אלפים רבים השתתפו בטקסי יום הזיכרון האלטרנטיביים בתל-אביב, בחיפה ובגליל

אלפים רבים השתתפו אמש (שלישי) בטקסי יום הזיכרון האלטרנטיביים בו זמנית בתל-אביב, בחיפה וקיבוץ הרדוף שבגליל.  כ-9 אלף לקחו חלק בטקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני נערך בפארק הירקון בתל אביב, בו נשאו דברים ישראלים ופלסטינים ששכלו את יקיריהם. זו השנה ה-14 שהטקס נערך. "הטקס, מעבר להיותו טקס זיכרון, הפך לסמל ולאמירה הציבורית האמיצה של כל מי שרוצה לבחור בדרך השלום על פני דרך המלחמה. דווקא בשעה הזו, בשבוע שבו משפחת השכול הישראלית והפלסטינית גדלה, יש צורך באמירה ברורה והמהדהדת: כן לתקווה ולפיוס, לא לייאוש ולשכול", מסרו המארגנים.

2019-05-08_190327

מוחמד עלי מוסא דרוויש, אמש, בטקס האלטרנטיבי בפארק הירקון (צילום: לוחמים לשלום)

 

מחוץ למתחם הטקס הפגינו כמה עשרות אנשי ימין קיצוני וכהניסטים וחלקם ניסו לשרוף דגל פלסטיני. המשטרה עצרה חמישה מהם בעילה של הפרת סדר וזריקת חפצים לעבר משתתפים. כמה מהם ניסו לחצות את הגדר שחצצה בינם לבין המשתתפים. המפגינים כינו את המשתתפים "בני זונות", "זונות של ערבים", "שרמוטות", "מוות לערבים" ועוד.

הדובר הראשון בטקס היה פעיל לוחמים לשלום, יובל רחמים מתל אביב, ששכל את אביו במלחמת ששת הימים ונשא דברים בטקס. "אבא יקר שלי, נפלת ביום השני של המלחמה. קוראים לה ששת הימים, למרות שהיא עדיין נמשכת. 52 שנה חלפו, בשני הצדדים ממשיכים להיהרג בגללה, ועדיין כולם בטוחים שניצחנו", אמר. "מגיל צעיר הקדשת את חייך לבניית הארץ והמדינה. בפלמ"ח, בקבוצת ההכשרה שהקימה את משגב עם, בבניין, בחקלאות. גם כשקראו לך למילואים, לא היה לך אף פעם ספק שהמדינה באמת זקוקה לך כדי שתגן עליה. ועם הכל, לא היו בך אף פעם שנאה, ולא פחד. האמנת שיבוא היום ויהיה פה שלום. בבוקר שלאחר חתימת הסכם אוסלו קמתי ונטעתי לך ליד הקבר שתיל צעיר של זית, שתדע שנגמרו המלחמות. מאז הגננים של אגף ההנצחה מקפידים לקצץ את ענפיו, שלא יהפוך לעץ. וכך, גם אחרי 26 שנים, הוא נשאר רק שיח קטן".

בטקס נשא דברים מוחמד עלי מוסא דרוויש, נער בן 14 ממחנה הפליטים עאידה בבית לחם. כשהיה בן עשר, חברו עבד אל-רחמן שאדי עבדאללה נורה מכדור שנורה על ידי חיילי צה"ל בעת הפגנות במחנה הפליטים. דרוויש חבר בקבוצת התיאטרון "לוחמים לשלום". "אני זוכר את היום שהצבא הישראלי הרס את המשחק שאהבנו, כדורגל ברחבת בית הספר, שם היינו מבלים תמיד", אמר בפתח דבריו.

"קול היריות והפגזים היה חזק מאי פעם, והעימותים היו חמורים: כוח גדול של צבא הכיבוש פרץ למחנה הפליטים עאידה בבית לחם. אני זוכר שביקשת ממני ללכת איתך כדי לראות את העימותים ורק הפחד מנע ממני להתלוות אליך. חברי, אני לא ידעתי שזאת תהיה הבקשה האחרונה שלך ממני. כאשר עזבת אותי והלכת התמסמרתי למקום והעיניים שלי ליוו אותך ככל שהתרחקת, עד שלא ראיתי אותך טוב. התקדמתי קצת כשאני צועק לך לחזור, אבל קול היריות והצרחות היה גבוה מקולי הרועד".

צעירה מעזה, פטמה מוחמדין, שכניסתה לטקס לא אושרה על ידי ישראל, אמרה באמצעות הווידאו: "אני באה לכאן היום עם מסר. אני יודעת שברגע זה ממש, יש אנשים בעזה שמסתכלים כרגע על הטקס הזה והלבבות שלהם מלאים ברצון לשינוי. הם רוצים לחיות את חייהם כמו כולם. כמו כל אחד מכם. אני רוצה שתדעו שהטקס הזה נותן גם להם תקווה. אני יודעת שהפוליטיקה מורכבת ומסובכת, אבל אני באה לכאן היום, עם הקול האנושי, הקול של הילדים של עזה. אני מקווה שהוא יחזק אותנו אל מול בריונותם של כל מי שלא רוצה לחיות בשלום. נחבר לבבות, מחשבות ונשלב ידיים למען הגשמת שלום פנימי, שייצא החוצה ויביא לשלום לכולנו, ויאפשר לכולנו לחיות בשלום על האדמה הקדושה הזאת.״

"ובין הפחד, הצעקות וקולות הירי, נפלת, חברי. הראות לא הייתה טובה וחשבתי שאתה כרגיל מתלוצץ איתי ושזאת עוד אחת מהבדיחות שלך. רק אחרי שהאנשים רצו לכיוונך והצטופפו סביבך, צועקים: 'הילד מת', נודע מה קרה. התקרבתי ופילסתי את דרכי בין האנשים המצטופפים כדי לראות אותך מוטל, מתבוסס בדמך. איבדתי את התחושה של גופי וצעקתי עליך: 'קום, עבד! מה קרה לך?' בתוך רגעים ההמון לקח אותך ונעלמת לעד. היום אני יודע שבסכסוך המקולל הזה שמלא בשנאה וקנאה אף אחד לא יוצא דופן ואין רחמים אפילו לא על ילדים תמימים"

הפעילה החברתית ואשת חינוך הדתית מירוחם, לאה שקדיאל, אמרה לאלפי המתכנסים: "יום הזיכרון לחללי המלחמות הוא היום שבו אני מבינה כי הדרך הזאת, שבה אני מציינת את הכאב על הנופלים מהעם שלי, מבטאת בהכרח גם את החלום שלי לגבי העתיד הלאומי שלנו.  אנו משתפים את הצד האחר בכאב השכול שלנו, מקשיבים לכאבי השכול שלו, כדי שנוכל גם לשתף את האחר בשמחת החיים והצמיחה והשלום, של בני אדם שווי ערך, ואזרחים שווי זכויות, של שני עמים בארץ אחת, גאים במורשתם הלאומית הנפרדת, ונחושים להגשים את חלומותיהם ביחד". בין הבאים אמש: קבוצה של פעילי שלום פלסטינים. בג"ץ הורה ביום שני לראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו לאפשר כניסתם של מאה פלסטינים לטקס זיכרון בתל-אביב.

במקביל התקיימו אמש אירועי זיכרון אלטרנטיביים יהודים-ערבים משותפים נוספים בחיפה ובקיבוץ הרדוף בגליל. האירוע בהרדוף, בהשתתפות כ-600 יהודים וערבים, נערך לאחר שהמועצה המקומית קריית טבעון אסרה על קיומה במתקניה. בין הדוברים בהרדוף: אורית רוזנבליט, ווליד מולא, פרופ' משה יצחקי, נסרין מורקוס ורותי בן נתן.

כ-200 יהודים ערבים לקחו חלק באירוע בחיפה תחת הכותרת "אלטרנראטיב", בו לקחו  חלק הפעילה הפמיניסטית ג'סיקה נבו, השחקן אדיב ג'השאן, המנהיג הקומוניסטי הוותיק בנימין גונן, המשוררת לילך ובר וחבר מועצת העיר חיפה מסיעת חד"ש רג'א זעאתרה.