איך יכולה ההסתדרות לעצור את גירוש הפליטים ומבקשי מקלט האפריקאים

בגיליון "זו הדרך" הקודם, תחת הכותרת "גירוש הפליטים כשאלה מעמדית", פרסמתי רשימה העוסקת בתפקיד ההסתדרות והאיגודים המקצועיים במערכה נגד הגירוש. עם פרסום הרשימה, פנו לא מעט חברים ושאלו "נו, תכל'ס, איך עושים את זה?". הנה כמה הצעות שאפשר לממש כבר כעת:

להכריז סכסוך עבודה ברשות האוכלוסין ובכל משרד ממשלתי העוסק בפעילות גירוש. אי אפשר לאלץ עובדים לפעול נגד מצפונם ולהצטרף למדיניות ממשלה המתבססת על הפרדה בין עובדים ועל שנאה גזענית.

2018-02-04_185146

הפגנה נגד גירוש הפליטים ומבקשי מקלט, 24 בינואר 2018 (צילום: א.ס.ף)

לגייס את הפליטים, שרובם ככולם עובדים, לשורות ההסתדרות. יש להילחם על זכויותיהם כעובדים, להעניק להם סיוע משפטי ולדרוש הסדרה של מעמדם החוקי בארץ.

לרכז את המאבק בגירוש: ההסתדרות רואה עצמה כ"תנועה החברתית הגדולה בישראל", ולכן יש למלא בתוכן ממשי את הצהרותיה. להסתדרות משאבים כספיים, פעילים בשכר ופריסה ארצית. היא אמורה לרכז את מאמציהם של כל הארגונים והתנועות הנאבקים בגירוש. צריך להפוך את הוועד הפועל של ההסתדרות למטה המאבק בגירוש.

להקים קואליציה של איגודים נגד הגירוש, בייחוד של איגודים מקצועיים בתוך ההסתדרות ומחוצה לה, שחבריהם באים במגע עם פליטים ובני משפחותיהם: איגוד העובדים הסוציאליים, ההסתדרות הרפואית, הסתדרות האחיות, עובדי משק ומִנהל בבתי החולים, ארגוני המורים ועוד.

לקדם את הסולידריות הבינלאומית באמצעות פנייה לפדרציות האיגודים המקצועיים בעולם, כגון הקונפדרציה הבינלאומית של האיגודים המקצועיים (ITUC), שבה חברה ההסתדרות כמייסדת; פנייה לפדרציות איגודים בינלאומיות המסונפות לקונפדרציה, כמו פדרציית הטייסים, פדרציית עובדי התחבורה, פדרציית עובדי הנמלים, ועוד – על מנת שאלה ינקטו בצעדים למניעת הגירוש.

להודיע על סכסוכי עבודה באלעל, ישראייר, ארקיע ובכל הסניפים המקומיים של חברות התעופה הזרות. מאות טייסים ואנשי צוות אוויר כבר הביעו התנגדות לגירוש הגזעני.

להכריז פומבית: שום חבר הסתדרות לא ייקח חלק בגירוש!

אפרים דוידי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך". לרשימה "גירוש הפליטים כשאלה מעמדית", שפורסמה בגיליון הקודם (עמ' 3):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2018break/01/G05_2018.pdf