אלפים רבים הפגינו בת"א בדרישה לסיים את הכיבוש ואת המצור; התחדשה המחאה בבלפור

אלפים רבים השתתפו אמש (מוצאי שבת) בהפגנה בכיכר הבימה בתל אביב בקריאה לסיים את הכיבוש ואת המצור על רצועת עזה, ולחתור לשלום ישראלי-פלסטיני שיבטיח ביטחון אמיתי לישראלים ולפלסטינים.

המפגינים יצאו מכיכר רבין, חסמו את אבן גבירול במשך דקות ארוכות והגיעו להבימה. הם קראו, בין היתר, "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים", "בעזה ושדרות ילדות רוצות לחיות", ישראל-פלסטין, שתי מדינות לשני עמים, "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים" ו"שייח' ג'ראח אל ייאוש, כבר נגמור עם הכיבוש".

העצרת התקיימה ביוזמת תנועת עומדים ביחד ושוברים שתיקה, בשותפות עם חד"ש, מרצ, שלום עכשיו, לוחמים לשלום, יוזמות אברהם, עמותת סיכוי, מחזקים, ועוד שורה של ארגונים.

ח"כ איימן עודה נואם, אמש, בעצרת שנערכה בכיכר הבימה בתל-אביב (צילום: זו הדרך)

 

הנואם המרכזי בעצרת היה יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), שאמר: "אני שומע פוליטיקאים וביטחוניסטים מדברים על סבב נוסף עוד כמה חודשים או שנים, ולא רואים שבעה מיליון פלסטינים שחיים בין הים לנהר. אבל הם אבודים – אנחנו יודעים את הדרך: דרכנו היא דרך משותפת של יהודים וערבים, שביחד ורק ביחד נוכל לצעוד בדרך לעבר סיום הכיבוש והמצור ולעבר שלום, שוויון, דמוקרטיה וצדק חברתי. צריך למסד את השותפות היהודית הערבית, לא להסתפק בהפגנה הענקית הזו. אנחנו ננצח".

לדבריו "המלחמה טובה רק לאדוני המלחמה, רק למספסרים בדם, רק לבנימין נתניהו. אבל היא רעה לשני העמים. יש אזרחים בעזה ויש אזרחים במדינת ישראל וצריך להוציא את כל האזרחים ממעגל האימה. אנחנו יוצאים מפה לבנות ביחד עתיד משותף לכולנו". עודה הוסיף "יש לסיים את הכיבוש, להקים מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל ושיהיה שלום לכולנו".

ח"כ תמר זנדברג ממרצ אמרה בעצרת: "זה לא מקרה שהאלימות הזו התפרצה דווקא כשהרגשנו שיהודים וערבים יכולים לשתף פעולה גם בפוליטיקה, כי היו מי שרצו להרוס את החזון הזה. אבל הערב הזה אנחנו אומרים להם: די!".

הסופר דוד גרוסמן הדגיש בנאומו: "המאבק האמיתי כיום איננו בין ערבים ליהודים, אלא בין אלה – משני הצדדים – ששואפים לחיות בשלום, בשותפות הוגנת, לבין אלה -משני הצדדים – שניזונים באופן נפשי ואידיאולוגי משנאה ומאלימות. הלוואי שנצליח לבסס ולחזק שוב, מחדש, את הכוחות הבריאים בשתי החברות, את אלה מאתנו שמסרבים להיות משת"פים של הייאוש".

מזכיר חד"ש לשעבר, הסופר והעיתונאי עודה בשאראת אמר: "עזה נהרסת כבר פעם רביעית. אלפי קורבנות במשך כעשור. הדם הנשפך שם מבהיל, הוא קורא לכולנו להתחיל לפעול. להיות יחד כאן, ערבים ויהודים היא התשובה הנכונה המפיחה תקווה, שזה לא הגורל שלנו, שבנחישות אנחנו נצייר דרך אחרת, גם לנו וגם לבנים שלנו".

"הכתובת היתה על הקיר, המון זמן התנוססה הכתובת על הקיר עד שאותיותיה כבר דהו. אי השוויון הוא גם עניין חומרי, אך לא פחות מזה הוא משפיל את המופלה לרעה. במדינת ישראל, ברוב התחומים יש אי שוויון, כלומר יש השפלה ובשפע. אך בכל זאת אנחנו אומרים לאחינו הערבים, גם כאשר אתה נאבק למען עניין צודק אל תיגרר למעשים לא צודקים", הדגיש בשאראת והוסיף "צריך תמיד לחזור לשורש, השורש של עץ הרעל. עץ הרעל הוא הכיבוש, עץ הרעל הוא המצור. עץ הרעל מצמיח שנאה, מאבק, פילוג בחברה הישראלית. עזה נהרסת כבר פעם רביעית. אלפי קורבנות במשך כעשור. הדם הנשפך שם מבהיל, הוא קורא לכולנו להתחיל לפעול. להיות יחד כאן, ערבים ויהודים היא התשובה הנכונה המפיחה תקווה, שזה לא הגורל שלנו, שבנחישות אנחנו נצייר דרך אחרת, גם לנו וגם לבנים שלנו".

יצוין שבמקביל, ליד בית ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים התחדשה המחאה השבועית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. ההפגנה מתקיימת לאחר שבוע של ירי טילים מרצועת עזה לעבר יישובי הדרום ועד השרון, שגבה קורבנות בנפש. בעצרת שנערכה בכיכר פריז נאם ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) שקרא להתמיד במאבק להתפטרותו של נתניהו. בהפגנה אמש בירושלים השתתפו פעילי כלל ארגוני המחאה, בהם הדגלים השחורים, אין מצב, קריים מיניסטר, חקירה עכשיו, הדמוקרטים עד כאן, קומי ישראל, החזית הוורודה, ועוד. כמו כן נערכו עשרות משמרות בצמתים ברחבי הארץ מקריית שמונה ועד אילת.

 

סרטון – נאומו של ח"כ איימן עודה, אמש, בכיכר הבימה:

https://www.facebook.com/hadash.org.il/videos/4173900226005639

 

סרטון – נאומו של ח"כ עופר כסיף, אמש, בכיכר פריז בירושלים:

https://www.facebook.com/Hadash.Jlm/videos/910716973109997