אלפי יהודים וערבים הפגינו בתל-אביב לציון 56 שנה לכיבוש השטחים הפלסטינים

אלפי יהודים וערבים השתתפו אמש (מוצ"ש) בהפגנה שנערכה בתל-אביב לציון 56 שנה לכיבוש השטחים הפלסטינים. את ההפגנה יזמו חד"ש, מק"י, בנק"י ושורה ארוכה של תנועות וארגונים הפועלים נגד הכיבוש ולמען השלום, ובהם: לוחמים לשלום, מחסום ווטש, מסתכלים לכיבוש בעיניים, אמהות נגד אלימות, יש גבול, מסרבות, שוברים שתיקה, אמנסטי, עמק שווה, שלום עכשיו, עומדים ביחד, רופאים לזכויות אדם, קול רבני לזכויות אדם, נשים בשחור, במקום – מתכננים למען זכויות תכנון, תורת צדק, עיר עמים, יש דין, אקדמיה לשוויון, הוועד נגד עינויים, פורום המשפחות, עו"סים שלום, גישה, פסיכואקטיב ועוד.

הצועדים התכנסו החל מהשעה 18:00 בכיכר דיזנגוף, קיימו עצרת קצרה ובשעה 19:00 צעדו לעבר ההפגנה המרכזית נגד ההפיכה המשטרית ברחוב קפלן. יצוין שבלחצי מארגוני המחאה ברחוב קפלן המשטרה דחתה את בקשה לקיים צעדה לציון 56 שנה לכיבוש שתסתיים בעצרת המרכזית. המארגנים נימקו את התנגדותם "בסירוב עקרוני לשתף פעולה עם מפלגות פוליטיות, בהן חד"ש שמובילה את הצעדה".

בקרבת רחוב קפלן שוטרים ניסו אמש למנוע את המשך הצעדה של מרכיבי הגוש נגד הכיבוש לעבר העצרת המרכזית, אך בעקבות ההשתתפות הערה חדלו מהניסיון לבלום אותם. לבסוף, כמדי שבוע, פעילי הגוש נגד הכיבוש הפגינו בפינת הרחובות קפלן ודה וינצ'י.

בעצרת שנערכה בכיכר דיזנגוף אמר מזכיר חד"ש אמג'ד שביטה: "סיום הכיבוש הוא אינטרס לשני העמים ודגל שחור מתנוסס מעל כל ניסיון להפריד את המאבק לסיומו מהמאבק לדמוקרטיה". לדבריו "הבעיה היא לא שהבאנו את הכיבוש למחאה ברחוב קפלן בתל-אביב אלא שהכיבוש הביא את נערי הגבעות להשתלט על ממשלת ישראל. הפתרון איננו רק הפלת ממשלת הימין. הוא כרוך גם בהחזרת גבעות אלה לבעליהן – הפלסטינים". "אנחנו בחד"ש מתחייבים להשקיע כל מאמץ לחיזוק המאבק נגד הפשיזם ולמען הדמוקרטיה, לחיזוקו של הגוש נגד הכיבוש ולשם כך השקנו את היוזמה 'ממחאה המונית לאלטרנטיבה מהותית'".

מנהלת מחלקת חינוך בשוברים שתיקה, טל שגיא, הוסיפה: "חירותם של מיליונים היא לא עניין של טיימינג. היא דחופה. והעובדה שאנחנו כאן ביחד, יהודים וערבים בסולידריות – היא ניצחון. העובדה שאנחנו מדברים כאן על שוויון, כערך עמוק – היא ניצחון. העובדה שאנחנו עדיין מדברים על שלום – היא ניצחון".

סאהל ג'בארין, המנהל השותף הפלסטיני של לוחמים לשלום ותושב רמאללה, אמר בעצרת "נולדתי לכיבוש ושלושת ילדיי נולדו לכיבוש ואני אומר לכם שאין דמוקרטיה תחת כיבוש. בטח לא בשבילנו אבל גם לא בשבילכם. הכיבוש הוא עיוות של המציאות ועם שעוסק בעיוות המציאות חייב להתעסק בזה כל הזמן. אם את כל המשאבים שישראל משקיעה בכיבוש היא תפנה לפיוס, אז יהיה כאן עתיד טוב לכולנו. יש לי תקווה לדור אמיץ בישראל שישמיע את קולו לעתיד בלי שנאה ואלימות אלא עם קבלת האחר". "מחמוד דרוויש אמר אני לא יודע מי צודק ומי לא אבל ראיתי מי משלם את המחיר ואני אומר לכם – בואו נפסיק לשלם את המחיר", הדגיש.

מאוחר יותר נערכה ברחוב קפלן ההפגנה נגד ההפיכה המשטרית, זו השבת ה-22. לאחר המחאה, מפגינים ירדו לנתיבי איילון וחסמו את הכביש לתנועה בשני הכיוונים. אלפים רבים גם הפגינו גם במרכז חורב בחיפה, והפגנות נוספות התקיימו בפרדס חנה, רחובות, נתניה, רמת השרון, חיפה, באר שבע, ירושלים, כפר סבא, ראשון לציון, הרצליה, צומת הגומא בגליל העליון, כפר תבור ובעשרות מקומות ברחבי הארץ. על פי המארגנים כ-155 אלף מפגינים השתתפו במחאה בתל אביב. בנוסף העריכו המארגנים כי בהפגנות בשאר המוקדים השתתפו עוד כ-145 אלף איש.

ההפגנות התקיימו אמש על רקע הדיכוי המשטרתי הקשה של פעילים נגד ההפיכה ביום שישי מול ביתו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה ומול תחנת משטרת חדרה. הפעילים מאשימים את המשטרה באלימות חריגה ואתמול כאלף מפגינים הגיעו שוב לקיסריה, ליד ביתו של נתניהו. המפגינים חסמו את התנועה בכביש הראשי של היישוב הפרטי, והחזיקו שלטים עליהם נכתב "כולנו גידי", המתייחסים לגידי ברן בן ה-21 שנעצר בהפגנה ואושפז.

יצוין שבאור עקיבא שליד קיסריה תומכי הימין הקיצוני שבשלטון באור תקפו אמש פעילים נגד ההפיכה המשטרית בתום הפגנה שהתקיימה במקום. כמה מפגינים שחזרו למכוניותיהם גילו כי צמיגיהן נוקבו, ומפגינים אחרים ספגו דחיפות, יריקות, קללות ואיומים עד שלבסוף חולצו מהמקום בידי חבריהם. בשונה מהפגנות קודמות, הפעם כוחות המשטרה עזבו את המקום לפני שכל המפגינים התפנו. ממארגני המחאה נמסר: "לאחר לילה רווי באלימות נגד מפגינים ובמעצרי שווא המזכירים משטרים חשוכים, ההפגנות נגד הדיקטטורה נמשכות זה השבוע ה-22 ביתר שאת, בצל האמירות של שרים בכירים כי בכוונתם להעביר את חוקי הדיקטטורה בהקדם. מולם יתייצבו מאות אלפים ברחבי הארץ שיעצרו בגופם את הכוונה להרוס את מדינת ישראל".

 

עוד בנושא:

דיכוי ברוטלי של מפגינים בקיסריה וחדרה; הערב בת”א: הפגנה לציון 56 שנה לכיבוש