אלפים הפגינו בבאקה אל-גרבייה נגד עסקת המאה; חד"ש ומק"י: התכנית האמריקאית תיכשל

אלפים הפגינו בצהריים (שבת) בבאקה אלגרבייה נגד עסקת המאה על פי קריאה של ועדת המעקב העליונה של האזרחים הערבים ישראל קראה לצאת ולהפגין נגד תוכנית המאה. בעקבות הקריאה, נרשמו אתמול הפגנות וצעדות במספר יישובים ערביים בצפון הארץ ובמשולש ביניהם מג'דל קרום, דיר אל אסד, כפר יאסיף, טירה ואום אל פחם. הערב תתקיים הפגנה נוספת, יהודיתערבית, נגד התכנית במרכז תלאביב.

בהפגנה המרכזית נגד התוכנית בבאקה אלגרביה השתתפו חברי כנסת מהרשימה המשותפת והונפו דגלי פלסטין. יו"ר ועדת המעקב, ח"כ לשעבר מוחמד ברכה, נאם לאלפי המתכנסים וקרא בעברית לציבור היהודי הדמוקרטי להצטרף למאבק. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), אמר לעיתונאים הרבים במהלך המחאה: "אם גנץ תומך בתכנית טראמפ לא נתמוך בו". גם ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש רשימה המשותפת) אמר אתמול בריאיון שהעניק לפוראת נסאר וששודרו אמש בחדשות 12, כי אם גנץ יתמוך בעסקת המאה הרשימה המשותפת לא תמליץ עליו לראשות הממשלה.

"לא ייתכן שהרשימה המשותפת תמליץ על גנץ לנוכח הפרויקט שקוראים לו עסקת המאה אשר בפועל מתעלמת מהזכויות שמגיעות לפלסטינים על פי החוק", אמר ג'בארין. "שמענו את יאיר לפיד אומר לנו שהוא לא תומך בהעברת כפרים ערבים ישראלים למדינה פלסטינית עתידית. אבל עד עכשיו לא שמענו את גנץ מדבר על הנושא הזה וזוהי כמובן ביקורת ישירה כלפיו".

מפגינות נגד עסקת המאה, בצהריים, בבאקה אלגרבייה (צילום: אל אתיחאד)

יצוין שמק"י וחד"ש פרסמו הבוקר הודעה משותפת תחת הכותרת "עסקת המאה נועדה לכישלון; מפגינים היום בבאקה ובת"א". המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ושוויון (חד"ש) דוחות כלל ועיקר את מה שמכונה "עסקת המאה" עליה הכריז הממשל האמריקאי עם ממשלת ישראל בשיתוף פעולה עם משטרי המפרץ.

התכנית נועדה לכישלון ידוע מראש. זו לא תכנית שלום אלא פשע מלחמה וניסיון לחסל את זכות ההגדרה עצמית של העם הערבי הפלסטיני שמטרתה למנוע כל אפשרות של מדינה פלסטינית אמיתית; להוריד מסדר היום את נושא הפליטים; להנציח את הכיבוש, להעמיק את ההתנחלויות ולבטל את זכות ההתנגדות לכיבוש; לעודד נורמליזציה עם מדינות המפרץ ולשלול את הזכויות הלאומיות הקולקטיביות של הציבור הערבי הפלסטיני בישראל על ידי כפיית "יהדות המדינה".

סעיף "חילופי השטחים" שמשמעותו שלילת אזרחותם של כ-300 אלף אזרחים ערבים במשולש מאמץ את רעיון הטרנספר הגזעני שהפכה לזרם מרכזי בזירה הפוליטית הישראלית. זהו הצד השני של מטבע הדהלגיטימציה הפוליטית של הציבור הערבי ושל הדרתו ושלילת זכותו לשוויון לאומי ואזרחי. האזרחות של האזרחים הערבים נגזרת מהיותם בני המקום ולא מנאמנות לאידאולוגיה הציונית.

בעוד שנתניהו מתמודד בבחירות תוך מינוף "עסקת המאה" והתמיכה מטראמפ, עמדתה של רשימת "כחול לבן" מוכיחה מחדש שהיא אינה אלטרנטיבה אמיתית לממשלת הימין, אלא אף תורמת להמשך שלטון הימין ההתנחלותי בהנהגת נתניהו.

מק"י וחד"ש מדגישות כי לא יהיה שלום, ביטחון ויציבות אלא בסיום הכיבוש וההתנחלויות והקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 4 ביוני 1967 שבירתה ירושלים המזרחית, וזכות השיבה של הפליטים על פי ההחלטות הבינלאומיות. זה הפתרון שמבוסס על החלטות האו"ם ועליו מסכימות רוב מדינות ועמי העולם, שמסוגל לשחרר את העם הפלסטיני והעם בישראל מהכיבוש, מהמלחמות ושפיכות הדמים. מק"י וחד"ש קוראות לכל הכוחות השפויים בעולם להתנגד לתכנית האווילית ולהכשילה ולבלום את טראמפ ונתניהו. מק"י וחד"ש קוראות לכל הכוחות הערבים והיהודים תומכי השלום להגביר המאבק לסיום הכיבוש ולכינון שלום צודק שבבסיסו הקמת מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל. כמו כן, מק"י וחד"ש קראו לגיוס הרחב ביותר של כל פעילויות המחאה נגד תכנית זו, ובמיוחד להפגנת ועדת המעקב העליונה שנערכה בבאקה אל גארבייה ושתתקיים הערב במרכז תלאביב. ההפגנה תכלול צעדה שתצא בשעה 19:00 מכיכר דיזינגוף בתל אביב שתעבור ברחובות דיזינגוף ואבן גבירול, ובסופה תתקיים עצרת  בצומת הרחובות שאול המלך ואבן גבירול.

לרשימת ההסעות הערב ברחבי הארץ ולטופס הרשמה

עוד על "עסקת המאה", בגיליון השבוע של "זו הדרך", עמודים 1, 3 ו-4:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/01/G05_2020.pdf