אלטרנטיבה בקמפוס: חד"ש נערכת לבחירות לאגודות הסטודנטים באוניברסיטאות

בחירות לאגודות הסטודנטים יתקיימו בשבועות הקרובים באוניברסיטאות ובמכללות ברחבי הארץ. חברות וחברי חד"ש סטודנטים – הזרוע הסטודנטיאלית של החזית הדמוקרטית לשלום ושוויון והמפלגה הקומוניסטית הישראלית – מתמודדים בבחירות בקמפוסים בחיפה ובתל אביב, ונערכים לבחירות גם באוניברסיטה העברית בירושלים ובאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע.

משמרת מחאה של חד"ש סטודנטים, אתמול, בכניסה לאוניברסיטת ת"א בעקבות רצח הילד הפלסטיני עלי אבו עליא בידי כוחות הכיבוש (צילום: זו הדרך)

בשנה שעברה התמודד תא הסטודנטים של חד"ש בבחירות לאגודת הסטודנטים בתל אביב לראשונה מזה שבע שנים, ומועמדיו זכו ב-4 מתוך 6 מחוזות הבחירה בהם התמודדו. במהלך השנה הצליחו נציגי חד"ש להעביר כמה החלטות חשובות במועצת האגודה, בהן תרגום של כל פרסומי האגודה לשפה הערבית ותמיכה רשמית של אגודת הסטודנטים במאבק עובדות הניקיון לעבור מהעסקה קבלנית להעסקה ישירה. השנה אנחנו שאפתנים יותר, ומתמודדים ב-12 מחוזות בחירה באוניברסיטת חיפה וב-11 מחוזות בחירה באוניברסיטת תל אביב.

פוליטיזציה מחדש

חד"ש סטודנטים רואה את תפקידה כהובלת המאבק לשוויון, לצדק חברתי ולשלום בקרב ציבור הסטודנטים ובמוסדות להשכלה גבוהה בישראל. אנו סבורים שעל אוכלוסיית הסטודנטים למלא תפקיד מרכזי במערכה לשינוי חברתי ופוליטי מתקדם. בעבר היו הקמפוסים מוקד של פעילות פוליטית, וסיפקו כר פורה לצמיחה של יוזמות והתארגנויות שמאליות ולהפצת רעיונות מהפכניים בקרב צעירים וצעירות.

לצערנו, בשנים האחרונות אין זה המצב. סטודנטים אינם נוכחים במאבקים החברתיים והפוליטיים, ואגודות הסטודנטים (לרבות התאחדות הסטודנטים הארצית) אינן מצליחות, ולרוב גם אינן מעוניינות, למנף את כוחן ומשאביהן על מנת לחולל שינוי. נהפוך הוא, אגודות הסטודנטים נוטשות במתכוון את הזירה הפוליטית, ומסתפקות בעיסוק בסיוע אקדמי ובארגון מסיבות ומופעי בידור. ההיגיון הניאוליברלי, שמכתיב דהפוליטיזציה של זירות פעולה שונות ואת הכפפתן להיגיון הקפיטליסטי, חלחל גם לאגודות הסטודנטים.

מתוך עשרות הנציגים במועצות הסטודנטים בקמפוסים השונים, רק מעטים משתייכים לתאים פוליטיים או למפלגות, ואילו רבים "לא רוצים לשמוע" ואף מתקוממים ממש כאשר מבקשים לדבר איתם על פוליטיקה. בהתאם, גם שיעור ההצבעה בבחירות לאגודות הסטודנטים צונח. בשנה האחרונה הצביעו בבחירות באוניברסיטת תל אביב בסך הכל 11.5% מהסטודנטים בעלי זכות הבחירה – וזה עוד נחשב שיא חיובי לעומת המצב בשנים האחרונות!

שמאל חזק בקמפוס

אנחנו מבקשים להציע חלופה לניוון ולאדישות הפושים באגודות הסטודנטים. יש לנו עמדות פוליטיות ברורות, שיש להן רלוונטיות מיידית לחיים הסטודנטיאליים: אנחנו חושבים שלימודים באוניברסיטה לא צריכים להיות לעשירים בלבד, ששותפות ערביתיהודית היא ערך חשוב, ושלסטודנטים צריכה להיות השפעה על התנהלות המוסד בו הם לומדים. מפריע לנו שפוגעים בזכויות של דיירי המעונות, שבקמפוסים יש העסקה נצלנית של עובדות, ושבחברה שלנו ישנם חוסר צדק ואפליה על רקע לאומי, מגדרי ועדתי. אנחנו רוצים לחולל שינוי דמוקרטי ושוויוני בקמפוסים, אבל גם מחוץ להם – אנחנו לא מקבלים את התפיסה לפיה המקום של הסטודנטים להשפיע הוא רק בין כתלי האוניברסיטה. בעינינו יש לסטודנטים תפקיד חברתי להוביל שינוי בקמפוס שלהם, בעיר שלהם ואף בחברה כולה.

כדי לעורר מחדש את העניין של ציבור הסטודנטים באגודות, עליהן להוכיח את הרלוונטיות שלהן לחיי היומיום של הסטודנטים – במאבק להורדת שכר הלימוד; בארגון של דיירי המעונות מול הנהלות המעונות המופרטים; במאבק נגד ההטרדות המיניות בקמפוס; בהגנה על האינטרסים של הסטודנטים הערבים; ובתמיכה בזכויות של סטודנטים עובדים. כאשר סטודנטיות וסטודנטים ירגישו שהאגודות פועלות למענם ולא רק בשמם, פעילות פוליטית סטודנטיאלית תחזור לעורר התלהבות. בקצרה, אנחנו רוצים להחזיר את אגודות הסטודנטים – לסטודנטים!

טארק יאסין

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב