איש הג'ז של מועדון הגדה השמאלית: נפטר הקלרניתן הרולד רובין 

הקלרניתן הרולד רובין נפטר אתמול (רביעי) בגיל 87. רובין, שהיה גם צייר ואדריכל, היה מחלוצי הג'ז החופשי בישראל, דמות המזוהה ביותר עם הצליל והרוח של הפריג'ז בארץ ובמשך שנים רבות "איש הג'ז" של מועדון הגדה השמאלית בתלאביב בו הרבה להופיע בהרכבים שונים. לפני כעשור, בנובמבר 2010, עמד במרכז האירוע המרכזי לציון 20 שנה לגדה השמאלית.

הרולד רובין בעת הופעה במועדון הגדה השמאלית בתלאביב (צילום: ויקיפדיה)

רובין נולד בדרום אפריקה ב-1932. שני דברים משכו אותו לג'ז כנער: הנגינה של בני גודמן, שגרמה לו לבחור בקלרינט, והריקודים הסוערים שהיו חלק בלתי נפרד ממוזיקת הסווינג. בשנות ה-50 רובין הפגין נגד שלטון אפרטהייד וניגן עם מוזיקאי ג'ז שחורים. ב-1960 הציג סדרת ציורים תחת הכותרת "סדרת שארפוויל", שהייתה התגובה הראשונה והיחידה של אמן לבן בדרום אפריקה לטבח שארפוויל, בו המשטרה ירתה בקבוצה של מפגינים שחורים לא אלימים, הרגה 59 ופצעה כ-180. השלטונות הגזעניים בפרטוריה תקפו אותו גם בגלל ציור שהציג ובו נראה ישו הצלוב ולצדו המשפט "סלחו לו כי לא ידע מה הוא עושה" – היפוך של המשפט שמופיע בברית החדשה, ובו אומר ישו לאלוהים על בני האדם "סלח להם כי לא ידעו מה הם עושים". הוא הועמד לדין ואף שזוכה מאשמת חילול השם, החליט לעזוב את דרום אפריקה בגלל שמאס בשלטון האפרטהייד.

את לימודי האדריכלות השלים רובין בלונדון וב-1963 הגיע לארץ. באותה שנה החל לעבוד במשרדו של האדריכל אריה שרון בתלאביב עד לפרישתו ב-1984. בשנותיו האחרונות רובין חלה באלצהיימר. הוא המשיך לנגן, בין השאר עם מוזיקאים שהיו צעירים ממנו ביותר מ-60 שנה, עד שבסוף 2018, בגיל 86, מצבו לא איפשר לו להמשיך.