אלפיים הפגינו בירושלים בצעדת המחנה הדמוקרטי נגד הכיבוש ובעד השלום

כאלפיים מפגינים, יהודים וערבים, צעדו אמש (מוצ"ש) בירושלים בצעדת מחאה נגד הכיבוש ובפרט השליטה הישראלית על ירושלים המזרחית, ובעד פתרון של שלום וצדק לשני העמים. הם צעדו מכיכר משה ברעם (גן הסוס) לכיוון שער יפו, על הקו הירוק, שם התקיימה עצרת מול חומות העיר שקראה לסיום הכיבוש ופתרון של שלום ותקווה, בהשתתפות חברי כנסת ואישי ציבור. בין חברי הכנסת שהשתתפו בהפגנה: עאידה תומאסלימאן ודב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) וזהבה גלאון, אילן גילאון ותמר זנדברג (מרצ). כמו כן, לקחו חלק במצעד מאות פעילי חד"ש והמפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) שבאו מרחבי הארץ ובראשם המזכ"ל עאדל עאמר.

2017-04-02_204910

חברי הכנסת דב חנין ועאידה תומאסלימאן, אמש, בהפגנה נגד הכיבוש בירושלים (צילום: זו הדרך)

איתמר אבנרי, חבר הנהגת תנועת עומדים ביחד ופעיל בסיעת חד"ש בהסתדרות, פתח את העצרת ואמר: "הגענו לכאן היום – דווקא לירושלים – כדי להגיד: הגיע הזמן לשלום. הסיוט הזה חייב להסתיים! בימין מספרים לנו על "איחוד ירושלים", אבל אנחנו יודעים שזה שקר: זה לא איחוד – זה כיבוש. כשנשים לזה סוף, הכל יראה כאן אחרת. ביום הזה, אנחנו נחיה בשלום, וכל האזרחים יהיו שווים".

"המילים היפות של הימין לא מסוגלות לטשטש את המציאות" המשיך. "במזרח ירושלים התושבים חיים בעוני, בלי אזרחות ובלי זכויות. ובירושלים המערבית? גם שם אין סיבה לחגיגה. העוני הולך וגובר, ההזנחה חוגגת, הקשישים חיים במצוקה. זו הפכה לעיר פצועה, מוזנחת, שהרחובות שלה מלאים בערימות של זבל ובבריונים של להב"ה. הימין אוהב לדבר על ירושלים, אבל בפועל – הוא רק שופך עליה בנזין".

ראשון הדוברים היה מוחמד אבו חומוס, ראש הוועדה העממית של עיסאוויה שהדגיש: "אנחנו מבקשים מכל מי שמאמין בעם הפלסטיני לעמוד נגד הממשלה הגזענית הזו. צריך שהשמאל יתגייס ויעזור, יצא לרחובות, וידרוש שינוי".

לדברי ראשת מרצ, ח"כ גלאון "אי אפשר להמשיך ולנהל את הסכסוך עם הפלסטינים, על אש קטנה כי האש הזאת יושבת על חבית חומר נפץ. פיגוע הדקירה היום בעיר העתיקה חושף את ההזיה , שאפשר להחזיק עם שלם בלי זכויות וריבונות, ומבלי שהייאוש של האנשים האלה שאנחנו דורכים עליהם כל יום לא יהפוך לשנאה ואלימות מחרידים".

ח"כ תומאסלימאן הדגישה: "כל הכוחות המאמינים בצורך לגאול את שני העמים מהכיבוש, חייבים לבוא ביחד בשנה החמישים, להוות כוח אמיתי לסיום השלטון הימני ההזוי, לעצור את הסיפוח הזוחל, וביסוס משטר אפרטהייד. ביחד, יהודים וערבים, ישראלים ופלסטינים, נוכל לגבור על הכיבוש".

גם יולי נובק, מנכ"ל שוברים שתיקה, עלתה לבמה כי: "כל יום שעובר בו אנחנו לא משלבים את כל הכוחות העצומים שיש בחברה שלנו – מכל הצבעים, העדות והארגונים הוא עוד יום בו המשטר הכובש והלאומני מתחזק באמונה ששום דבר לא יעצור אותו. שהם יכולים להמשיך באין מפריע את הפרויקט הלאומני – את הכיבוש – להרוס, לפצוע, לפגוע, להרוג".

לדברי אבי בוסקילה, מנכ"ל שלום עכשיו, "ממשלת הימין המתנחלית והכיבוש רוצה שבישראל ישנאו, שהשנאה תתנחל בלבבות ותשלוט ברחובות, כדי שיהודים ישנאו ערבים, שמזרחיים יתעבו אשכנזים, שימנים יבוזו לשמאלנים, שאופקים תשנא את תל אביב. הם מפחדים כי הם יודעים שאנחנו ננצח, כולנו, יהודים ופלסטינים, ירושלמים ותל אביבים, מזרחים ואשכנזים, אתיופים ורוסים, גברים ונשים כולנו ביחד ננצח".

הארגונים רבים קראו להשתתף בהפגנה שנערכה אמש: עומדים ביחד, חד"שמק"י, שלום עכשיו, מרצ, שוברים שתיקה, לוחמים לשלום, עיר עמים, זזים, גוש שלום, SISO, מחסוםוואצ', מאבק סוציאליסטי, מחזקים.

בשיחה עם עיתונאים בתום האירוע אמר ח"כ חנין: "כאן, אנחנו מראים: יש ירושלים של שלום. זוהי הפגנת כח גדולה של כל אנשי השלום בירושלים. אנחנו מבינים שרק המאבק ייצר תקווה. רק מאבק ייצר שינוי. זוהי התחלתו של מסע מחאה שאותו נמשיך בערים אחרות ובמקומות אחרים בחודשים הקרובים כדי להראות שלא ויתרנו על שלום ישראליפלסטיני, שהוא המפתח לעתידם של שני העמים בארץ הזאת".