אלפי אנשי רפואה של בתי החולים הציבוריים יפגינו בי-ם; שביתת הטכנולוגים הרפואיים נדחתה לשני

אלפי רופאים, אחיות וצוותי רפואה יפגינו מחר (ראשון) ב-12:00 מול משרד הבריאות בירושלים במחאה על ההרעבה התקציבית של שבעת בתי החולים הציבוריים. בשבעת בתי החולים, בהם הדסה, שערי צדק ולניאדו ושלושה בתי החולים של נצרת, מוחים על "התעלמות משרד הבריאות מהמשבר". בתי החולים נקלעו לגרעונות כבדים בעקבות מגפת הקורונה, וממתינים למאות מיליוני שקלים שמשרד האוצר התחייב להעביר להם כבר בינואר. החל מרביעי השבוע הם החלו לפעול במתכונת חירום בלבד, חולים חדשים לא מתקבלים ואלפי תורים וניתוחים לא-דחופים בוטלו.

מחאת צוותי הרפואה בבתי החולים הציבוריים בקריית הממשלה בירושלים בעקבות המחנק התקציבי, ינואר 2021 (צילום: מטה מאבק)

 

מבתי החולים נמסר "מטרת 'שיטת הסלמי' של משרדי האוצר והבריאות – להרעיב את בתי החולים בשיא משבר הקורונה. ראשי משרד האוצר והבריאות רוצים לחנוק אותנו ולא לאפשר לנו להתפתח ולתכנן את השנה הבאה. בלי תקציב מוגדר וברור אי-אפשר לרכוש ציוד, לגייס רופאים ואחיות, או לנהל בית חולים. העבודה במתכונת חירום תימשך ללא הגבלת זמן עד למילוי מלוא ההסכם". "שיתוף הפעולה של משרד הבריאות ושר הבריאות עם שיטת הטפטוף וההרעבה – מביש ומבזה את מערכת הבריאות בשיא משבר הקורונה. זהו מחדל חריף של משרד הבריאות שפוגע בתפקוד בתי החולים. בלי תקציב מוגדר וברור אי אפשר לרכוש ציוד, לגייס רופאים ואחיות, או לנהל בית חולים", הדגישו. לדברי בתי החולים, "העבודה במתכונת חירום בשבעה בתי החולים הציבוריים תימשך ללא הגבלה עד ליישום מלא של ההסכם שנחתם מול מנהלי בתי החולים". ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) הביע היום תמיכה בבתי החולים הציבוריים ועובדיהם ומסר שיצטרף להפגנה שתתקיים מחר בקריית הממשלה בירושלים.

יצוין שחטיבת הטכנולוגים הרפואיים בהסתדרות ההנדסאים הודיעה אמש (שישי) כי השביתה הכללית שאמורה הייתה להתחיל מחר נדחתה ליום שני. על פי ההודעה, השביתה נדחתה בעקבות התקדמות במשא ומתן שמנהלים העובדים עם משרדי האוצר  והבריאות על תנאי העסקתם. אם תצא לפועל, תכלול השביתה מערכים שלמים עליהם מופקדים הטכנולוגים הרפואיים: מערך הנשמה, אקמו לב, הרדמה, צינתורים, לב ריאה, אקו לב, אלקטרופיזיולוגיה, איזוטופים, עיניים, כלי דם, צפיפות עצם ואולטרה סאונד.

לדברי יו"ר חטיבת הטכנולוגים הרפואיים בישראל שלומי מרום "משרד הבריאות מתעלם במשך שנים רבות מאפליה הבוטה בין פריפריה למרכז. לא ייתכן שבערים בדרום ובצפון לא יקבלו שירות מיטבי בגלל בעיית תקנים וזמינות של טכנולוגים רפואיים, בעוד במרכז יקבל מטופל שירות טוב יותר". "לצערנו, הדרישות מהעובדים רק הולכות ומתעצמות בעקבות הגידול הטבעי באוכלוסייה, כמו גם התחלואה בקורונה – אולם תנאי השכר לא עודכנו 30 שנה", הוסיף.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/105859