אליידה גווארה: חיה בקובה ומגינה על המהפכה הסוציאליסטית

אני חיה בקובה, אוהבת את העם הקובני ומגינה על המהפכה. אני רופאה אינטרנציונליסטית ומתגאה בכך. יחד עם זאת אני רואה את המציאות, אני ביקורתית ואני מבינה היטב שיש לשפר דברים רבים ויש לשנות לא מעט. במובן זה אני מרטיאנית: גיבור העצמאות הלאומית הקובנית חוסה מרטי אמר פעם שלשמש יש כתמים, אך השמש כה חזקה והאור כה בוהק, עד שבני האדם לא מבחינים בכתמים. הוא לימד אותנו לכבד כל אדם. לא כולם חושבים אותו דבר, אבל לכולנו הזכות להישמע. לפעמים יש להיאבק למען זכות זו.

ד"ר אליידה גווארה בבית בהוואנה, קובה (צילום: סוכנות הידיעות פרנסה לטינה)

 

אפשר לצעוק הרבה וחזק. אך ייתכן שמי שעומד לצידך צועק אף הוא – אבל חזק יותר, כך שאיש לא מסוגל להבין את הזעקה שלך. לכן, על מנת שכולנו נשמע ונבין, מן ההכרח לקיים דיון, להציג עובדות וחשוב מכל: להציע פתרונות. מה שלא מקובל הוא השימוש באלימות כדי לממש את זכות הזעקה. כאשר עושים שימוש באלימות, הקובנים ברובם – השומרים על כבודם והם בעלי רמה תרבותית גבוהה – אוטמים את אזניהם.

לפני כמה ימים, מספר אנשים חסרי מעצורים גרמו למעשי ונדליזם במולדתי. אני מתכוונת לכך ששברו חלונות, שדדו חנויות, השליכו אבנים על בית חולים לילדים ואף הציתו מכוניות. אנו לא רגילים למעשים כאלה, ביטויים לתודעה נמוכה. הם עשו זאת תוך הפצת שנאה ושקרים. כמה מהם אף מתגאים בכך שקיבלו כספים ממוסדות שלטון של ארצות-הברית.

 

על כבוד לאומי וריבונות

כפי שציינתי, המהפכה הקובנית אינה כליל השלמות. אך מחדליה אינם מעניקים למדינה כלשהי את הזכות להתערב בענייני העם הקובני. על הקובנים מוטלת החובה לפתור את בעיותיהם בעצמם. כמה מאותם מפגינים שנקטו מעשי אלימות קראו להתערבותן של מעצמות זרות בקובה. הם ללא ממש הפנימו את לקחי תולדותיה, אך העם ברובו מבין היטב במה מדובר. לעם הקובני יש כבוד לאומי רב וכאשר מטילים ספק בכך, הוא מתאחד סביב ההגנה על ריבונות מולדתו.

אנחנו לא מסתירים דבר. יש לנו בעיות קשות בדיור; התחבורה הציבורית בערים אינה נותנת מענה הולם לתושבים; ובשנה האחרונה נוספה המגפה הקשה. במקביל, ארה"ב רק חיזקה את האמברגו על קובה הנמשך ללא הפוגה כמעט 60 שנה. האמברגו גורם בין היתר למחסור בתרופות (אנטיביוטיקה, למשל), ואף במזרקים חד-פעמיים החיוניים למצבע החיסון נגד הקורונה. בגלל החרם האמריקאי אנו מתקשים לייבא מזון, ובחודשים האחרונים אוניות ספורות פוקדות את הנמלים הקובניים כדי למלא את המחסור בנפט. ללא נפט, אנו נאלצים לסבול הפסקות חשמל תכופות. הממשל האמריקאי הביע בשבועיים האחרונים "דאגה" ממצבה של קובה. ניתן להסיר דאגה זו, באופן מידי, באמצעות ביטול החרם הכלכלי. מדוע מוסר כפול זה?

 

קובה פיתחה שני חיסונים נגד קורונה

ולמרות הקשיים, קובה היא המדינה הלטינו-אמריקאית היחידה המייצרת שני חיסונים נגד הקורונה, תוך הקרבת משאבים יקרים. שום תאגיד תרופות בינלאומית לא העניק סיוע כלשהו לקובה בפיתוח החיסונים. למרות הכל מחסנת קובה את כל אזרחיה ללא תשלום ואף מעניקה חיסונים לעמים אחרים הזקוקים להם.

צוותי הרפואה של הקובה מוכנים להעניק סיוע לכל דורש, גם לארה"ב. הבריגדה האינטרציונליסטית של רופאות ורופאים, אחיות ואחים ואנשי רפואה נוספים פעלה בשנה וחצי האחרונות ב-50 מדינות ברחבי העולם כדי לסייע בהבסת המגפה. הבריגדה של רבבות אנשי רפואה נקראת על שם צעיר אמריקאי, הנרי ריב, שהקריב את חייו למען המדוכאים. גם אני לוקחת חלק בפעילות הבריגדה ברחבי העולם. אנו מעניקים טיפול למוחלשים ביותר בכל העולם ועושים זאת באהבה. אין מדינה אחרת בעולם המסוגלת לכך; לכן אני גאה בעמי, וגאה במהפכה הסוציאליסטית הקובנית.

אליידה גווארה

 

אליידה גווארה היא רופאה בבית החולים לילדים ע"ש ויליאם סולר בהוואנה.  ד"ר גווארה היא בתו של המהפכן הארגנטיני-קובני ארנסטו "צ'ה" גווארה. הטור פורסם בעיתון "פאחינה 12" הרואה אור בבואנוס איירס.