ואש את שולץ נגרש". המפגינים החלו לצעוד לעבר משרד ראש הממשלה וקראו: "ביבי ביבי בוא לפה". כשהגיעו לשערי המשרד ניסו להיכנס פנימה אך המשטרה בלמה אותם.

יו"ר הוועד של עובדי טבע בנתניה, משה ממן, אמר בהפגנה: "חברת טבע גודעת מפעל אחר מפעל ולא מדברת איתנו. הרכישות חיסלו את החברה, והעובדים משלמים את המחיר. עובדים פה במפעל לא יודעים מה מצבם, אנשים מבוגרים, צעירים שאין להם עתיד. הימרו על העובדים והפסידו, ואנחנו נאלצים לשלם את המצב".

מוקדם יותר היום הפגינו מאות מעובדי המפעלים בירושלים בכניסה לאזור התעשייה בהר חוצבים. זה יומיים מתבצרים עובדי טבע בשני המפעלים וטוענים כי עד שלא יראו מכתב כתוב וחתום המצהיר כי טבע נשארת בירושלים, הם לא יפסיקו את מחאתם ואף יחריפו אותה.

יצוין שהוועדה לביקורת המדינה קיימה הבוקר  דיון נוסף על המשבר בטבע, בהשתתפות מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא. המבקר פרסם כבר ב-2013 דו"ח מפורט (דו"ח מבקר המדינה 64א – הטבות המס הניתנות מכוח החוק לעידוד השקעות הון), שהתריע כי ההטבות המפליגות לטבע ניתנות בלא קריטריונים ובלא כל התניות או דרישות מהחברה.

לקראת הדיון דרשה אמש הוועדה, מתוקף סמכויותיה, את ניירות העמדה שהוגשו בשעתו לוועדת אנדורן, שהוקמה בעקבות דו"ח המבקר. רשות המסים מסרה כי לא הגישה נייר עמדה, ואולם משרדו של הכלכלן הראשי העביר לידי היו"ר שלי יחימוביץ', את הדו"ח שהיה חסוי עד עתה.

לדברי יחימוביץ', "על סמך ניתוח פשוט של נייר העמדה, גילינו עובדה בלתי נתפסת: הטבת המס שחברת טבע קיבלה היתה גבוהה פי שתיים מהוצאות השכר שלה על עובדים. בשום מקום בעולם ובשום חברה בישראל לא ניתנה מעולם הטבה הזויה ובלתי משתלמת שכזאת. מתברר שלא טבע, אלא המדינה, שילמה את שכר העובדים מלכתחילה, וטבע נשארה עם עודף של 100% נוספים".

בנייר העמדה, שהוכן בתקופה בה היה ד"ר מיכאל שראל כלכלן ראשי נכתב בין היתר "מדובר בחברה אשר מבין החברות המוטבות הגדולות ביותר מניבה את ההחזר הנמוך ביותר במונחים של תקבולי מס ביחס להטבות… הגידול בהטבות המס של חברה זו לא היה פרופורציונלי לגידול בהיקף התעסוקה או הוצאות השכר של החברה". הגידול המדובר בהטבה הוא זה שניתן ב-2003 ל-10 שנים בעקבות כניסתה של טבע ל"מסלול האסטרטגי" – מסלול שרק טבע נהנתה ממנו.

הכלכלן הראשי קבע מפורשות בנייר העמדה ש"לאור הממצאים, אנו מציעים לקבוע תקרה להטבות המס, אשר תהא תלויה בסך השכר ברוטו של עובדי החברה, או בסך הוצאות השכר של החברה. במידה והטבת המס תהיה גבוהה מסך השכר ברוטו של עובדי החברה, יוגבלו ההטבות לגובה סך השכר ברוטו."

הכלכלן הראשי גם התייחס לחשש שההטבות ינופחו באמצעות קביעת רמות שכר חריגות למי מהעובדים בחברה או לבעליה, ולכן המליץ כי על חלק השכר שמעל 3 מיליון שקל, לא תינתן בכל מקרה הטבה.

יחימוביץ' ציינה כי חלק קטן מנייר העמדה הושמט מהמסמך שנמסר לוועדה ונותר חסוי, משום שניתן להסיק ממנו על גובה חלק משומת המס הפתוחה שרשויות המדינה מנועות מלדווח עליה. ואולם יחימוביץ' ציינה כי בידיה ממילא נמצאים כבר הנתונים שקיבלה השבוע מידי גורמים ברשות המסים, ואשר אותם פירסמה אתמול, ועל סמך נתונים אלה ונתונים נוספים מהלמ"ס ומטבע עצמה, ניתן לראות בקלות רבה כי הטבת המס שחברת טבע קיבלה היתה כפולה מהוצאות השכר שלה על עובדיה.