אלפים הפגינו במרכז נצרת לציון ה-1 במאי; מזכ"ל מק"י: ללא סיום הכיבוש לא יהיה צדק חברתי

אלפי ערבים ויהודים השתתפו אתמול (שבת) בנצרת בהפגנה הארצית של המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י), החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) וברית הנוער הקומוניסטי (בנק"י), לציון היום העובד הבינלאומי, ה-1 במאי. זאת, "במאבק למען העובדות והעובדים, למען מדינה פלסטינית עצמאית, למען שוויון אזרחי ולאומי מלא, למען חיזוק העובדים ונגד ההפרטה, הניכור והניצול". הצעדה יצאה מרחוב תאופיק זיאד והסתיימה בכיכר המעיין שבמרכז העיר בה נערכה עצרת שהסתיימה בשירת "האינטרנציונל".

בראש התהלכו צעדו אתמול ראשי מק"י וחד"ש ובהם מזכ"ל מק"י, עאדל עאמר; יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש); ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת); יו"ר ועדת המעקב העליונה, מוחמד ברכה; מזכיר חד"ש, מנצור דהאמשה וחברי הכנסת לשעבר דב חנין, עפו אגבריה, עיסאם מח'ול ועבדאללה אבו-מערוף.

בקריאה שפרסמה מק"י ערב ה-1 במאי נאמר, בין היתר, "ממשלת ישראל מובילה את המדינה לתהום חדשה בהסלמתה את המתקפה על העם הפלסטיני, ובייחוד בירושלים המזרחית. המתקפה על מסגד אל-אקצא והתקיפה והמצור על כנסיית הקבר שבאו אחריה, הצטרפו למכות המופנות כלפי העם הפלסטיני בכל מקום – כולל הידוק המצור על רצועת עזה". עוד נאמר בקריאה "המדיניות הכלכלית מעמיקה את הפערים – שמבוססים על אפליה נגד שכבות שונות. הדוחות הבינלאומיים מוכיחים, פעם אחר פעם, שישראל היא אחת המדינות עם הפערים העמוקים והרחבים ביותר בעולם. אפליה זו מכה ביתר שאת באזרחים הערבים, בציבור הנשים העובדות ועוד".

האירועים ביוזמת חד"ש ומק"י לציון ה-1 במאי, לציון יום העובד הבינלאומי, החלו בימי חמישי ושישי. מאות השתתפו ביום חמישי בערב בצעדה שנערכה בגליל המערבי והסתיימה בכפר יאסיף. בשישי בצהריים נערכה צעדה נוספת במרכז תל-אביב. בטרם יצאו המפגינים משדרות בן ציון פינת המלך ג'ורג' נערכה עצרת מאולתרת בהשתתפות מזכ"ל מק"י שאמר "יוקר המחיה הגובר אינו גזירת גורל. יוקר המחיה נובע מהמדיניות הכלכלית והחברתית הניאו-ליברלית של ממשלת בנט וליברמן".

מזכ"ל מק"י, עאדל עאמר (במרכז הצילום בחולצה לבנה) צועד אתמול בצהריים בתהלוכת ה-1 במאי במרכז נצרת, לצידו ראשי חד"ש ומק"י (צילום: זו הדרך)

 

עאמר התייחס גם לכיבוש השטחים הפלסטינים הנמשך והדגיש "ללא סיום הכיבוש לא יהיה שלום צודק ולא יהיה צדק חברתי". לדבריו "ממשלת בנט מוסיפה להשקיע מיליארדים על גבי מיליארדים כדי לחזק את הכיבוש ואת ההתנחלויות, על חשבון צרכיה של האוכלוסייה בישראל". מזכ"ל מק"י הזמין את המשתתפים להפגנת ה-1 במאי המרכזית שתתקיים מחר (שבת) בצהריים במרכז נצרת.

יצוין שבתהלוכות הופץ "זו הדרך", שבועון מק"י, הוקדש ל-1 במאי. בשער העיתון נכתב  "יום העובד והעובדת הבינלאומי, יצוין בישראל בצילו של משבר פוליטי. "ממשלת השינוי" בראשות נפתלי בנט נאחזת בשלטון בכל כוחה ובכל אמצעי. האופוזיציה הימנית העומדת מולה, בראשות בנימין נתניהו, מונהגת בידי חבורה של פוליטיקאים ימניים ותיקים, ניאו-ליברלים כולם, שכל מבוקשם להמשיך במדיניות הכיבוש, הניצול, הדיכוי והאפליה. לכן, המשך כהונתה של ממשלת בנט או החלפתה בממשלה נוספת בראשות נתניהו אינם בשורה טובה לעובדים, למובטלים ולסטודנטים, שיאלצו בכל מקרה לשלם את מחירה של מדיניות הימין".

עוד נאמר במאמר ש"קשה עד מאוד להבחין בהבדלים מהותיים בין המדיניות הכלכלית והחברתית של הממשלה הקודמת לבין זו שמקדמת ממשלת בנט. נכון, הסגנון שונה, אבל התוכן – דומה עד מאוד. לצערנו, קולו של הרוב בחברה, מעמד העובדים, אינו נשמע. ארגוניו טרם נתנו את דעתם לצונאמי הניאו-ליברלי הצפוי תחת ממשלת בנט או בחלופה לכאורה שמציע נתניהו. ללא התגייסות ומאבק כעת, ללא הצגת חלופות מעמדיות עכשיו, המשבר הפוליטי רק יעמיק ויפגע בכולנו. האחד במאי יום של מאבק וחתירה לחברה צודקת יותר – חברה סוציאליסטית – הוא תזכורת שעולם אחר אפשרי. גם ישראל אחרת אפשרית: ללא כיבוש, ללא אפליה וללא ניצול".

 

לעיון בגיליון "זו הדרך" – מיוחד ל-1 במאי:

https://zoha.org.il/wp-content/uploads/2022/04/G16_2022.pdf