אלפים השתתפו בעצרת שארגנה בסכנין ועדת המעקב לציון 21 שנה לאירועי אוקטובר 2000

אלפים, בהם חברי כנסת של סיעות חד"ש והרשימה המשותפת יחד עם הנהגות מק"י וחד"ש, השתתפו אתמול (שבת) בעצרת המרכזית שארגנה ועדת המעקב העליונה לציבור הערבי בסכנין לציון 21 שנים לאירועי אוקטובר 2000, בהם נהרגו 13 מפגינים מירי כוחות הבטחון. העצרת נערכה לאחר שבמהלך היום, ביקרו משלחות שונות של נציגי חד"ש והמפלגות הערביות, ראשי ערים, וחברי ועדת המעקב בראשות מוחמד ברכה באתרי ההנצחה בערים וכפרים בהם נהרגו מפגינים: ג'ת, אום אל-פחם, מועאוויה, נצרת, עראבה, כפר מנדא, כפר כנא וסכנין. על כך מסר הבוקר העיתון "אל אתיחאד" היוצא לאור בחיפה.

התהלוכה בסכנין, אתמול, לציון 21 שנים לאירועי אוקטובר 2000, בהם נהרגו 13 מפגינים מירי כוחות הבטחון (צילום: אל-אתיחאד)

 

העצרת בסכנין החלה באנדרטה להנצחת אירועי אוקטובר בעיר. בתהלוכה שנערכה לקראת העצרת בלטה נוכחות גדולה מאוד של צעירים שהניפו דגלי פלסטין וקראו לסיום הכיבוש, לסיום האלימות והרצח בחברה הערבית ולשחרור האסירים הפלסטינים. במהלך העצרת תקף ברכה תקף את ממשלות ישראל, שסיכלו כל סיכוי לשלום באמצעות מדיניות ההתנחלויות, הריסת בתים, והפלישות החוזרות ונשנות למתחם אל אקצא. ברכה הדגיש שלמרות שחרף העובדה שדונלד טראמפ אינו משמש כנשיא ארה"ב, "עסקת המאה" עדיין מיושמת בשטח. הוא גם יצא נגד האלימות המשטרתית והמתקפות הגזעניות על האזרחים הערבים בחסות הממשלה.

בעקבות העצרת פרסמה חד"ש הודעה לפיה "21 שנים אחרי, השלטון והמשטרה עדיין רואים באזרחים הערבים אויבים, עדיין מעמיקים את מדיניות הדיכוי והאפליה ועדיין מנסים למנוע מהציבור הערבי לתרום למערכה לסיום הכיבוש. ממשלת בנט – בתמיכת מפלגות השמאל הציוני והתנועה האיסלאמית – ממשיכה במדיניות נתניהו להנצחת הכיבוש והעמקת ההתנחלות, ובפרובוקציות בירושלים המזרחית ומסגד אל-אקצא".

עוד נאמר בהודעה ש"האירוע צוין השנה בסימן המאבק בהשתוללות הפשיעה בחברה הערבית שגבתה כבר 100 קורבנות השנה. זה לא מכה משמיים ולא תוצר של תקלה במדיניות הממשלה או בתפקוד המשטרה – אלא תוצר של מדיניות גזענית. מדיניות שרואה בערבים אויבים או במקרה הטוב אזרחים על תנאי שאפשר להפקיר את ביטחונם האישי ולחפות על המשת"פים של ארגוני הפשיעה שזוכים לחסינות מהשב"כ. המאבק בפשיעה ובאלימות הוא חלק מהמאבק הכולל נגד הכיבוש והפשיזם. זהו מאבקו של הציבור הערבי ושל הכוחות הדמוקרטים היהודים למען חיים שפויים – לכולם".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) הוסיפה "השתתפי בעצרת בסכנין ביום השנה לציון אירועי אוקטובר 2000 בהם המשטרה הרגה 13 צעירים ערבים. התוצאה – אפס כתבי אישום. השוטרים של אז הם אולי המפקדים של היום. הביטחון שלנו יתחיל כאשר המשטרה תפסיק לראות בנו אויבים ותתחיל לראות בנו אזרחים. מאה אזרחים ערבים נרצחו מתחילת השנה. מאה קורבנות של הפשיעה המשתוללת באין מפריע. כבר כמה חודשים שאנחנו שומעים על תוכניות והיערכויות ומבצעים של המשטרה. אז איך זה שזו השנה המדממת ביותר בשנים האחרונות? אין לנו סבלנות לעוד תוכניות והצהרות – דורשים פעולה מידית שתציל חיים". גם ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) השתתף בעצרת ולדבריו "משטרת ישראל ממשיכה לראות באזרחים הערבים אויבים, ובמקום לטפל סוף סוף בפשיעה ובאלימות – היא עסוקה בדיכוי פוליטי. המשטרה חייבת שינוי עמוק, ולממשלה שמאפשרת כך לדם אזרחיה לזרום אין זכות קיום".

יצוין שבאירוע בלטה גם היעדרותו של יו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, במיוחד אחרי התקרית המביכה של ביטול ביקורו של ראש הממשלה נפתלי בנט באום אל פחם, על רקע חשש של אנשי בנט מהפגנות נגדו על רקע יום הזיכרון לאירועי אוקטובר. ח"כ מאזן גנאיים, לשעבר ראש עיריית סח'נין והיום חבר בסיעת רע"מ בכנסת, נכח באזכרה בבית הקברות, אבל לא השתתף בעצרת. חברת הכנסת היחידה מרע"מ שנכחה בעצרת הייתה אימאן ח'טיב, אבל לא נאמה ועמדה יחד עם הקהל הרב.