אין פיצויים, אין מענקים, אין עתיד: אלפי אמנים ועובדים בענף התרבות הפגינו מול הכנסת

אלפי אמנים ועובדים מרחבי הארץ, ובהם אמנים מוכרים ואנשי תרבות רבים, הגיעו אתמול (שני) להפגנת ענף התרבות והאירועים הלא מסובסדת ואומני ישראל שהתקיימה בצהריים מול משרד האוצר בירושלים, תחת הכותרות "הנשמה או מלחמה" ו"אין פיצויים, אין מענקים, אין עתיד!". אנשי התרבות והאירועים מחו על אי הענקת סיוע כלכלי ראוי מצד המדינה לעולם התרבות בעת משבר הקורונה ולעיכובים בחזרה לשגרה. לקראת סיום ההפגנה החלו בקדמת הבמה עימותים בין שוטרים ומפגינים במהלכם נעצר עמית ליאור, יו"ר איגוד התסריטאים.

עובדי צוות "וייב" הגברה, תאורה וציוד למופעים בדרכם להפגנה בירושלים (צילום: וייב)

"ביבי וכ"ץ, יש פה אלפי פצועים ושבורים. האחריות היא על המדינה. זאת האחריות שלכם לספק חמצן. זאת האחריות שלכם להנשים. זאת האחריות שלכם לפצות. אתם חייבים לפצות את כל מי שנמצא פה. מאיתנו לא תשמעו זלזול בפגיעה בבריאות הציבור, מאיתנו לא תשמעו פגיעה בסקטורים אחרים כי אנחנו רוצים שכולם יתפרנסו. מאתנו תשמעו דאגה עמוקה לעתיד משפחות רבות בישראל שנשארו ללא פרנסה, וללא תקווה" – אמר מעל הבמה יוני פיינגולד, יו"ר מטה המאבק להצלת עולם התרבות והאירועים.

הזמרת ריטה הוסיפה בנאומה: "עצוב לי לפגוש את האנשים, שאני מכירה כל כך הרבה שנים, בנסיבות מרגשות אלה. עולם התרבות והמוזיקה זה הנשמה של כולנו. לכל אחד מהאנשים יש משפחה וילדים לפרנס, וזה לא קורה. ואני באמת מקווה שהקול שלנו יהדהד ויביא לשינוי ולפתרון מהיר ויציל את תעשיית המוזיקה". המפיק רמי בז'ה, ממובילי המחאה, הדגיש: "זו לא מחאה תל אביבית ולא פוליטית. יש כאן מצוקה גדולה של תעשייה שלמה".

השחקן והקומיקאי ישראל קטורזה אמר בנאומו: "האמת שאני לא כזה טוב בהפגנות. לא הייתי אף פעם בהפגנה. אבל ישבתי בבית בשבועיים האחרונים והרגשתי שזהו. זה נגמר. אי אפשר לראות את הכל מרחוק ולא להיות שייך לכאן. הרבה אמנים בתקופה האחרונה דיברו לטובת הסאונדמנים, התאורנים וכל מי שעבוד סביבנו, אבל אני רוצה לחדש משהו לכם ולממשלה גם האמנים עצמם צריכים כסף. יש אמנים שעומדים בפני פת לחם, והממשלה חייבת להתערב. בבניין פה עכשיו נמצא ישראל כ"ץ. ישראל, אנחנו נקראים באותו שם, רק שאני בעבודה אחרת שנותנת יותר שמחה לציבור. אתה לא מזמן היית שר התחבורה ואתה בטוח יודע לסלול כבישים ודרכים, אז תסלול את הדרך לפה עכשיו, תבוא לדבר פה לקהל. תרדו עכשיו מהמשרדים שלכם, תבואו לכאן ותדברו לעם ולאנשים שצריכים את העזרה שלכם. אני פונה מפה לביבי וגנץ. יש שם כמות שרים לא פחותה מהקהל פה. אני פונה אליכם תורידו את המסכות שאתם משחקים אותה כאילו אתם לא שומעים, תצמצמו את המרחק הגדול שלכם מהעם. בוא תדבקו בנו ובקושי שלנו. לא בקשיים השטותיים שאתם מתעסקים ביומיום אלא בקשיי הפרנסה. אנחנו רוצים שתושיטו לנו יד". בין האמנים שלקחו חלק באירוע: אבי גרייניק, שי לוי, תום יער, הראל סקעת, רמי קליינשטיין, מירי מסיקה, אליעד נחום, מיקי קם, גיא מזיג, טלי אורן, עילי בוטנר, דב נבון, יובל שם טוב, ישי לפידות ועוד עשרות מפיקים ובעלי חברות בתחום התרבות והאירועים.