אלפים הפגינו ברחבי הארץ; מק"י וחד"ש: הממשלה מפקירה נשים קורבנות אלימות

אלפים הפגינו הערב (שני) ברחבי הארץ לציון יום המאבק הבינלאומי באלימות כלפי נשים. במשכן אומנויות הבמה בתל אביב נערכה עצרת נגד אלימות כלפי נשים ומוקדם יותר התקיימה צעדה מכיכר רבין לעצרת המרכזית, אחרי שורת פעילויות שהתקיימו במהלך היום על ידי הארגונים החברתיים בישראל על מנת להגביר את המודעות לנושא. גם בירושלים ובחיפה התקיימו מצעדים, ואירועים נוספים נערכו בבאר שבע, אשקלון וקרית מלאכי.

מפגינות הערב במרכז תל-אביב נגד אלימות כלפי נשים (צילום: זו הדרך)

 

המפגינות בתל אביב, ביניהן ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת* נשאו שלטים בהם "שוברות את השתיקה", "אם את מפחדת", "די נמאס – תאשימו את האנס". משתתפות נוספות קראו "די – לסגור את המקלטים, תעבירו תקציבים" ו"נתניהו תתפטר, דם נשים הוא לא הפקר". חלקן קראו לגברים: "קחו אחריות והשמיעו קול". ארגוני הנשים ציינו את היום המיוחד ב-13 דקות של שביתה ולשבות מעבודתם בשעה 10:00, לאות הזדהות עם קורבנות האלימות שהצטרפו למעגל הדמים בשנה האחרונה. במהלך היום התקיימו גם כנסים וימי עיון רבים, ובכנסת צוין היום בישיבה מיוחדת. בניין עיריית תל אביב הואר באדום עם הכיתוב "די!". עצרות דומות מתקיימות בערים נוספות ברחבי המדינה, בהן ירושלים, חיפה ובאר שבע.

בחיפה מאות צעדו אחר הצהריים מכיכר זיו לעבר בית אבא חושי. בצעדה, שאורגנה בשיתוף פעולה בין כמה אירגוני זכויות נשים בעיר, המשתתפים קראו סיסמאות כ"לעולם לא תצעדי לבד", "ישראל תתעוררי, תכף רוצחים גם אותי" ו"לא זה לא".

לרגל היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים, פרסמו המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) גילוי דעת בו הדגישו את מחויבותן למאבק הזה. כמו כן קרא גילוי הדעת להגברת המאבק למען שוויון זכויות לנשים בכל תחומי החיים.

לפי נתוני משרד הרווחה, בשנים 2018-  2004נרצחו 163 נשים בידי בני זוגן. מתחילת שנת 2019 נרצחו 13 נשים, 7 מתוכן ערביות. למרות שצוות ממשלתי הכין תכנית רב שנתית למניעת אלימות במשפחה, לא הקצתה הממשלה את המשאבים הדרושים ליישומה (250 מיליון ש"ח לחמש שנים).

לפי נתוני הלמ"ס, כ-336 אלף נשים נפגעו מעבירות מסוגים שונים בשנת 2018, מתוכן כ-140 אלף נשים נפגעו מהטרדה מינית. גם כאן ניכרת אוזלת ידם של מוסדות הרווחה בשל מדיניות הקיצוצים וההפרטה של הממשלה. גילוי הדעת מסכם: "תופעת האלימות נגד נשים קיימת בכל חברה, והיא חוצה תרבויות ומעמדות. אלא שבישראל היא מקבלת משנה תוקף בצל מציאות המיליטריזם, האלימות, התפשטות העוני והידרדרות המצב החברתי. מק"י וחד"ש מברכות את כל הכוחות והארגונים הפועלים למיגור אלימות נגד נשים. אנו גאים במיוחד בתפקיד שמובילה חברת הלשכה המדינית של מק"י, ח"כ עאידה תומא סלימאן, במיוחד בשנות כהונתה כיו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי. מק"י וחד"ש קוראות לחבריהן ולציבור הרחב להשתתף באירועים השונים לציון היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים – בכנסת, בחיפה, בת"א ועוד".